Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Magazin

A karácsonyi csoda, ami megmentette a Ferrarit – A Ferrari megmentése

2022.12.23.
in Magazin
0
0
SHARES
15
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren
Enzo Ferrari kezdő versenyzőként még egy CMN kormánya mögött

20

Enzo Ferrari kezdő versenyzőként még egy CMN kormánya mögöttGaléria: Ferrari karácsony

Enzo Ferrari fiatalon volt ugyan autóversenyző és versenymérnök is, de egyikben sem ért el akkora sikereket, mint később szervezőként. Saját versenycsapatát 37 évesen, 1929-ben alapította, Scuderia Ferrari néven. Az ágaskodó lovas emblémájú istálló igazán ismertté mégis csak négy évvel később vált, amikor átvette a versenyzéstől hivatalosan visszalépett gyári Alfa Romeo csapatot. Az így már Alfa Romeo versenyautókkal felvonuló Scuderiához azután a legtehetségesebb mérnököket hívta meg a Fiattól, de a maga oldalára állította a kor egyik legbriliánsabb konstruktőrét, a magyar szülőktől származó Vittorio Janót (János Viktor) is. Pár évvel korábban ő tervezte például az Alfa Romeónak elsőként nagydíjat nyerő Alfa Romeo P2 versenyautót.

Az ágaskodó lovat viselő Alfa Romeók sikert sikerre halmoztak. Sorozatban nyertek a Targa Florión, Le Mans-ban és a Mille Miglián. Győzelmi diadalmenetüket csak az évtized második felében, az állami, pontosabban birodalmi pénzzel kitömött német Mercedesek és Auto Unionok voltak képesek megtörni. A kudarc a jelek szerint az Alfa Romeo és Enzo Ferrari viszonyának sem tettek jót, 1939-ben elváltak útjaik. Ferrari ekkor új céget alapított Auto Avio Costruzione néven, nem messze Modenától. A furcsa névválasztás nem volt véletlen. Olyan egyezmény született ugyanis közte és az Alfa Romeo között, hogy öt évig nem építhet és futtathat versenyautókat Ferrari néven.

Alfa Romeo 8C2900A versenyautó 1935-ben, a Scuderia Ferrari emblémájával az elején

20

Alfa Romeo 8C2900A versenyautó 1935-ben, a Scuderia Ferrari emblémájával az elejénGaléria: Ferrari karácsony

A sors sajátos fintora, hogy a fél évtizednyi idő épp arra az öt évre esett, amikor amúgy sem rendeztek hivatalosan egyetlen autóversenyt sem Európában: a második világháború öt évére. A csatazaj elültével úgy tűnt, végre újra feldüböröghetnek a motorok, és így Ferrari végre újra kamatoztathatja nevének és ágaskodó lovas emblémájának ismertségét. Apró probléma volt azonban, hogy közvetlenül a háború után csekély érdeklődés mutatkozott a drága, egyedileg épített versenyautók iránt, és a korábbi szponzorok is máshol gondolták elkölteni a pénzüket. Már ha egyáltalán rendelkezésükre állt bármekkora összeg, mert ne feledjük, Olaszország a németek oldalán szállt be a háborúba, és így vesztesként szállt ki belőle.

Ferrari első saját versenyautója a V12 hengeres Colombo motorral hajtott 125 S. Összesen kettő készült belőle

20

Ferrari első saját versenyautója a V12 hengeres Colombo motorral hajtott 125 S. Összesen kettő készült belőleGaléria: Ferrari karácsony

Ferrari anyagi helyzete siralmasan alakult, vállalkozásának jövője finoman szólva is kétségessé vált. 1946 karácsonyának előestéjén azonban egyszer csak megcsörrent nála a telefon. A vonal túlvégén régi barátja, az Alfa Rómeónál korábbi kollégája, egyben egykori autóversenyző, Luigi Chinetti jelentkezett. Chinetti még 1940-ben, a Maserati csapatával utazott át az Egyesült Államokba, és ott is maradt a világégés idejére. A közben eltelt éveket arra fordította, hogy megszerezte az amerikai állampolgárságot, és szoros kapcsolatot épített ki ottani tehetős autóversenyzői körökkel. Chinetti tudta, hogy mivel Amerikát kevésbé gyötörte meg a háború, ezért maradt érdeklődés, sőt pénz is versenyzésre alkalmas, egyedi kivitelű, kézzel készített, drága sportkocsikra. Amikor tudomására jutott, hogy épp egy olyan régi barátja keveredett nehéz helyzetbe, aki képes lenne ilyeneket előállítani, úgy döntött, megkeresi Enzót.

Luigi Chinetti (középen) győztesként az 1949-es Le Mans-i 24 órás verseny céljában. A 24 órából 23 órát ő vezette a Ferrarit. Meg is látszik rajta

20

Luigi Chinetti (középen) győztesként az 1949-es Le Mans-i 24 órás verseny céljában. A 24 órából 23 órát ő vezette a Ferrarit. Meg is látszik rajtaGaléria: Ferrari karácsony

A telefonbeszélgetés során Ferrari érdeklődést mutathatott, mert Chinetti a családjával együtt azonnal autóba vágta magát, és még az éjszaka leforgása alatt Párizsból Maranellóba autózott. Karácsony reggelén hideg és gyengén megvilágított műhelyében fogadta őt Ferrari. (Ferrari a végletekig takarékos ember volt, műhelyében nem volt fűtés, és a mennyezetről is egyetlen villanykörte fénye pislákolt.) Chinetti felvezette elképzelését, miszerint nem a háború sújtotta Olaszországban, sőt egyáltalán nem is Európában kellene versenyautókat eladni, hanem Amerikában. Ferrari valószínűleg jobban szeretett volna ott sikereket elérni, ahol korábban is, vagyis helyben, de végül Chinetti meggyőzőereje lehengerelte, beadta a derekát. Sőt, abba is beleegyezett, hogy régi barátja legyen a Ferrari márka importőre az Egyesült Államokban.

Számos változat készült Ferrari első nagyobb példányszámban készült típusából, a 166-osból

20

Számos változat készült Ferrari első nagyobb példányszámban készült típusából, a 166-osbólGaléria: Ferrari karácsony

Chinetti kapcsolatai valóban gyümölcsözőnek bizonyultak. Alig másfél évvel a sorsdöntő beszélgetés után már harminc vadonatúj Ferrari 166 kelt át az Atlanti-óceánon. Az ezekből befolyó pénz már elegendőnek mutatkozott ahhoz is, hogy Ferrari belekezdjen igazi vágyának valóra váltásába, versenyautók építésébe. Őt ugyanis valójában csak a versenypályákra termett versenyautók érdekelték, az utcai használatra is alkalmasak a legkevésbé sem izgatták. Chinetti győzte meg arról is, hogy ez nem helyes, olyan autókat is gyártani kellene, amelyek akár a versenypályán, akár utcán rendezett versenyeken is helyt állnak. Így született meg a legendás 12 hengeres Ferrari 166 S és összes változata, amellyel egyik versenyt a másik után nyerték 1949-ben. Egy 166 MM-mel maga Chinetti is rajthoz állt az 1949. évi Le Mans-i 24 óráson – és annak rendje, s módja szerint meg is nyerte. Méghozzá úgy, hogy a huszonnégy órából huszonhármat ő vezetett. Ez volt egyébként a harmadik győzelme a legendás pályán.

Neki is amerikai neve volt: Ferrari 340 America Ghia Coupé 1950-ből

20

Neki is amerikai neve volt: Ferrari 340 America Ghia Coupé 1950-bőlGaléria: Ferrari karácsony

Ha már az üzlet így beindult, Chinetti még tovább akart lépni. Meggyőzte Ferrarit arról, hogy higgye el neki, a tengerentúlon sorban állnak a pénzeszsákok, hogy dollárjaikat forgalomban is használható ritka, drága és sportos megjelenésű és képességű autókra költsék. Az egyik első volt ezek közül a szintén a 166-os műszaki alapjaira épült, Farina-karosszériás kabrió. Ezt számos további típus követte, amelyek gyakran kaptak olyan tengerentúli melléknevet, mint America, SuperAmerica, vagy éppen California.

Megépítése Chinetti ötlete volt, ma csillagászati áron kel el a Ferrari 275 GTS/4 NART Spyder

20

Megépítése Chinetti ötlete volt, ma csillagászati áron kel el a Ferrari 275 GTS/4 NART SpyderGaléria: Ferrari karácsony

A nagy formátumú egyéniségek ritkán képesek hosszú távon súrlódásmentesen együttműködni, és így volt ez Ferrari és Chinetti esetében is. Chinetti fejében megszületett egy-két típus, amelyek megépítését Ferrari egyszerűen megtagadta. Márpedig olyan autót ő nem épít! A különleges amerikai igények kielégítésére Chinetti létrehozta a North American Racing Team (Észak-Amerikai Versenycsapat) nevű versenycsapatát és autóépítő vállalkozását. Ennek egyik terméke volt az az öt darab Scaglietti-karosszériás 275 GTS/4 NART Spyder, amelyek közül egy szerepelt A Thomas Crown-ügy című, 1968-ban bemutatott filmben. (A film férfi főszereplője a legendás színész, autóversenyző és autómániás Steve McQueen volt, aki egy Pininfarina-karosszériás 275 GTB/4 kupét tartott a garázsában.)

Egy Ferrari legenda a közelmúltból: 512 TestaRossa

20

Egy Ferrari legenda a közelmúltból: 512 TestaRossaGaléria: Ferrari karácsony

Súrlódás ide vagy oda, barátok maradtak, a Ferrari márka pedig Amerika után meghódította a világot. Számos emlékezetes típust küldött az utakra, amelyek többsége ma gyűjtők féltett kincse és árverések csillagászati árú műtárgya. Gondoljunk csak a 250-es, vagy épp a 275-ös sorozatra, de ott az F40, az Enzo, vagy manapság a Roma. És talán mindez nem jött volna létre, ha 1946 karácsonyán Luigi Chinetti nem kopogtat be Enzo Ferrari hideg és sötét műhelyének ajtaján.

(forrás: goodwood.com)

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: News
Előző hír

Műszerfalból előbukkanó képernyőkkel mutatkozott be az Aehra első modellje

Következő hír

Mobilalkalmazásba költözik a jogsi?

admin

admin

Következő hír
Mobilalkalmazásba költözik a jogsi?

Mobilalkalmazásba költözik a jogsi?

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
7 autó CR7 garázsából

7 autó CR7 garázsából

2023.01.01.
Új szabadidőjárművekkel erősít a Suzuki

Új szabadidőjárművekkel erősít a Suzuki

2023.01.12.
Lada Niva 300 lóerővel? Ilyen is van!

Lada Niva 300 lóerővel? Ilyen is van!

2023.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Kitart a villanykabrió mellett a Nissan, a valóságban is megépítette a Max-Out tanulmányt

Kitart a villanykabrió mellett a Nissan, a valóságban is megépítette a Max-Out tanulmányt

2023.02.02.
Fokozta legnépszerűbb modelljének tudását a Radical

Fokozta legnépszerűbb modelljének tudását a Radical

2023.02.02.
Klasszikus francia autók elektromos átépítését kínálja az R-Fit Vintage

Klasszikus francia autók elektromos átépítését kínálja az R-Fit Vintage

2023.02.02.
A vírus és a válság sem akadályozta az embereket, hogy Ferrarit vegyenek

A vírus és a válság sem akadályozta az embereket, hogy Ferrarit vegyenek

2023.02.02.

Friss Hírek

Kitart a villanykabrió mellett a Nissan, a valóságban is megépítette a Max-Out tanulmányt

Kitart a villanykabrió mellett a Nissan, a valóságban is megépítette a Max-Out tanulmányt

2023.02.02.
Fokozta legnépszerűbb modelljének tudását a Radical

Fokozta legnépszerűbb modelljének tudását a Radical

2023.02.02.
Klasszikus francia autók elektromos átépítését kínálja az R-Fit Vintage

Klasszikus francia autók elektromos átépítését kínálja az R-Fit Vintage

2023.02.02.
A vírus és a válság sem akadályozta az embereket, hogy Ferrarit vegyenek

A vírus és a válság sem akadályozta az embereket, hogy Ferrarit vegyenek

2023.02.02.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Kitart a villanykabrió mellett a Nissan, a valóságban is megépítette a Max-Out tanulmányt

Kitart a villanykabrió mellett a Nissan, a valóságban is megépítette a Max-Out tanulmányt

2023.02.02.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek