A Subaru ugyan már jó ideje nem hangos az újdonságoktól, de ez nem jelenti azt, hogy a japán gyártó ne dolgozna folyamatosan a jelenén és a jövőjén. A Tokiói Autószalonra például két új, elektromos koncepcióautót vittek el. Az egyik a Toyota bZ4X-szel megegyező alapokra építkező, nemrég bemutatkozott Solterra sportos, STI verziója – egyébként a Toyota is Tokióban mutatta meg a bZ4X dinamikusabbnak szánt GR SPORT kivitelét –, míg a másik egy igazán izgalmas hiper-, vagy mondhatni versenyautó, amely az STI E-RA névre hallgat.
Kezdjük talán az utóbbival: a megjelenését tekintve egyedinek nem éppen nevezhető – mintha több más márka megoldásai is vissza-visszaköszönnének az autón –, de mindenképpen látványos újdonság egy valódi elektromos hiperautó. Ennek megfelelően nem kevesebb mint 1088 lóerőt kínál négy elektromotorja, melyek egy viszonylag kicsi, a koncepció tömegét is szem előtt tartó 60 kWh-s akkumulátorból nyerik az erejüket.
Inkább tűnik versenyautónak az E-RA – galéria
Természetesen a japánok a legmodernebb technológiai megoldásokkal vértezték fel a versenyautónak is beillő modellt, mint például a bonyolult nyomatékvezérlés, amely szinte minden adatot megkap, kezdve a kerekek sebességétől, a kormányzási szögön, a G-erőkön, az oldaldőlésen és a kerékterhelésen át egészen a fékterhelésig, hogy tökéletes vezethetőséget és stabilitást biztosítson.
Az E-RA elnevezés pedig az Electric Record Attempt (azaz elektromos rekordkísérlet) kifejezést takarja, ugyanis a Subaru nem titkolt célja, hogy a 2022-es évet folyamatos teszteléssel töltve, 20230-ban képesek legyenek egy 6 perc 40 másodperc alatti kört autózni a Nürburgringen, ezzel megdöntve a sorozatgyártású autók rekordját. Ez ugyanis „csak” arra lenne elég, hiszen az összetett rekordot a Porsche 919 Evo tartja 5 perc 19,45 másodperces idővel, míg az elektromos csúcsot a Volkswagen ID R hódította el 6 perc 5,336 másodperccel.
Nem vitték túlzásba a mérnökök, de így is sportosabb lett a Solterra – galéria
Ez persze egyben azt is jelentheti, hogy a Subaru akár eladásra is kínálhatja majd az STI E-RA sorozatgyártású kivitelét – persze nyilván csak egy nagyon kis szériában, esetleg kizárólag pályahasználatra alkalmas verzióban.
Valószínűleg csak a külsőt érintik a változások – galéria
A másik újdonság a Solterra STI koncepció, amely sportos részletekkel dobja fel az elektromos crossovert. Ilyenek például a jellegzetes kék szín a piros lökhárító- és küszöbtoldatokkal. Belülről ugyan nem kaptunk fotókat, de valószínűleg néhány sportosságra utaló részlettel az utastérben is találkozhatunk, mint mondjuk egy sportkormány, esetleg sportülések, vagy éppen izgalmas betétek. A lemezek alatt – ahogyan a Toyota bZ4X GR SPORT esetében – valószínűleg nincs változás.