Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Tesztek

Velkám tu valóság – Teszt: Dacia Sandero TCE 90 Essential – 2021.

2021.05.07.
in Tesztek
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren
A dizájn minden korábbinál jobb

48

A dizájn minden korábbinál jobbGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A Dacia Sandero elgondolkodtató autó. 2004 óta a Sandero-Logan páros lényegében ugyanarra az alapra épült, mint amivel az ötezer eurós álomként elindult: egy régi platformra, amit még a Clio II-nél használtak. Oké, megnyújtották, ha pedig új motor jött, belefaragták. Most viszont a teljes platform új, közös a Clio ötödik generációjáéval.

Úgy tűnik, nem nagyon lehet elrontani, mert a Sandero egy meglepően jónak tűnő autó. A Daciákról eddig elég speciális volt a véleményem, mert tényleg elképesztően olcsók voltak, de ennek az olcsóságnak a régi technika és számos extra elhagyása (szervo, ABS, utas- és egyéb légzsákok, stb.) volt az alapja. Ma már kevésbé, így történhet, hogy fekete lökhárítóval, kurblis hátsó ablakokkal is ledlámpás, ESP-s, hat légzsákos autót kapunk. De nem annyival olcsóban.

48

Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A Sandero ettől még kisautó-technika, hiába 2,6 méter a tengelytávja. Ha szigorúan vesszük, használati értékben inkább egy ötajtós Mégane-t (Astrát, Golfot, Fucust, stb.) tud kiváltani. Ami nem lesz ugyanaz benne: az életminőség és a biztonság. Ja, és a presztízs.

Innen nézve kicsit VW Polo

48

Innen nézve kicsit VW PoloGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Mégis az a helyzet, hogy eddig még sosem éreztem Daciában azt, hogy egy fillérrel többet érne, mint amennyibe kerül, de az új Sanderónál bizonyos szempontból más a helyzet. Egyrészt nagyon jó az összbenyomás, nincs az a bénakacsa-fíling kívüről, mint az ős-Logan megjelenésekor. Ez kérem egy rendes autódizájn, amit elvileg Romániában is terveztek, és aminél a sportosság nem volt fontos – szemben mondjuk egy Clióval, ami csak 3 centivel rövidebb, mégis szűkebb és lényegesen kisebb a csomagtartója.

A műanyag kormány kellemetlenül csúszós. Mennyire hihetetlen, de 2021-ben készül még autó központi kijelző és a tükörnél lévő kamera- és szenzordoboz nélkül

48

A műanyag kormány kellemetlenül csúszós. Mennyire hihetetlen, de 2021-ben készül még autó központi kijelző és a tükörnél lévő kamera- és szenzordoboz nélkülGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A Sandero belsejére sem mondanám, hogy bármivel rosszabb benyomást tenne, mint bármelyik mai alapkivitelű kisautó, sem az anyagminőség, sem a dizájn nem rosszabb, bár itt megjegyezném, hogy talán a daciaság gyűrűzött fel, és nem az igényesség le. Ezzel együtt a Sandero műszerfala egészen decens formatervet kapott, és még ott is csináltak valamilyen kamu karbon felületet is, ami nélkül sivár lenne, vannak rendes levegőrostélyok, gombok, a klíma kezelőszervei pedig egy Clióban is megállnák a helyüket. Hisz onnan valók.

A megszorító intézkedések azért tetten érhetők. 13 éves lányom kissé el van kapatva autós szempontból, a belső égésű járművek amúgy is a mínusz végtelenből indulnak nála, de azon végképp kiakadt, hogy nincs tükör a napellenzőn és kurblis a hátsó ablak. Vannak körök, ahol az is cikinek tűnhet, hogy a belső ajtókilincsek műanyagok (nem mintha a fémnek látszóak nem azok lennének 10 milla alatt, de hagyjuk), kellemetlenül csúszós műanyagból van a kormány, és az is tény, hogy a kárpit vékonyka, a beltér csak elöl van kivilágítva, térképolvasó nincs, a csomagtartó elég esetlegesen burkolt, és az emelő pőrén van bepattintva oldalt – tehát aki finnyáskodni akar, annak akad kapaszkodó.

Szép nagy, kemény műanyag Ez a kép BMW-ben, Seatban is készülhetett volna, de ez a Daciánál is szégyen A karbonszövet legendája

48

Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Az ember lelkének az sem tesz jót, hogy mindössze az alap bilifehér színt lehet megkapni az Essential 3,85 milliós indulóáráért. Hogy-hogy nem, az összes többi szín metál, felárért. Márpedig a fekete kilincs és tükör elég ordenáré egy fehér autón, viszont a tesztautó ferrit kék színéből már nem ordít – 130 ezerért.

Nem a világ legjobb ülése, mert nem tart eléggé derékban és kicsit vékony benne a szivacs az ülőfelületen, de messze a legjobb, amit valaha Sanderóba vagy Loganba szereltek Tudnék ennél szűkebb alsó középkategóriás autót mondani, nem is egyet

48

Nem a világ legjobb ülése, mert nem tart eléggé derékban és kicsit vékony benne a szivacs az ülőfelületen, de messze a legjobb, amit valaha Sanderóba vagy Loganba szereltekGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A mérleg másik oldalán viszont ott van ez egészen jó méretű utastér, a nagy csomagtartó (328 liter, de úgy, hogy van pótkerék is), olyan apróságokról aztán ne is beszéljünk, hogy az ablaktörlő aero-profilos, nem a fém vállfára feszített gumi; a szervo elektromos, sőt, ehhez a felszereltséghez ugyan feláras, de ha a vezetőülés csomagot beikszeli az ember, akkor kap tengelyirányban ki-be állítható kormányt, a vezetőülés magassága is állítható lesz és jár hozzá egy lenyitható kartámasz, így lesz igazán jól beállítható a vezetési pozíció. A felsőbb szinteken egyébként még olyan űreszközök is megjelentek a Daciánál, mint az elektromos kézifék, de ez nem az Essential, hanem a Comfort kivitel választható extrája.

A vezetőülés egy extracsomag keretén belül kap magasságállítást és a kormány is állítható lesz tengelyirányban ki-be. Az extra, amit meg KELL rendelni Sokkal nemesebb autókban is találunk ilyen leffentyűs nyitást Vajon hány pontot ad ezért az Euro NCAP?

48

Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Az Essential verziónak van egy érdekessége, a rádió. Vagy hívjuk multimédiának? Szóval van benne egy rádió meg Bluetooth, és az egész egy app segítségével a telefonról kezelhető. A telónak a műszerfal közepén, ott, ahol a központi kijelző lenne, kialakítottak egy felnyitható tartót, ami stabilan fogja, és öt centire tőle ott az USB-csati. A Media Control nevű applikáció megüt egy jó közepes szintet, és ha sikerült jól beállítani a jogosultságokat az Androidon, egészen használható. Már csak azért, mert a Maps-en vagy Waze-en navigálhatsz, ahogy amúgy is tennéd. Persze nem kötelező appozni, az alap dolgok a műszer középső kijelzőjén és a kormány mögötti távirányítóról is elkezelhetők, de jobb az appot használni.  Sajnos egy átlagos ipari hulladék/olcsó multimédiánál a legrosszabb teló is jobb, márpedig ez olyan, amilyen a telefonod. Viszont gyanús, hogy ezzel az idősek nehezebben vagy egyáltalán nem boldogulnak vezetés közben. (A koncepció érdekes, egy külön cikkben hamarosan bemutatjuk részletesebben.)

Jó közel tették az USB-t, talán lehettek volna bátrabbak egy Type-C típusúval A rádiót, a Media Control app nélkül is lehet kezelni, ahogy az USB-lejátszást is: a műszerfalban lévő kijelző a támpont Innen kell kezelni a menüt, a renault ragaszkodik ahhoz, hogy a rádiót a kormány mögül kell kezelni

48

Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Azt nem állítanám, hogy a motorválaszték zavarba ejtő, mert ugyanazt a háromhengeres benzinmotort lehet megvenni háromféle változatban a Sanderóhoz. Az alapár a 65 lóerős, szívó változatra vonatkozik, amit már próbáltunk a Clióban: így látatlanban annyit mondanék, hogy ez azoknak való, akik nem szoktak hegyes vidéken járni, kimenni lakott területen kívülre, netán autópályázni, vagy csak vezetéstechnikailag nem tudnák kiaknázni a turbós változatban rejlő, szédítő teljesítménypotenciált, ami szám szerint 90 lóerőt jelent. Van egy extra 100 lovas verzió is, LPG-vel kiegészítve, ezt a Dusterben teszteltük, ez van a dízel helyett.

Állítólag 328 liter, ránézésre 350-et is elhinnék, egészen jó méretű csomagtartó ez

48

Állítólag 328 liter, ránézésre 350-et is elhinnék, egészen jó méretű csomagtartó ezGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A motor kellemes csalódás, és ahogy a hirdetéseket elnézem, a Dacia-kereskedők ki is használják a hirdetéseikben azt a selling pointot, hogy nem közvetlen befecskendezéses. Ez a felhasználó szempontjából annyit jelent, hogy nem kell a szívószelepek kokszosodásától tartani, mint a közvetlen befecskendezéseseknél – ami mára teljesen elterjedt. Az alapmotorral ellentétben a TCe 90 jelzésű motorhoz jár a hatfokozatú váltó, jelezve, hogy ez sokkal univerzálisabb motor, megvan benne az utazó fokozat és az erő is, ami autópályázáshoz kell. Az autópályázást nem úgy értem, hogy nyolcvannal feltartod a kamionokat, hanem úgy, hogy alkalmas a 130-as tempó tartására, akár emelkedőn is.

Nekem nem hiányzik az a teljes burkolat

48

Nekem nem hiányzik az a teljes burkolatGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

És ez a motor nem rossz, sőt. Bár nem egy lóerőgyár, de a turbó miatt alul megvan benne nyomaték, a maximum 160 Nm, a karaktere miatt pont ott erős, ahol a sima úrvezetők szeretik használni a motort. Alul a háromhengeres varrógéphang sem zavaró, csak ha kihúzatják a kis motorkát, holmi lámpától lámpáig viadalban. A partner megválasztásához hasznos infó, hogy a Sandero 11,7 alatt van százon, de ha jól sikerül elkapni, gurulásból indulva nincs az a szívó egyhatos (kivéve Civic 1.6 VTI), ami lenyomná. És bár bejárta a sajtót a hír, miszerint a Renault-csoport a jövőben 180 km/órában maximálja az autói végsebességét, ez a valóságban előrelépést jelentene az ügyes kis Sanderónak, hisz most 178-at megy.

A zsenik átlátják a káoszt!

48

A zsenik átlátják a káoszt!Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A motornak csak egy tulajdonságát nem szerettem: hidegindítás után picit olyan, mintha kontakthibás lenne a gázpedál, alsó fordulaton toporog, majd ha nagy nehezen elér egy fordulatot, mintha rakétát gyújtottak volna be. Szerencsére ez nagyon gyorsan elmúlik. Gyanús, hogy olyanok veszik majd, akiknek számít a fogyasztás, azt kell mondjam, hogy kifejezetten takarékos a Dacia, ha például Budapesten belül hosszabb távokat autóztam, 6,1-6,4 között evett, de a rövid utakon sem ment 6,9 fölé, ami egészen kiváló. Az autópályás átlag is megállt 7 liternél, pedig a kocsi nem alacsony. Aki viszont 90-nel kimegy a világból, az nyugodtan kalkuláljon hat liter alatt, ami az 50 literes tankkal egészen szédítő hatótávot ad ki. Lehet zokogni, hogy bezzeg a régi jó szívómotorok, de pont a Dacia esetében ez egyszerűen nem igaz.

Azért az emelő rögzítése így kissé véleményes

48

Azért az emelő rögzítése így kissé véleményesGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Ehhez kell persze az is, hogy viszonylag könnyű legyen a kocsi, cakk-pakk nincs 1100 kiló. Kell a hat gang is, ehhez egészen jól kapcsolható szerkezet készült, bár a tesztautóban keresztirányban néha megakadt a kar. Összességében a Sandero vezetési élményét a könnyen vezethető minősítés írja le, minden kis erővel működik, már-már nőies, a kuplungtól a váltón át a kormányig.

Ez nem mindig előny, mert a kormány bármilyen állásban könnyű, vagyis ha jobban kanyarodik az ember, akkor is ugyanazt érzi, mintha nem; olyan érzés, mint autószimulátorozni force feedback nélkül. Ezt is meg lehet tanulni, és kiderül, hogy elég odafigyelni a kormánykerék elfordítására.

A kerékkulcs egyik tartója azzal a lendülettel ki is jött

48

A kerékkulcs egyik tartója azzal a lendülettel ki is jöttGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

A Sandero a tipikus káeurópai hangolású futóművet kapta, magas is, lágy is, és a rugóutak is elég hosszúak. Az rontja csak el, hogy egyszerűen alulcsillapított, a rugózás jellege kábé olyan, mintha túlfújt focilabdák lennének alatta. Vagyis nem a berugózás üt, mint az összes, túlfeszesített SUV-nál, hanem picit mindig visszarúg, olyan, mint elpattogna a kerék (persze nem, de érzetre), ettől nem lesz igazán harmonikus az egész rugózási komfort szempontjából. Mondjuk így is megver földúton bármilyen kis SUV-t, sőt, még a káposztás utánfutót is elhúzza ott, ha kell. Viszont ennek némi dülöngélés az ára a kanyarokban, és a autópályán sem adja azt a rettenthetetlen biztonságérzetet, mint egy X5-ös BMW. Hozzáteszem, az viszont meglepett, mennyire nem érzékeny az oldalszélre, pedig elvileg annak kéne lennie, magas is, nagy is az oldalfelülete. Ügyes. Mit mondhatnék még: van fékje is, fog is, annak ellenére, hogy ebben is dobfék van hátul. Nem fáj.

Ilyet is már rég láttam, de ezek szerint még létezik

48

Ilyet is már rég láttam, de ezek szerint még létezikGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Jó-jó, tehát a mi rongyos útjainkra jó az autó, de meg is tudjuk fizetni? Mert hiába nincs presztízse, a valóság az, hogy itthon még a négymillió környéki ár is feladja a leckét a családi költségvetéseknek, ha valaki átlagbérből él. Nézzük, mi a matek, ha egy tényleg jó Sanderót szeretne az ember. A feláras extrák listája egy elég fájó tétellel indul az Essential verziónál is: a klímával. Egy lényeges cucc hiányzik ebből a verzióból, hiába sugallja a kivitel neve (=alapvető, lényeges), hogy minden lényeges benne van. A mai globális felmelegedős időkben elég nagy könnyelműség klíma nélkül kocsit venni, pláne, ha valaha majd egyszer el is szeretnéd adni használtan. Így máris hozzáadhatunk az Essential 3,85 milliós alapárához 130 ezret.

Kézzel tükröt állítani, mint az állatok?!

48

Kézzel tükröt állítani, mint az állatok?!Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Csakhogy a 90 lóerőt sem mérik túl olcsón: 250 ezerért izmosodik a Sandero 65-ről 90 lovasra. További javaslatom a vezetőülés csomag 70 ezerrel, és máris megvan a 4,2 millió. De mivel ez Magyarország, nélkülözhetetlen a pótkerék. Kicsit húzós 50 ezerért, én ezt megoldanám bontóból egy tízesért, a defektmentesítő szettet meg elpattintanám a Marketplace-en, de a Daciánál érzik, hogy még a román márka vásárlói is szeretik élvezni a dőzsölést. És hát a szín, igen. Mondjuk ki: azért egy igazán jó Sandero inkább 4,4 millió forint, és a végén még mindig ott vagy, hogy markolászhatod a csúszós műanyag kormányt és még pénzért sem lehet villanyablak hátul.

Családi használatra alkalmas külső méretek, de itt a belső is olyan

48

Családi használatra alkalmas külső méretek, de itt a belső is olyanGaléria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

De ha már itt tartasz, elgondolkodhatsz, hogy ennyiért már inkább veszel egy Comfort kivitelt, hisz az 4,5-től indul, de persze ennyiért még az is bilifehér és nincs pótkereke. De ahhoz már kérhető elektromos ablak hátra, nyitó kártyával árukapcsolásban, az már 4,8. Ám a szalonban meglátod az emelt Stepway kivitelt, ami már igazán jól néz ki 4,95 millióért… na itt állj le, mert 5,1 milláért Kia Ceedet adnak ám, és az már nagyon más kávéház. De ki vagyok én, hogy életmódtanácsokat adjak?

Húzósabb kanyarodáskor billen, de ha megtanulsz nem a kormányerő, hanem az elfordítás mértéke alapján vezetni, kiderül, hogy sokkal többet bír, mint elsőre hinnéd Ledes lámpa ennyiért? És jól is világít Bontakozó márkaöntudat

48

Galéria: Dacia Sandero Essential TCe90 – 2021.

Ez ma a valóság: a Dacia ma jobb, mint valaha, viszont kevésbé elérhető, mint bármikor korábban. Tavaly ilyenkor még az LPG-s Duster árainál írtam le pont ugyanezeket a számokat, és azóta olyan jól kilőttünk valamerre, hogy nemcsak az euróhoz, de még a leihez képest is leértékelődött a forint, az autók pedig még drágultak is. Mindezzel együtt akkor, amikor egy Suzuki Swift vagy Ignis 4,25-től indul, ár-érték arányban a Sandero még mindig jó, mert egyszerűen nagyobb.

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: News
Előző hír

Ha van stílusod, ez a SUV-od – Jaguar F-Pace D300

Következő hír

Újjáéled a Messerschmitt Kabinenroller

admin

admin

Következő hír
Újjáéled a Messerschmitt Kabinenroller

Újjáéled a Messerschmitt Kabinenroller

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Roadster verziót kap a Hennessey Venom F5

Roadster verziót kap a Hennessey Venom F5

2022.08.10.
Csütörtöktől újra jön orosz olaj Magyarországra

Csütörtöktől újra jön orosz olaj Magyarországra

2022.08.10.
Rendelhető a villanyos S-osztály SUV változata

Rendelhető a villanyos S-osztály SUV változata

2022.08.10.
Férfias rekordot döntött meg a Lamborghini

Férfias rekordot döntött meg a Lamborghini

2022.08.10.

Friss Hírek

Roadster verziót kap a Hennessey Venom F5

Roadster verziót kap a Hennessey Venom F5

2022.08.10.
Csütörtöktől újra jön orosz olaj Magyarországra

Csütörtöktől újra jön orosz olaj Magyarországra

2022.08.10.
Rendelhető a villanyos S-osztály SUV változata

Rendelhető a villanyos S-osztály SUV változata

2022.08.10.
Férfias rekordot döntött meg a Lamborghini

Férfias rekordot döntött meg a Lamborghini

2022.08.10.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Roadster verziót kap a Hennessey Venom F5

Roadster verziót kap a Hennessey Venom F5

2022.08.10.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek