Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Tesztek

Mazda MX-5 G132 Edition 100 teszt (2021) – Itt nyílik a világ

2021.05.07.
in Tesztek
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

View Comments

Nehéz megmondani, hol is húzódik a határvonal a helyváltoztatásra szánt, praktikus és ergonomikus modellek és az autózás szerelmeseinek szánt élményhajhászok között, azonban talán az alapmotorral szerelt MX-5 megfelelő válasz lehet erre a kérdésre. Hiszen az élvezetes vezetéshez adott minden, kinyílik hát a világ azok számára, akik még azért (is) ülnek a volán mögé, hogy a lehető legszélesebb mosollyal szálljanak ki.

Persze mindez messze nem jelenti azt, hogy a Mazda nagy hagyományokkal és legendás felmenőkkel rendelkező modellsorozata tökéletes volna, ám sok-sok autóbuzeráns (köztük magam is) azt az álláspontot vallja, hogy a nyers vezetési élmény és a kanyarvadászat, az élvezetes fordulók teljesítése során a legélménydúsabb négykerekűek között van. Pontosabban az egyre ritkábban fellelhető élménydús négykerekűek között, hiszen a szigorodó kibocsátási normák és a villanyautózás mellett egyre kisebb rés jut a kultikus finomságoknak.

A kabriózás élménye ezúttal teljesértékű

Kismotoros MX-5 járt már szerkesztőségünk garázsában, hogy-hogy mégis ismét tiszteletét teszi a büszke japán kabrió nálunk ezzel a felállással? Tesztalanyunk apropóját a Mazda jubileumi, 100. évfordulós szériája adja. A gyártó napra pontosan 2020 január 30-án ünnepelte 100 éves évfordulóját hirosimai központjában, de a japán vállalat érthető módon nem elégedett meg egy „szimpla” eseménnyel: a gyártó az elektromos MX-30 élesítése mellett az egész modellpalettára kiterjesztett és egyébként igazán finom csomaggal állít emléket évszázados történelmének.

Az immáron 101 éve alapított Mazda magát bátor csapatnak tartja, nem véletlenül. Joggal, ugyanis a japánok útja máig merész lépésekkel van kikövezve. Hiszen olyan új tervezői és mérnöki megoldások tették emlékezetessé a 100 évüket, amelyekre mások nem voltak kaphatóak. 1991-ben a Mazda volt az első japán autógyártó, amely megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, ráadásul az elfeledett Wankel-motorral. Kereskedelmi forgalomba is hozták a bolygódugattyús motort az ikonikus Cosmo Sport 110S modellben, s egészen eddig az évtizedig életben tartottak a legendás RX-8 sportmodellel bezárólag.

Ízléses és kifinomult a 100. évfordulós széria

Aztán persze ott a világ legnagyobb darabszámában eladott roadstere, az MX-5, vagy a szívómotorok egyedülálló életben tartása. Utóbbi esetében tényleg egyedülállóságról beszélhetünk, hiszen a kisautóktól eltekintve már mindenki turbómotorokkal él, egyedül a Mazda tartott ki 1,5 literes, kétliteres, valamint kettőfeles négyhengerese mellett, mi több, szériagyártásban a Mazda adott ki elsőként olyan, magas kompresszióviszonyú benzinmotort, amely képes kompressziógyújtással és szikragyújtással is üzemelni.

Az MX-5 még 2015-ben lépett a jelenleg is futó negyedik, ND kódnéven ismert generációba, majd nemrég újult meg némileg, legalábbis a lemezek alatt. A gyengébbik, 1,5 literes erőforrás hajszálnyit erősödött, picit csiszoltak a karakterén, miközben nagyobb testvére 160-ről 184 lóerőre erősödött, a kormány pedig mélységében is állítható lett. 132 lóerő, alig több mint 3,9 méteres hossz, 16 colos keréktárcsák: akár egy dinamikusabb kis kategóriás autóról is beszélhetnénk, ám ez bizony a japánok egyik büszkeségének, a Mazda MX-5 tulajdonságainak lajstroma.

Pici a motorja, de annál nagyobb a szíve

A külcsín persze továbbra is szubjektív szféra marad, de azt leszámítva, hogy egyesek aprócska méretei miatt játékautónak „csúfolják”, szinte mindenkinek tetszik a szúrós tekintet, az izmosan domborodó formák és a hosszú motorháztető, amiket a LED-es fények még inkább kiemelnek. A jubileumi fehér fényezés kifejezetten jól passzol a fehér-fekete-borvörös belsővel és a bordó tetővel – a színösszeállítás a 100 éves ünnepi széria sajátja.

Nem tagadom, minden alkalommal, amikor az MX-5 felé közelítettem, mosolyra görbült a szám, és mikor megláttam, bizony a szívverésem is felgyorsult. Nem ok nélkül, hiszen vonzereje még mindig erős, főleg, hogy közben az emberfia összepárosítja a csábító formát és az élménydús kanyarokat. A vászontetős verzió könnyebb mivolta miatt jobban illik a másfeles motorhoz, ám nekem személy szerint az egész éves használhatóságot megcélzó keménytetős RF áll közelebb a szívemhez. Ellenben tesztalanyunk vásznas megoldása sok szempontból praktikusabb, hiszen játszi könnyedséggel lehet akár fél kézzel is kezelni a szerkezetet, ráadásul menet közben még akár 60 km/h-nál sem okoz nagyobb gondot a nyitás/zárás.

Továbbra is szűk az utastér, a minőség és az ergonómia viszont a helyén van

Persze közel sem tökéletes az MX-5, és a legnagyobb hibája talán a szűk utascella, a magasságában nem állítható ülések; ezek párosa a nagyobbak életét kicsit meg tudja keseríteni. Azt gondolná az ember, hogy a hajunkat folyamatosan birizgáló tető visszatartó erő lehet, de a kis Mazda gazdagon ellát minket élményekkel, ami miatt hajlamosak vagyunk minderről megfeledkezni út közben.

A hátsókerékhajtás a gyengébbik verzió esetében csak kisebb pluszt jelent, hiszen a 132 lóerő és a hátsó sperrdiffi hiánya erősen korlátozza az erőcsúsztatás képességeit, de még így is mosolyt csal az arcunkra, hogy hátul kapar az MX-5. Ráadásul az autó egész karakterére jó hatással van – egy kis, sportos roadster esetében elég lehangoló lenne az elsőkerékhajtás.

Funkcionális és hangulatos egyben az óracsoport

A sperrdiffi és a nagyobb teljesítmény hiányában az erőcsúsztatásokról ugyan le kell mondanunk, de az MX-5 így is el tudja engedni úgy a hátsóját, hogy vigyort varázsoljon az arcunkra, miközben végig könnyen kontroll alatt tudjuk tartani a történéseket.

A számok láttán azt is konstatálhatjuk, hogy Mazdánál erősen él a hagyománytisztelet: az alapverzió ugyanis még most sem sokkal erősebb a maga 132 lóerejével a nálunk is megfordult elődöknél – lehetne szemöldököt ráncolni a szerénynek tűnő adatok miatt, de az MX-5 egyszerűen nem erről szól. Így is rengeteg élménnyel gazdagít, amikor limiterig pörgetjük a kis, 1,5 literes szívómotort. Ráadásul a kis tömeg miatt annak 5,5-6,5 literes fogyasztása mondhatni elhanyagolható. Akinek kell az erő, az kicsit drágábban megkapja a szintén remek 184 lovast sperrdiffivel.

Továbbra is nagyon pici, de legalább annyira élményszerű az MX-5 vezethetősége

A 7600/percig forgó négyhengeres SKYACTIV-G benzinmotor egyébként tényleg lelkesen pörög, és a morcos kipufogóhang is kárpótol a lóerők hiánya miatt. Egyébként nem kell szégyenkeznie, hiszen 8,1 szekundum alatt felér 100-ra a kis tömegnek köszönhetően, ráadásul a jól tapadó Yokohama Advan Sport papucsokkal a kanyarban is izgalmas – noha a fenékriszálás elmarad, a meglepően korrekt kanyartempó azért itt is megvan.

A legcsodálatosabb talán az, ahogyan a szabadság és az igazi kabriózás érzése áthatja az embert az MX-5-ben: hiába lehetne erősebb, hiába lehetne feszesebb, kevésbé billegős a futómű, hiába lehetne tágasabb az utastér, az aprócska Mazda így is megadja azt, amire hivatott, méghozzá a vezetés színtiszta, nyers élményét. A kormányzás és a váltó egyszerűen csodálatos, élmény minden gangolás, és bár nem fogunk rekordköröket futni versenypályán, a kanyargós országutakon kiélhetjük vágyainkat.

Remek súlyelosztása és kis tömege teszi lehetővés a kismotorosnak is a jó dinamismust és a páratlan étvágyat

A japánoknak tehát jár a tisztelet, még ha némely pontokon azért mi magunk is el tudnánk képzelni kisebb modernizálást. Ilyen például a méret, amely továbbra is igen aprócska, így a 185 centinél magasabb sofőröknek meggyűlhet a bajuk a tetővel és a huzattal. Az utastérben egyébként a kevesebb néha több elvet követték a japánok, ami meg is teszi a hatását, hiszen az egyszerű megoldások látványos formákkal egyesítve biztosítanak kiváló hangulatot.

A multimédiás rendszernél van okosabb a piacon, de hozza a kötelezőt, ráadásul van már vezeték nélküli Apple Carplay funkció is, ami jól jön a pakolórekeszek híján – a telefon maradhat a zsebünkben. Az ülésfűtés illetve a klíma pedig hasznos extra egy kabrióban, de mi akár a legolcsóbb, legegyszerűbb verzióval is beérnénk, aminek 10 millió alatti induló alapára lehet vonzó – szürreális mondat, de mára annyira megdrágult az autópiac egésze, hogy az egykoron 6,5 milliós indulóár már messze a múlté.

Jó idő, kellemes benzinillat és egy hátsókerekes kabrió kell a tavaszi boldogsághoz

Az ár az, amiről ezúttal sem szívesen beszélünk. Az MX-5 ugyanis kifejezetten drága lett, első hallásra legalábbis biztosan. Tesztautónk még a kis motorral is 11 millió felett van, ám cserébe a legjobban felszerelt verziót takarja. Ha nem a 100 éves verziót nézzük, akkor a 184 lovas felára 1,2 millió, ami ugyan vaskos összeg, de a sperr, a futómű és az erőtöbblet miatt mindenképp megéri.

Aki szezonális, élmény használatot céloz meg, annak a 132 lovas vászontetős alapmodell is tökéletes választás lehet 9,3 millió forinton innen, a megmaradt forintok egy része pedig felszabadultan költhető az egyediséget vagy épp a sportosságot, gyorsaságot, vagy épp keménységet fokozó kiegészítőkre. Akinek pedig a négy évszakos használat fontos, annak nyilván nem is opció a vászontetős modell, az RF-ből pedig már érdemes kiaknázni a kétliteres csúcsban rejlő potenciált.

Személy szerint akár a 132 lovas verziót is ajánlom, abban is van kellő izgalom

Konkurencia volt, mára azonban elenyésző, már ha azt vesszük, hogy a bajorok büszkesége, a BMW Z4 elsősorban az erősebb verzióval konkurálhat, annál pedig alsó hangon is 30%-kal drágábban hozható el, cserébe tágasabb és hosszabb utakra is alkalmasabb, miközben a közvetlensége nyilvánvalóan pont ezek miatt tompább. A néhai testvér, platformrokon, azaz a Fiat 124 már jó ideje semmilyen formában nem kapható, az Abarth is levette a kínálatból.

Néhány szóban

Az MX-5 nem szól másról, mint a színtiszta vezetési élményről. Nem akar a leggyorsabb lenni, ezzel szemben a legtöbb mosolyt igyekszik az ember arcára csalni. A vászontetős, kismotoros példán az ízléses 100. évfordulós csomaggal remekül bizonyította, hogy még a beszálló hajtáslánc is remek autózhatóságot nyújt, noha a keménytetős változat javallott az egész éves használathoz és utazáshoz. Méretéhez képest a lelkes 132 lovas szívómotor egy kis zsivány, régimódi karakterével remek társ, a futóművel együtt pedig igazi élménymodellt varázsol a kis roadsterből. Persze borsos áron kínálják a kétajtóst a japánok, ám konkurencia híján ezt könnyedén meg is tehetik.

Előnyök: Látványos megjelenés; Ízléses jubileumi összeállítás; Remek vezetési pozíció; Korrekt asszisztensek; Takarékos motor; Jó váltó; Pörgős benzines; Könnyed, páratlan vezethetőség

Hátrányok: Magasabbak számára kis fejtér és túl kicsi beltér; Kissé szűk sportülések; Borsos vételár; Továbbra sem egy különösképp precíz sportmodell az MX-5

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
Alapadatok
Márka: Mazda
Modell: MX-5 G132 Edition 100 (2021)
Motor felépítési módja: Soros benzines szívómotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1496 cm3
Sűrítési arány: 13.0:1
Teljesítmény (max.): 132 LE (97 kW) / 7000
Forgatónyomaték: 152 Nm / 4500
Legmagasabb fordulatszám: 7600
Erőátvitel
Tipus: Hátsókerékhajtás
Differenciálmű Nyitott
Váltómű Hatfokozatú kézi
Futómű
Elöl: Kettős keresztlengőkaros
Hátul: Multilink
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.5
Fordulókör 9.4 m
Fékek
Elöl: 258 mm b.h. tárcsa
Hátul: 255 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Yokohama Advan Sport
Méret elöl: 195/50 R16
Méret hátul: 195/50 R16
Karosszéria
Hosszúság: 3915 mm
Szélesség: 1735 mm
Magasság: 1225 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 130 liter
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 971 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 7.4 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 259 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 8.3 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 8.1 másodperc
Végsebesség: 204 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 39 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2550 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 3300 főtengelyfordulat/perc
Gyorsulás
0-40 km/h: 2.21 mp
0-60 km/h: 3.54 mp
0-80 km/h: 5.49 mp
0-100 km/h: 8.13 mp
0-120 km/h: 11.56 mp
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 7.8 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 11.1 mp
Zajszint
Alapjárat: 42 dB
100 km/h-nál: 68 dB
130 km/h-nál: 71 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 6.1 liter/100 km
AutoPult normakör (min.): 5.6 liter/100 km
Mérési körülmények: 20 Celsius fok, szélcsend
Fogyasztás (gyári):
Város: 7.4 liter/100 km
Országút: 5.3 liter/100 km
Vegyes: 6.1 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 138 g/km
Árak
Alapár: 9 301 900 Ft
Tesztautó ára: 11 558 900 Ft
Autó Pult normafelszereltség 3.0 10 895 600 Ft

View the discussion thread.

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: Tesztek
Előző hír

Latvala sem változtatna

Következő hír

Újra összeáll a Porsche-Penske álomcsapat

admin

admin

Következő hír
Újra összeáll a Porsche-Penske álomcsapat

Újra összeáll a Porsche-Penske álomcsapat

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

2022.06.29.
Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

2022.06.29.
30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

2022.06.29.
Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

2022.06.29.

Friss Hírek

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

2022.06.29.
Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

2022.06.29.
30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

2022.06.29.
Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

2022.06.29.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

2022.06.29.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek