Egy Volkswagentől azt várnám, hogy amikor a lámpánál állva lemosom a szélvédőt, szélcsendes időben az ablakmosó ne jusson be a nyitott tetőablakon. Az Arteon tesztautónak ezt nem sikerült megugornia, és ha nekiállsz a permetet letörölni, fel fog tűnni az öntött műanyagból készült, olcsó hatású varrásimitáció is a műszerfalon.
Az alapjárati motorleállítás kényelmetlen rántással indítja újra a négyhengeres dízelmotort. Mivel 3500-as fordulatszámon adott a legnagyobb teljesítmény, nem itt fogsz kipirulni a digitális műszeregységben leolvasható értékektől. A 150 lóerős dízelmotor gyorsan magára talál és tökéletesen elég a teljesítménye az üresen 1660 kilós autóhoz. Nem késztet száguldozásra, de a 360 Nm-rel van benne erő, ha kell.

A gyári terminológiában az ötajtós a fastback az új modell pedig a shoooting brake
Nyugodtan vezetve kijön a hétfokozatú, duplakuplungos automata váltó működési finomsága. Parkoláskor a régebbi tesztautókban tapasztaltnál könnyebben manőverezhető vele az autó, lágyabbak az elindulások és a kapcsolások is finoman futnak. Sportosan döngetve lesz bajban, ilyenkor tétovázik és odalesz az a könnyed magabiztosság, ami polgári vezetésnél adott volt.
Az óracsoportban tetszett a nagy térképes kijelzés és a nézetek könnyű variálása. Nagyon nem tetszettek viszont a gombok a kormányon. Eddig adott volt egy összetett, de kiismerhető megoldás, most viszont az új érintőfelületekkel a legritkább esetben sikerült elsőre előidézni azt, amit akartam, oda belépni, ahová szerettem volna.
A Volkswagennek gyorsan le kellene állnia arról, hogy ostoba újításokkal megnehezíti a vezető életét egy olyan veszélyes és nagy figyelmet igénylő üzemben, amilyen az autózás. Az alapverzióval elvileg elkerülhetők a csúszkák és érintőfelületek, de erről nincs tapasztalatom.

A nyomi érintőfelületekkel nehéz elsőre elérni a kívánt menüpontot és funkciót
Praktikusságán kívül az Arteon kombi még egy meglepetést tartogatott, a kormányzást. A volán a két végpont között összesen kettőt fordul, nagyon kezes vele a terebélyes kombi. A közvetlen kormánnyal jól irányítható és ebben a grammra kidekázott, pedánsan kiszámolt, tolakodásmentes és volkswagenesen steril, kicsit komor autóban valódi örömöt ad kanyargós úton. Ízlés dolga, de nekem az autó irányíthatósága nem keltett mesterséges hatást. Ráadásul sikerült a korábban tenyérbemászó sávban tartó rendszert annyira továbbfejleszteni, hogy most a motorindítás után nem vagy kénytelen kikapcsolni a menüből.
Útfekvéséhez mérten az Arteon kényelmesen rugózik, 66 literes tankjával és 900 km feletti hatótávjával beválik utazóautókét sítúrákon, nyaraláskor vagy munkaügyben messzebbre utazva. Érdemes megvenni az Ergo Comfort vezetőülést 441 960 forintért, az állítható lábtámaszos, sokféleképp szabályozható deréktámaszú komfortülésben szép az élet, bár az alapáron adott ülés sem kényelmetlen lóca.

Nem sokban tér el a Passattól, de nem teljesen azonos a műszerfaluk. 8,0 hüvelyk a Discover Media érintőképernyőjének képátlója. Öröm, hogy ezen a fejegységen megmaradt a tekerős hangerőállítás, mert a kormányon lévő felület rosszul működik
Aki ad az életminőségére, az eddigi Dynaudio helyett 10+1 hangszórós, 700 wattos Harman Kardon-audiorendszert választhat, ami a gyári rádió tompa hangzása miatt nagyon is megér 469 900 forintot.