Vizet pufog ki, hátsókerékhajtású és magyar rendszáma van. Megérkezett hazánkba a hidrogén üzemanyagcellás hajtású Toyota Mirai második generációja. Az első magyarországi hidrogén töltőállomás ünnepélyes megnyitóját kötötték össze az akár 650 km-es hatótávolságú, gyorsan tankolható autó bemutatójával.
A Linde Gáz Magyarország Zrt. és a Toyota Central Europe mellett Palkovics László innovációért és technológiáért felelős miniszter is részt vett az eseményen. A hidrogénkút egyelőre nem minősül közforgalmú töltőállomásnak, előzetes egyeztetéssel lehet használni.
Nem csupőn a két cég eéletében mérföldkő a hidrgénkút
A foglalások regisztrációja nem jelent elviselhetetlen adminisztratív terhet, hiszen egyetlen – épp a képeken szereplő – Mirai rója az itthoni utakat. A modell előértékesítése mindenesetre megkezdődhet, ezzel párhuzamosan az érdeklődök számára tesztvezetési lehetőséget is biztosít majd a Toyota.
Az üzemanyagcellás technológiával működő autó fejlesztése 1992-ben kezdődött, ez idő alatt a Hidrogén Tanács alapító tagjai között is megtalálható autógyártó mintegy 5700 szabadalmat osztott meg ingyenesen a nagyvilággal. Hidrogén üzemanyagcellás targonca, teherautó, busz, vonat, hajó és még mobil töltőállomás is szerepel a japánok globális kínálatában, a Mirai pedig már 2014 óta része a portfóliónak.
Előzetes egyeztetés alapján használható
Összesen 12.300 darabot (Európőban 1100-at) adtak el eddig belőle, és az infrastruktúra bővítésével még nagyobbá nőhet a modellt övező érdeklődés. A környezettudatos működés egyre szélesebb körben válik elvárássá, így számos vállalat számára lehet vonzó a Mirai ’abszolút zöld’ technológiája.
A zéró károsanyag-kibocsátáson túlmutató, „negatív” emisszió azt jelenti, hogy az autó menet közben valójában tisztítja a levegőt. A folyamat mellékterméke a víz, miközben a beszívott levegőben található, 2,5 mikron alatti részecskéket az autó szűrőberendezése köti meg.
Az elsőt követi a többi fecske?
A Mirai újabb kiadása a klasszikusabb formaterv és a nagyobb teljesítmény mellett (174 lóerőnél tartunk) mintegy ötödével olcsóbbá is vált. Hazai kezdőára 26 millió forint lesz, ami persze még így is jóval drágább a cég benzin-elektromos hibridjeihez képest, de a tendencia mindenesetre kedvezőnek látszik. Végtére is egy egyébként sem olcsó elektromos hajtásláncról beszélünk, amihez hozzájön még az áramot előállító hidrogénes rendszer.
A Toyota a személyautózás mellett a tömegközlekedés, illetve az árufuvarozás terén is lát fantáziát a tüzelőanyag-cellás megoldásban. A magyarországi elterjesztéséhez a hidrogén előállításában bő 100 éves tapasztalattal bíró Linde adta meg az első lökést.
A 2050-re kitűzött cél egyik eszköze lehet a hidrogén üzemanyagcellás autók népszerűsítése
Ahhoz, hogy valóban környezetkímélőnek nevezhessük a technológiát, az elektrolízisnek is zöld folyamat mentén kell történnie. A gáz előállítása mellett a töltőállomások kivitelezését és üzemeltetését is fenntartható módon kívánják intézni – ezen a területen 25 évet meghaladó tapasztalattal bír a Carl Paul Gottfried Linde által alapított vállalat.
Palkovics László miniszter kiemelte, hogy Magyarország 2050-ig klímasemlegessé kíván válni. Így a kormányzat minden olyan törekvést biztosít, amely a gazdasági szempontok mellett környezetvédelmileg is fenntartható. A hidrogénstratégia fontos kezdeti lépése az első hidrogén töltőállomás átadása.