Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Magazin

Talán mégsem tiltják be a belső égésű motort – Euro7 határértékek

2021.04.26.
in Magazin
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren
A valós forgalomban végzett mérést (RDE) végző kipufogógáz elemző berendezésből nyerik ki az adatokat

9

A valós forgalomban végzett mérést (RDE) végző kipufogógáz elemző berendezésből nyerik ki az adatokatGaléria: Euro 7 publi

Sorsfordító hónapok előtt állunk. A belső égésű motorral hajtott autók sorsát illetően mindenképpen. Hamarosan ugyanis véglegesíteni kell a következő európai káros-anyag kibocsátási szabvány, az Euro 7 követelményeit. Bár az elképzelések szerint csak 2025-ben lépne életbe (még az időpont sem biztos), de ahhoz, hogy az autóipar felkészülhessen a változásokra, legalább három évet biztosítanának a törvényalkotók. Ennek megfelelően még idén év végéig véglegesíteni kell az előírást. Természetesen a tervezet megtárgyalására és jóváhagyásra is kell egy kis idő, ezért a véglegesnek szánt javaslatot június végén, július elején kell benyújtani a döntéshozók elé.

A javaslatot környezetvédő testületek és az iparág képviselőiből álló tanácsadói csoport (AGVES, Advisory Group on Vehicle Emisson Standards: káros-anyag kibocsátási szabványokon dolgozó tanácsadói csoport) állítja össze. Egy javaslattal már tavaly októberben előálltak, ez azonban rohamtempóban verte ki a biztosítékot – főként az autóiparban. Egyes gyártók, például a VW egyenesen bejelentette, hogy azonnal felhagy a belső égésű motorok fejlesztésével . Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) pedig még decemberben egy dörgedelmes levélben foglalta össze kifogásait a tervezettel szemben.

Az eddigiek mellett új káros-anyagok mennyiségét is vizsgálnák. A metánét, a dinitrogén-oxidét és az ammóniáét is

9

Az eddigiek mellett új káros-anyagok mennyiségét is vizsgálnák. A metánét, a dinitrogén-oxidét és az ammóniáét isGaléria: Euro 7 publi

A nagy felhördülést nem maga a szigorítás, hanem annak mértéke okozta. A tervezet értelmében ugyanis például a nitrogén-oxid kibocsátást a jelenlegi 80 (dízel), illetve 60 mg/km-ről (benzines) egységesen 10 mg/km-re csökkentenék. A részecskék kibocsátását a tizedére, a szén-monoxidét szintén a tizedére (benzines), illetve az ötödére (dízel) redukálnák. És ez még mind semmi, mert újabb anyagokra is határoznának meg – természetesen szintén nagyon alacsony – határértékeket. Így a metánra, a dinitrogén-oxidra (nevetőgáz), valamint az ammóniára is.

A valós forgalmi mérés körülményeit is sokkal szigorúbbra akarták szabni

9

A valós forgalmi mérés körülményeit is sokkal szigorúbbra akarták szabniGaléria: Euro 7 publi

Ám, ha még ez sem volna elég, a mérési körülmények is alaposan megváltoznának, és persze nem az enyhítés irányába. Ilyen például, hogy a belső égésű motoroknak már hidegen is tudniuk kellene a határértékeket, és attól akkor sem térhetnek el, ha például emelkedőn felfelé utánfutót, vagy lakókocsit húznak. A laboratóriumi méréseket nem a jelenleg előírt plusz 23 foknál végeznék, hanem az európai átlag-hőmérsékletnek megfelelő plusz 10 foknál. A valóságos forgalomban végzett káros-anyag kibocsátás mérésnél (RDE: Real Driving Emission) pedig a minimális távolság nem 12 kilométer, hanem csak 5 lenne.

A dízelmotoros autóknál folyamatosan csökken a laborban és a valós forgalomban mért nitrogén-oxid kibocsátás közötti különbség. A cél a különbség megszűnése

9

A dízelmotoros autóknál folyamatosan csökken a laborban és a valós forgalomban mért nitrogén-oxid kibocsátás közötti különbség. A cél a különbség megszűnéseGaléria: Euro 7 publi

Miért gond akár csak ez a két utóbbi? Mert a kipufogógáz közömbösítő berendezések, legfőképpen a nitrogén-oxidokat átalakító SCR katalizátor csak melegen, legalább 200 Celsius fokos hőmérsékleten működik hatékonyan. Hideg időben nehezebb ezt a hőmérsékletet elérni, és a rövid távolság sem elég ahhoz, hogy megfelelő hőmérsékletre melegedjen. Ennek következtében a nitrogén-oxid kibocsátás arányaiban megemelkedik. Egyes szakértők felvetik, hogy például elektromos előmelegítéssel a probléma áthidalható. Igen ám, mondja a másik oldal, csakhogy az plusz pénzbe kerül, és akár az üzemanyag-fogyasztás rovására is mehet, ami növeli a melegház hatást keltő szén-dioxid-kibocsátást.

A benzinmotorok többsége már ma is kevesebb részecskét bocsát ki az új szabványban előírtnál

9

A benzinmotorok többsége már ma is kevesebb részecskét bocsát ki az új szabványban előírtnálGaléria: Euro 7 publi

Azzal nehéz vitatkozni, hogy ideje a szabványt újragondolni. Az Euro megnevezéssel futó káros-anyag kibocsátási szabványokat az Euro 1 1992-es bevezetése óta négy-ötévente módosították. A jelenlegi, Euro 6-os szabvány azonban 2014 óta van érvényben, tehát az Euro 7 tervezett bevezetéséig, 2025-ig 11 évet töltene hatályban. Mindezt úgy, hogy a határértékek 2014 óta nem változtak, és az új bevezetéséig nem is fognak. Ami változott, az a mérések körülménye. Hiszen időközben az NEDC tesztpadi mérési ciklust felváltotta a WLTP, és bevezették a valós forgalomban való mérést, az RDE-t. Végeredményben persze ezek is szigorításnak tekinthetők, hiszen az új méréseket nehezebben tudják kielégíteni az autók.

Megváltoztatnák a mérések körülményeit is. A labormérések hőmérsékletét például a jelenlegi 23 fokról 10-re csökkentenék

9

Megváltoztatnák a mérések körülményeit is. A labormérések hőmérsékletét például a jelenlegi 23 fokról 10-re csökkentenékGaléria: Euro 7 publi

Erre jó példa az RDE esetében éppen idén általánosan életbe lépett változtatást. A dízelmotorok megengedett nitrogén-oxid kibocsátási határértéke próbapadon mérve (labormérés) 80 mg/km. A tavaly év végéig érvényben lévő Euro 6d-Temp megengedte, hogy valós forgalomban mérve akár 2,1-szer több nitrogén-oxidot bocsásson ki a dízelautó, mint a laborban (tehát akár 168 mg/km-t is). Idéntől, a 6d bevezetésétől ez a szorzó 1,43-ra csökkent, tehát forgalomban mérve csak 114,4 gramm lehet a valóságos kibocsátás. Egyébként az Euro 7 ezt a szorzót is 1-re csökkentené.

Egy nemrég készült felmérés eredménye amúgy egybecseng a törvényalkotók szigorító szándékával. A Totalcaron is feldolgozott közvélemény-kutatás 8 európai ország, 15 nagyvárosában élő, több mint tízezer nagykorú lakosának a véleményét tükrözi. Eszerint a válaszadók 63 százaléka, vagyis közel kétharmada azt szeretné, ha csak károsanyag-kibocsátás nélküli autók közlekednének városuk útjain 2030 után. A legmagasabb, 77 százalék az arány Rómában, a legalacsonyabb Antwerpenben és Berlinben (51 százalék). Budapest eléggé előkelő helyet foglal el a maga 72 százalékos igenlésével.

A valós forgalomban végzett méréseknél a kipufogógázokat egy az autóra szerelt berendezés elemzi menet közben

9

A valós forgalomban végzett méréseknél a kipufogógázokat egy az autóra szerelt berendezés elemzi menet közbenGaléria: Euro 7 publi

Nem vettem részt a felmérésben, de városlakóként valószínűleg én is a mellett voksoltam volna, hogy igen, a dízelmotoros autóbuszok helyett inkább villamosok, trolik és elektromos buszok közlekedjenek, és lehetőség szerint a többi jármű közül is minél több legyen teljesen füstmentes. Más megvilágításba kerül azonban a történet, és ezzel szerintem sokan vagyunk így, ha nekem, magamnak kellene átülnöm elektromos autóba. Holott én még szerencsés is vagyok, mert kertes házban lakom, így gond nélkül meg tudom oldani az otthoni töltést. Ugyanakkor egy elektromos autó megvásárlását még használtan sem engedhetem meg magamnak, nemhogy újonnan. Továbbá a hazai töltőhálózat sincs még olyan szinten, hogy önfeleledten neki merjek vágni egy hosszabb útnak egy elektromos autóval. (Egyébként erről szól közvélemény kutatós cikkünk második fele.)

Az Euro 7 szigorúbb változatának csak alaposan továbbfejlesztett, a jelenlegieknél jóval drágább szűrőberendezésekkel lehetne megfelelni

9

Az Euro 7 szigorúbb változatának csak alaposan továbbfejlesztett, a jelenlegieknél jóval drágább szűrőberendezésekkel lehetne megfelelniGaléria: Euro 7 publi

A belső égésű motoros autókat kihalásra ítélő, szigorú Euro 7-es tervezet bevezetése valószínűleg sokakat (sokunkat) kellemetlenül érintené. Hiszen bevezetésével, ha utolsó mohikánként maradnának is belső égésű motoros autók, azok ára a plusz beépített szűrő és egyéb rendszerek miatt jelentősen megemelkedne. Egyes becslések szerint előállítási áron mintegy ezer euróval, ami a pénztárnál jóval nagyobb összegre rúg. Ez viszont nem biztos, hogy az elektromos autók megvásárlása felé tolná a vásárlóközönséget. E helyett sokan kénytelenek lennének lemondani az új, tisztább autó megvásárlásáról. Ennek a következménye viszont az lenne, hogy a tulajdonosok tovább használnák régebbi, szennyezőbb autóikat, ami a szándékokkal éppen szembemenő eredményekhez, azaz összességében magasabb káros-anyag kibocsátáshoz vezethetne.

A legfrissebb tervezet engedékenyebb mind a határértékek, mind a mérési módok tekintetében

9

A legfrissebb tervezet engedékenyebb mind a határértékek, mind a mérési módok tekintetébenGaléria: Euro 7 publi

Ez elég erős érv, annyira, hogy a javaslattevők fülébe is eljutott. Idén áprilisban új javaslattal álltak elő. Ennek pontos részletei egyelőre nem ismertek, de annyi biztos, hogy sokkal megengedőbb a tavaly októberben belengetett tervezetnél. A nitrogén-oxidok kibocsátását például nem 10 mg/km-re csökkentenék 60-ról (benzin), illetve 80-ról (dízel), hanem 30 mg/km-re. (Ennek határértéke jelenleg Kínában egyébként 35 mg/km.) A részecskék számát sem tizedére, hanem 60 százalékára, a szén-monoxid kibocsátást sem tizedére (benzin), illetve ötödére (benzin), hanem 30 százalékára mérsékelnék. Metánból, dinitrogén-oxidból és ammóniából is magasabb lenne a kvóta, és a mérések módján is sokat enyhítenének.

Ha ez a második változat kerül a június-júliusban az európai törvényhozók asztalára, akkor az autógyárak és a kispénzű autóvásárlók is fellélegezhetnek. Ha nem is annyira, de a jelenlegieknél mindenképp tisztább új autók kerülhetnek forgalomba, és ezzel folytatódhat a régebbi autók újabbakra cserélése. Így az első tervezethez képest kevésbé szigorú határértékek ellenére is tovább tisztulhat a levegő. Azt persze csak remélhetjük, hogy a törvényalkotók nem vetnek be egyéb eszközöket a belső égésű motoros autók visszaszorítására. Ilyen lenne például, ha megemelnék a folyékony üzemanyagok adóját, vagy/és az ilyen autók adóját is, mint tették azt például Norvégiában. De még véletlenül sem szeretnénk ötleteket adni!

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: News
Előző hír

Amikor egy Skoda Fábiával vernek meg MINDENKIT

Következő hír

F1: Hivatalos, jönnek a sprintfutamok

admin

admin

Következő hír
F1: Hivatalos, jönnek a sprintfutamok

F1: Hivatalos, jönnek a sprintfutamok

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

2022.06.29.
Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

2022.06.29.
30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

2022.06.29.
Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

2022.06.29.

Friss Hírek

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

2022.06.29.
Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

Felborult egy Audi SQ8 a Bem rakparton

2022.06.29.
30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

30%-kal kevesebbet autóznak a szlovákok, amióta drágább a benzin

2022.06.29.
Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

Ne bántsd a kétlábú kutyát – Teszt: XEV Yoyo

2022.06.29.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

Üzemanyagot a rászorulóknak Horvátországban

2022.06.29.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek