A kilencvenes évek végén nyitott videotékák sorsára jut a Giorgio platform. Nagyon úgy tűnik, hogy nem állja ki az idő próbáját a Giulia és a Stelvio alapját adó padlólemez. Pedig látszólag mindent megtett az Alfa, tudása legjavát sűrítette az építőkészletbe, aminek meg is volt a látszata. A szakújságírók annak rendje és módja szerint körül is rajongták a modelleket, bár a vevők mintha nem akarták volna meghallani a dicshimnuszokat – a gyáriak erősebb darabszámokkal kalkuláltak.
Egyértelműen nem a rosszul sikerült konstrukció miatt kell Giorgiót idejekorán nyugdíjazni. A hatalmas ráfordítással kifejlesztett architektúra szinte mindent tud, amit egy belsőégésű motorokkal szerelt autó kívánhat. A probléma éppen itt kezdődik: annyira kompromisszummentes megoldást szültek a mérnökök, hogy a végeredmény meglehetősen drágán előállítható lett.
Így – a Fiat-Chrysler eredeti terveiben szereplő 15 modell helyett – csupán a két Alfa, a még be sem mutatott Maserati Grecale és a szintén csupán érkezőfélben lévő Jeep Grand Cherokee használja. Ez a változás enyhén szólva nem segíti a költségek szétporlasztását. Ja és még egy apróság: a villamosítás egyáltalán nem szerepelt a tervezési szempontok között.
A modellek nem feltétlenül, de a padlólemez biztosan leköszön
Az elmúlt években pedig tisztán kirajzolódott, hogy az elektromos hajtás egyszerűen nélkülözhetetlen – legalábbis Európában. Ezért indítottunk videotékás hasonlattal: úgy késett el az Alfa a benzines, illetve gázolajos motorokra optimalizált platformmal, mint a kereskedelmi televíziók indulásakor nyíló tékák tulajdonosai, akik szintén nem láttak a jövőbe. (Vagy csak nem vették észre a jeleket.)
Ami a filmkölcsönzők világában a DVD megjelenése volt, az lehet az autóipari elektrifikáció. Az Alfa Romeo is a Stellantis új, STLA padlólemezére vált a Giulia és a Stelvio jelenlegi nemzedékének kifutásával – ez pedig már vígan kiszolgálja az EV-igényeket is. Mivel az STLA-t a Maserati is felhasználja, várhatóan legalább a magas igényszintnek is megfelel majd az építőkészlet.
Talán egy kombi Giulia elfért volna a kínálatban. Bár annak nem állna ilyen jól a lezárt pálya
A folyamatos fejlődés és az ennek köszönhetően állandóan változó viszonyok miatt nem borítékolható az STLA évtizedeken át ívelő karrierje sem. Gondoljunk csak a DVD-kölcsönzőkké átalakított videotékákká: a VHS népszerűségvesztése után a fizikai adathordozók úgy általában is visszaszorultak, vagyis a ’nagy forradalom’ végül csupán egyetlen lépcsőfok volt a technológia égig vezető grádicsán.
Végül, ami az Alfa háza tájáról érkező hírek megalapozottságát illeti: személyesen Jean-Philippe Imparato, a cég vezérigazgatója nyilatkozott a Forbes magazinnak, így a legmagasabb szintről származnak az információk. Az interjúban mellesleg szó esett az új Tonale SUV-ről is. Csúszik a Jeep Compass testvérének bemutatása, mégpedig a konnektoros hajtáslánc gyengeségei miatt. Ezt a döntést valahol mi is megértjük.
Az új Alfa-vezér azt is megerősítette, hogy az összes jövőbeli modellbe kerül villanymotor. További részletek említése nélkül elhangzott az is, hogy Lengyelországban is készülhet egy új típus. Spekulációk szerint egy kisebb crossoverről lehet szó, amit a híres Brenner-hágóról neveznek el, vagyis olaszosan Brenneróként keresztelnek meg.