Ez a roppant velős gondolat fogalmazódott meg bennem a hétvégi, Boldogkő Rally-val kapcsolatban, de attól függetlenül, hogy hatalmas közhely, száz százalékig igaz. Elég csak megnézni, hogy mekkora csatát vívott egymással Nikolay Gryazin, illetve Mads Ostberg és ez a csörte nem a bajnoki pontokról, pusztán a presztízsről szólt a két WRC2 menő közt.
Persze az csak a futam közben derült ki a publikum számára, hogy az orosz torpedó a bajnoki értékelésben nem szerezhet majd pontot, mert ugyan Pirellivel versenyzett, de az abroncsai nem voltak regisztrálva a magyar szabály szerint. Egyébként, erre lehetősége sem volt, hisz a csapata végig olyan abroncsokkal szerelte a Polo R5-öt, amivel a VB-n mennek. Mondjuk ez totál érthető, hisz tesztelni jöttek Borsodba. Szóval a két külföldi vendégművész komolyan egymásnak esett és csak az utolsó gyors döntött közöttük. Tizedekre ment a csata, aztán a TRT norvégja bal első defektet kapott a kányi elág első harmadában, így visszacsúszott az ötödik pozícióba. Érthető módon nem volt boldog és látva a csalódottságát, azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy mennyire komolyan vette a Boldogkő Rally-t, és a magyar mezőnyt sem vette félvállról, sőt! Pontosan úgy nézett ki, mintha egy VB futamot bukott volna, nem pedig – és itt hatalmas idézőjel következik – „csak” egy magyar bajnokit. Mert ugye ő és Nikolay Gryazin is profi sportolók, akik azért mérettetnek meg, hogy győzzenek. A maxot nyújtják és nem kérdés, hogy a vágyott eredmény csakis az első hely lehet. Még kedden készítettünk interjút a 24 esztendős orosz fiúval, aki akkor azt mondta, hogy az első körben picit hátrányban lesz, az ismeretlen pályák miatt, de a második körtől szorosabb csatára számít majd. Nos, nem beszélt mellé. A hétvégi Boldogkő Rally ugyanis csak megerősítette azt a tézist – amit mindnyájan, akik kicsit is foglalkozunk ezzel a sporttal tudunk -, hogy a profi versenyzők annyit ülnek autóban, annyi kilométer van a kezükben, amit pusztán pálya ismerettel nem lehet lekompenzálni. Egyszerűen lehetetlen. Gryazin és Ostberg az elő körben belenézett a versenybe, így Turán Frici és Velenczei Ádám révén még magyar szakaszgyőzelmeknek tapsolhattunk, de a második körben a WRC2-ek annyit tudtak gyorsulni, hogy a hazai fiúk rögtön körön kívülre, pontosabban jó fél perces távolságra kerültek tőlük. Jan Kopecky valós sebességéről nem kaptunk képet, mert ugyan dobogós volt három szakasz után, de kardán hiba miatt már nem láttuk a második körben.
Szóval a csoda, csak egy körig tartott a hazai pilóták számára, de vészharangokat kongatni is felesleges, mert Ostberg defektje kapcsán az is kiderült, hiába vagy te a leggyorsabb, a ralihoz szerencse is kell. Gryazin ugyanígy járt egy gyorssal korábban, de ő mindössze 10 másodpercet veszített. Most úgy tűnik nyers tempóban a norvég sráccal nem lehet majd felvenni a versenyt – és Kopeckyt még tényleg nem láttuk -, ráadásul ahogy majd haladunk előre az éven, csak egyre több kilométer lesz benne, de csak 5 futamos programot terveztek neki a Citroennél, így az ő lehetőségei is limitálva lesznek, már csak 4 verseny áll rendelkezésére, hogy a lehető legtöbb pontot begyűjtse, miközben a magyar csapatok még hatszor próbálkozhatnak. Ami egyben azt is jelenti, hogy mindenki minden szalmaszálat megragad majd, legyen szó az egy Power Stage-ről, egy komplett versenyről, vagy akár a zöld asztalnál történő csatározásról. Márpedig ez így lesz, hisz Boldogkőn ebből is ízelítőt kaptunk. Gondolok itt Velenczeiék esésére, illetve a nem regisztrált abroncsok kapcsán benyújtott óvásra. Tehát csak a győzelem számít és a csapatok a sport és a szabályok keretein belül mindent meg fognak tenni azért, hogy egy picit is jobb pozícióba kerüljenek a riválisaikkal szemben. Persze egy óvás után mindenkinek kicsit kellemetlenebb a szájíze, de nézzük csak meg a rali VB-t, vagy az F1-et! Nem véletlenül hívják pirája klubnak a pálya autózás csúcsát, minden tized és lehetőség számít, amivel beelőzhetik, vagy csak bosszanthatják egymást.
Kemény csata lesz idén a Rally1-ben, de az tuti, hogy az elmúlt évek amúgy sem alacsony színvonala felett kell teljesítenie annak, aki a legjobb szeretne lenni. Ebből pedig mi, a nézők profitálhatunk majd a legtöbbet, főleg, ha ismét látogathatóak lesznek a versenyek.
Vörös Gergő
Fotók: HK motion