Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Magazin

Látom a fényt az alagút végén – A VadMusso projekt – hogyan lesz egy pickupból multifunkcionális lakóautó

2021.04.17.
in Magazin
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

Egyfelől megérkeztek a vasak, amelyek a Ssangyong Grand VadMusso platójára kerülnek. Bár a vonatkozó csoportokban, videókban láttam már szögvasból és fából készített beépítést is, végül az alumínium építőelemek nyertek. Mivel ez egy prototípus, így azt gondolom, talán ezzel a legkönnyebb variálni, ha valamelyik elem nem pont oda kell, ahova gondoltam. Az egyetlen korlátozó rész a már levágott elemek mérete, de ezen is viszonylag könnyű segíteni.

Megjöttek a "vasak" ami persze igazából alu. Ez a megoldás viszonylag könnyen szerelhető és ha nem tetszik az elrendezés, elég sok szabadság van benne az átrendezéshez

78

Megjöttek a vasak, persze ezek igazából aluból vannak. Ez a megoldás viszonylag könnyen szerelhető és ha nem tetszik az elrendezés, elég sok szabadságot ad az átrendezéshezGaléria: A VadMusso projekt

Mint a képeken is látható, a keretet egyelőre spaniferek tartják, egyelőre ez is megfelel, a végső megoldás majd kicsit szofisztikáltabb lesz azért. A váz nem marad ilyen pőrén, kap egy tetőt és talán oldalfalat is, rétegelt lemezből, ami felnyitható, de akár rá is lehet feküdni, ha minden kötél szakad (bár kényelmes nem lesz).  A másik nagy előnye ennek az építési megoldásnak a végigfutó sínek, amelyekbe nagyjából bármit lehet rögzíteni és odébb csúsztatni, ha kell. 

78

Minden elférGaléria: A VadMusso projekt

Az összeépítés közben kicsit variáltam (ezért is jó ez az építési mód), így hirtelen maradt egy kupac előre levágott 20 centis elemem. Közben megérkezett egy pumpás zuhany és egy szappantartós, csapos tartály is, így a maradék anyagok felhasználásával gyorsan kialakítottam a tartály helyét. Még finomítani kell, hogy kicsit stabilabb legyen, de elsőre megteszi. Amit már most látok, hogy az AIOKS pont félig a bordákra, félig a bordák közé csúszik be, így valamit majd ezzel is kezdeni kell.

Nem teljesen tartottam magam a tervhez, így maradt pár 20 centis elem. Ebből úgy tűnik, a víztartály alapja lesz

78

Nem teljesen tartottam magam a tervhez, így megmaradt pár 20 centis elem. Ebből a (nem ivó-) víztartály alapja lett. Itt még kicsit igazítani kell, mert a csap beleér a platóajtóbaGaléria: A VadMusso projekt

A napokban érkezett egy hűtőláda is a VPT Caravantól. Előtte sokat gondolkodtam, milyen legyen, végül a Dometic CFX 35-ös (akár a BMW-nél és a Mercedesnél, itt is a nevében lévő szám ellenére a térfogata 32 liter) modell lett a nyerő. A korábbi tapasztalatok alapján a Lidl 29 literes hűtőládája is megfelelt mindenre, eltekintve a működésből adódó hiányosságoktól. Nem akartam egy bazi nagy dobozt a platóra, ezért nem lett mondjuk 50 literes, de a vadkempinges történetnél a fogyasztásra se árt figyelni, bár ezzel a 100 Ah-s aksival eléggé jól állok energiával.

A korábbi Lidl-dobozt azért akartam mindenképp lecserélni, mert az Peltier-elemes megoldással hűt, ami nagy melegben eléggé lagymatagon muzsikál a technológiából adódóan. Amúgy – főleg a régebbi – lakókocsik, lakóautók abszorpciós hűtőjével is hasonló gondok szoktak lenni, ezért is kezd az új lakókban elterjedni a 12 voltos kompresszoros rendszer.

[embedded content]

Így jutottam el végül a kompresszoros hűtőládákig, amikből manapság bőséges választék van már. Nekem erre a szezonra a Dometic CFX család második legkisebb modellje jutott, kíváncsi leszek, hogyan küzd majd nyáron a 35-40 fokban, remélhetőleg lesz munkája bőven. Ha a platón még jut neki hely, azért plusz tárolónak beugrik a jó öreg Crivit by Lidl, jó lesz a kevésbé érzékeny élelmiszereknek (üdítők, stb.). Érdekes mellékadat, hogy a CFX a lényegesen jobb hűtés mellet 2 wattal (43 – 45) fogyaszt kevesebbet, mint Peltier-s társa.

Apropó fogyasztás. Az aksihoz is megérkezett minden, így összeszereltem. Az energiaforrás végül egy 100 Ah-s hagyományos, ólom-savas munkaakku lett, ilyenről egész lakóautók elzörögnek, szóval ebben a méretben mindenre elég. 

Összeállt az erőforrás

78

Összeállt az energiaforrásGaléria: A VadMusso projekt

A rendszer alapja egy mindenhol olcsón kapható, napelemes töltésvezérlő (természetesen napelemmel), ami amellett, hogy a napelemtől jövő energiát menedzseli az aksi felé, tartalmaz két USB-portot, amin a kisebb vackokat lehet töltögetni. 

USB és szivargyújtó. Más egyelőre nem is kell. Aztán majd menet közben kiderül, ha valami kevés.

78

USB és szivargyújtó. Más egyelőre nem is kell. Aztán majd menet közben úgyis kiderül, ha valami kevésGaléria: A VadMusso projekt

A 12 voltos kimenetre most egy dupla szivargyújtót kötöttem, elsőre az egyikbe megy a hűtőláda, a másikba épp, aminek kell táp, pl. a notebook töltője. A hűtőláda a későbbiekben lehet, hogy kap majd egy, a szivargyújtónál stabilabb, de azért oldható csatlakozót. Alapvetően minden 12 voltos (vagy USB), így inverterre nincs szükség, ha mégis, rendelkezésre áll egy 300 wattos kis táp.

Jobbra a leválasztó kapcsoló, balra a külső töltés csatlakozója

78

Fent a leválasztó kapcsoló, lent a külső töltés csatlakozójaGaléria: A VadMusso projekt

Az aksira fixen rá van kötve egy 230 voltos töltő, amit kimondottan úgy választottam, hogy cserélhető legyen a csatlakozója, így ahol akad áram, ott tud a rendszer így is töltődni. A biztonságról pár biztosíték gondoskodik, és az akku szükség esetén teljesen leválasztható egy főkapcsolóval.

Na ezeket a csatlakozókat senki ne vegye meg! Második csatlakoztatásra estek szét.

78

Na ezeket a csatlakozókat senki ne vegye meg! Második csatlakoztatásra estek szétGaléria: A VadMusso projekt

Ha már késznek volt mondható a rendszer, kísérletképpen rádugtam mindkét hűtőládát, egy pár hőmérővel megspékelve. Az első tapasztalat, hogy lényegesen halkabban működik a kompresszoros. A második, hogy nem túl meglepő módon a kompresszoros láda nyert, pedig még le is kapcsolt benne az alacsony akkufeszültség-védelem egyszer. Ezt három állásba lehet kapcsolni, munkaakkunál a legalacsonyabb szintet javasolják, a gyári közepes beállításban maradt, és az aksit már két napja nyúzom.

Ha már úgy is kéznél voltak, kipróbáltam, melyik hűt le gyorsabban

78

Ha már úgy is kéznél voltak, kipróbáltam, melyik hűt le gyorsabbanGaléria: A VadMusso projekt

Amúgy olyan 10 percig fej-fej mellett haladtak, aztán rettenetesen elhúzott a Dometic. Azt meg ugye tapasztalat, hogy ha nem a 14 fokos raktárban, hanem a nyári napsütésben üzemeltetjük, a Peltier-elemes nem igazán tud hideget csinálni. A Dometicet meg majd meglátjuk, ha lesz nyár.

Az áramellátással kapcsolatos fontosabb költségek most úgy néznek ki, hogy:

  • Akku: 40 218 Ft
  • Napelem + vezérlő: 35 990 Ft
  • Főkapcsoló: 3690 Ft
  • 230 V-os töltő: 10 950 Ft
  • Doboz: 5090 Ft
  • Szivargyújtó: 2150 Ft

Ez így most, a nem feltétlenül legjobb alkatrészekből összeállítva kicsit több, mint 98 ezer forint lett. Erre még jön majd egy megoldás, hogy a kocsi is tudja menet közben tölteni, így kb. 100 ezernél áll meg az egész. Az első napos száraz tesztek alapján tuti kell még egy plusz napelem (kb. 30 ezer forint), mert jelenleg negatív az energiamérleg, és a 10 amperes vezérlő is kevésnek bizonyulhat, bár a első teszteken elviselte a két láda és egy rádugott telefon terhelését. Ez utóbbi szerencsére nem nagy tétel ebben a kategóriában.

Nincs értelme a megtermelt 12 voltot 230-ra alakítani, ha után úgyse annyi kell, így praktikusan lett egy szivargyújtós notebook töltő

78

Nincs értelme a megtermelt 12 voltot 230-ra alakítani, ha után úgyse annyi kell, így rendszeresítve lett egy szivargyújtós notebook töltőGaléria: A VadMusso projekt

Biztos lehet jobb, szebb, de olcsóbb nem nagyon. Ebből az is látszik, hogy a rendelős áruházakban is megjelent töltőállomások nem is annyira drágák a maguk 140-200 ezres árával (bár jellemzően ezek napelem nélkül kerülnek ennyibe), ha a külsőt és a fejlettebb akkut nézzük. Cserébe az enyém könnyebben javítható házilag, ha valami elpukkan. Pont a cikk megjelenése után lesz egy száraz teszt napelemmel, mindennel, és aztán a finomítások, javítások után egy véglegesnek mondható állapotról számolok majd be legközelebb.

Jártában-keltében kinek ne esett volna a kosarába egy kívánatos főzőalkalmatosság ;) Mindennel is tudunk főzni, sütni!

78

Jártában-keltében kinek ne esett volna a kosarába egy kívánatos főzőalkalmatosság 😉 Mindennel is tudunk főzni, sütni! És még nincs is itt az AIOKS, amiben szintén van főzőGaléria: A VadMusso projekt

Most pedig lassan felkerül a tetősátor, és ha végre nem havazik, elindul az iKamper Skycamp Mini, a Grand Musso, a töltőállomás meg a hűtő tesztelése. A kempingesek, vadkempingesek könnyen elcsábulnak egy kempinges boltban vagy webshopban (lásd még férfiember a barkácsboltban), én se vagyok másképp, így felgyűlt már az évek során jó pár mobilkonyhára való asztal, tároló és főzőeszköz, plusz most jött az AIOKS is, így ezeket szépen kipróbáljuk, melyik a használható, és mit hagyjunk inkább otthon vagy még inkább a boltban.

Technikai támogatók:

És akik még sokat segítettek:

  • Bigzee az elektromos dolgokban
  • József, aki bármikor kisegít egy kis fémmegmunkálással, műhellyel

Vadkempinges, kempinges, csavargós témában ajánlom:

  • a Autós vadkemping, a hazai legnagyobb vadkempinges csoport
  • a Klikk, a hazai legnagyobb lakókocsis, lakóautós csoport
  • a Útravellók, akik “szinte” mindig úton vannak

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: totalsar
Előző hír

F1: Verstappen visszavágott az időmérő előtt

Következő hír

Csúnya véget ért az autós üldözés

admin

admin

Következő hír
Csúnya véget ért az autós üldözés

Csúnya véget ért az autós üldözés

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

2022.07.01.
Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

2022.07.01.
Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

2022.07.01.
Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

2022.07.01.

Friss Hírek

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

2022.07.01.
Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

2022.07.01.
Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

2022.07.01.
Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

2022.07.01.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

2022.07.01.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek