Nemes egyszerűséggel a luxuskategória első elektromos autójaként emlegetik az EQS-t a gyártónál. Amely egyébként hivatalosan a Mercedes-EQ, vagyis a Mercedes-Benz villanyautós almárkája. A németek a legmagasabb szintű kiszolgálás érdekében új padlólemezt készítettek, az utasokat mesterséges intelligencia és kiemelt gondossággal összeválogatott anyagok várják, a hatótáv pedig elérheti a 770 km-t is.
Ha a technológiai tűzijáték nem lenne elég, még a formaterv is a kivételes státuszt emeli ki, a szinte hézagmentesen találkozó felületekkel pedig már kívülről is a gyártási minőséget szemléltetik. A rövid túlnyúlások és az előretolt kabin a viszonylag alacsony építés dacára is tágas utastér kialakítását tették lehetővé. Talán elvárható, hogy egy 5216 mm hosszú, 1926 mm széles és 1512 mm magas autóban legyen elég hely. Ebben nincs is hiba, az utasok mellett a csomagok is kényelmesen elférnek a fedélzeten: ez utóbbiakat 610 literes üreg várja. A hátsótengely-kormányzásnak köszönhetően a fordulókör sem nagyobb 10,9 méternél.
Nem klasszikusak az arányai, ez viszont jót tesz a térkínálatnak
Háromdimenziós csillag tündökölhet az EQS Black Panel nevű, fekete hűtőrácsán, a karosszéria síkjába süllyedő kilincsekkel és a visszapillantó tükrök elhelyezésével csökkentik a légellenállást (specifikáció függvényében 0,20-ig is lemehet az együttható értéke) és a zajt, a komplett motorháztető csak szerviz által nyitható, ablakmosót egy kisebb revíziós ajtón tölthetünk az autóba – ilyesmi részletek jellemzik az újdonságot.
Belül az MBUX Hyperscreen, ez a konkáv, a műszerfal egészét elfoglaló képernyő hozza el az új világot. Különösen vékony légbeömlőt találunk a kivetítő felett, amely felveszi a Hyperscreen hullámos vonalvezetését. A letisztult ajtók mellett napjainkban egyetlen valamire való (drága) autóból sem maradhat ki a kiterjesztett valósággal operáló HUD – ilyen természetesen a Mercedesbe is került.
Végre kiélhetik magukat az orr-rész tervezői
Személyre szabható hangtémákkal (Silver Waves és Vivid Flux) is ellátták az EQS-t, így a közeledés, a beszállás és a búcsúzás is zenei aláfestést kap. Az MBUX Online Music funkciója egyszerűvé teszi a streamelt zenei tartalom lejátszását, de ha éppen nem valódi zenére vágyik az utazóközönség, aktiválható az Energizing Comfort nyári záport idéző programja.
A kellemetlen szagok ellen HEPA-szűrővel véd a luxusautó, a 600 g aktív szenet tartalmazó szűrőben 150 focipályányi elnyelőfelület várja a finomport és a polleneket. Az Air-Balance csomag megadja az aktív illatosítás lehetőségét, a modellhez kifejlesztett speciális illat a fügét idézi meg. Bőséggel mért bőrfelületek, NEOTEX, nyíltpórusú fa, vagy éppen 3D-optikás alumínium: kiváló minőségű anyagokkal érintkezhetünk a motoros masszázsfotelekben (amik a lávaköves masszázs érzetének érdekében az ülésfűtéssel együtt dolgoznak) forgolódva.
Akár automatán is nyílhat a vezetőoldali (ablakkeret nélküli) ajtó. A biciklisekre a holttérfigyelő vigyáz
Akár 350 érzékelő is kerülhet az EQS-be, a felőlük érkező információkat a rendszer nem csupán feldolgozza, hanem a kiértékelésük alapján döntéseket is hoz, továbbá a mesterséges intelligenciának köszönhetően folyamatosan tanulja is a világot. Néhány példa: a Burmester Surround audiorendszeren megszólaló menethang ereje, az Energizing Comfort megfelelő programjának kiválasztása, a megfelelő szolgáltatás megfelelő időben való felajánlása – ezek mind-mind csupa folyamatosan finomodó funkciók.
Erős és még erősebb hajtásláncok kerülhetnek az autóba: 333, 524 és 762 lóerős szintek léteznek (pontosabban a csúcsverzió jelenleg még fejlesztés alatt áll), létezik hátsó, illetve kétmotoros kivitel is. Természetesen fejlett hűtőrendszert kapott a villamos csomag, az energiaspórolást pedig az akár 290 kW-os rekuperációs képesség, illetve az ECO Assist távolba tekintő érzékelői támogatják. Percenként 10 ezer alkalommal ellenőrzi a kerekek tapadását a rendszer, a tengelyek közötti erőeloszlás folyamatosan változik – hagyományos megoldásokkal nem lehet elérni az EQS-éhez hasonlóan finom szabályozást.
Folyamatosan változik a műszerfalon (szó szerint!) megjelenő információhalmaz
Skandináviától Dél-Afrikán át tesztelték a Mercedest, a kísérleti járművek összesen ötmillió kilométeres programot teljesítettek – a hagyományos szempontok mellett a lítium-ion akkumulátorok megbízható működésén szorgoskodtak a mérnökök. A legnagyobb energiatároló 107,8, de még a kisebbik is 90 kWh-s, és 10 év vagy 250 ezer kilométeres garanciát vállalnak a kapacitás legalább 70 százalékos szintjére. Hajtásrendszer függvényében 10- vagy 12-cellás modulokba rendezik az akkumulátorokat, a létrehozásukhoz szükséges kobalt mennyisége 10 százalék alá csökkent, a hedelfingeni gyártóhelyszín pedig 2022-től karbonsemleges eljárással termel.
Az akár 22 colos kerekekkel is elérhető autó WLTP szerint 15,7 – 21,8 kW/100 km-es fogyasztásra képes, vagyis a 2,5 tonnás saját tömeg dacára egészen takarékosan bánik az elektronokkal. A Mercedes me Charge ügyfelei által tankolt áramot garantáltan megújuló forrásból származó árammal pótolják vissza a hálózatba. Vagyis, ha nem is a töltés előtt, de utána biztosan zöld energia kerül a villamos rendszerbe. Emellett az EQS vásárlói egy évig díjmentesen használhatják az IONITY hálózatát.
Egyenáramról akár 200 kW-tal is tölthetjük – csak találjunk olyan oszlopot, ami bírja vele a tempót
Kezdetben egyrészt a 333 lovas EQS 450+, másrészt az összkerékhajtású EQS 580 4MATIC kerül a piacra. Már a gyengébb autó is 568 Nm-es, 0–100-as sprintideje 6,2 másodperc, végsebessége elektromosan korlátozott 210 km/h. Az 525 lóerős és 855 Nm-es verzió 4,3 másodperces gyorsulási adattal büszkélkedhet. Szériában 11, opcionálisan 22 kW-os fedélzeti töltővel adják az autót, a maximális töltési kapacitás 200 kW lehet. Így a méretes akkupakk az EQS esetében is fél óra alatt feltölthető – fali töltőről 5 vagy 10 óra alatt pótolható az elhasznált energia.
Az autó négylengőkaros első és többlengőkaros hátsó futóműve szoros rokonságban áll az S-osztályéval. Széria az Airmatic légrugózás, a folyamatosan változó lengéscsillapítás (ADS+), illetve a 4,5 (opcionálisan, csak szoftveres változás után 10) fokos kerékelfordításra képes hátsótengely-kormányzás. A légrugózás 120 km/h fölött 10 mm-rel, 160 km/h fölött pedig újabb egy centivel engedi le a karosszériát, rossz úton, 40 km/h-ig 25 mm-rel növelhető a szabad magasság.
Éjszakai hangulatfények, hogy a konzervatív vevőknek legyen mit megemészteni
A Drive Pilot bizonyos körülmények között automatizált vezetésre is képes lesz. A sofőr bizonyos autópálya-szakaszokon, 60 km/órás sebességig (tehát elsősorban nagy forgalomban, vagy torlódás idején) átadhatja az irányítást az autónak – Németországban elsőként. Az Intelligent Park Pilot rendszerrel felszerelt EQS készen áll a 4-es fokú automata parkolásra is: képes beparkolni az AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, illetve igény szerint automatán ki is parkol onnan.
A dízeles autókét közelítő hatótáv, a benzinesekével vetekedő menetteljesítmények, a belsőégésű motorokkal szerelt modelleket kenterbe verő kifinomultság: meglehetősen erős csomag lett az EQS. De vajon erős ajánlatként is kezelhetjük? Ez alapvetően az árazáson múlik majd. Egy biztos: a jövő közeleg, a befektetett energia látszik az autón, mostantól a vevőknél pattog a labda.