Az EuroNCAP közzétette az általa vizsgált új modellek listáját és töréstesztjét. A Volkswagen ID.4, a Skoda Enyaq, a Cupra Formentor és a Polestar 2 egyaránt ötcsillagos, meglehetősen kiegyensúlyozott eredménnyel végzett, ám az új Daciák tesztjei némi aggodalomra adnak okot.
A törésbiztonságért felelős intézet az új Logant és az új Sandero Stepwayt is vizsgálta, a végeredményt pedig ugyanazt hozta: 70 százalékos utasvédelmet, 72 százalékos gyermekvédelmet, 41 százalékos gyalogosvédelmet és 42 százalékos biztonsági asszisztens értékelést. Ehhez mérten például egy ötcsillagos Honda Jazz (hogy hasonló méretet említsünk) adatai rendre: 87, 83, 80 és 76 százalék. Így már nem is tűnik olyan bődületesnek a különbség, igaz?
A mellkas és a combok védelme is csak közepes frontális ütközés esetén
Azért ez így is lehet élet és halál kérdése. Frontális ütközés esetén közepes az elöl ülők mellkas- és combsérülésének veszélye (leginkább a műszerfal hátratolódása okán), oldalirányú ütközésnél is a mellkast éri nagy terhelés, a hátsó fejtámlák védelme pedig koránt sem tökéletes nyaki ostorcsapás-sérülés ellen. Frontális ütközés esetén a jobb hátul ülő 10 éves gyerkőc mellkassérülésének a kockázata magas.
A gyalogosokkal történő ütközésnél a motorháztető első éle és az A-oszlopok környéke okoz komoly sérüléseket. Az automatikus vészfékező rendszer pedig nem ismeri fel a járókelőket. A biztonsági asszisztensek tekintetében értelemszerűen nem rúg nagyon labdába a költséghatékony modell, amely elsősorban a szerény alapfelszereltség számlájára írható.
[embedded content]
Összességében bukásról nem beszélhetünk, de olyan különbségek ezek, amelyekkel érdemes tényleges kompromisszumként számolni, amikor szemezünk a költséghatékonyságra törekvő modellekkel.