Még februárban rántotta le a leplet a McLaren az az Arturáról, a gyártó első nagyszériás konnektoros hibrid sportautójáról, amely új fejezetet igyekszik nyitni az egész szuperautós műfaj történelemkönyvében. Eddig sem fukarkodtak műszaki adatokkal a britek, de most már többek között a gyorsulási adattal sem maradtak adósok.
Koncentráljunk a lényegre! A zöld rendszámos szuperautó hajtáslánca új fejlesztés eredménye, melynek keretében belül a wokingiak vadonatúj motort fejlesztettek. A downsizing jegyében V8 helyett immár V6 muzsikát hallgathatunk: a 2993 köbcentiméteres, biturbó erőforrás 585 lóerőt tesz le az asztalra (hogy ne legyen nehéz megjegyezni) 585 Nm kíséretében. A száraz karteres olajzású motor tehát nem éppen gyenge darab, nem utolsó sorban pedig 160 kilós tömegével 50 kilogrammal könnyebb, mint a 3,8 literes V8-as McLaren motor.
V8 helyett pörgős V6 585 lóerővel – galéria
A 120 fokos hengerszög lehetővé tette, hogy a nagyméretű turbófeltöltők a hengersorok között csücsüljenek, ami jobb hőháztartást és jobb gázreakciókat eredményez. Fordulatban nincs hiány: a főtengely egészen 8500-ig pöröghet.
Az erőforrással szoros együttműködésben dolgozik az Artura elektromotorja, amely az új, minden eddiginél rövidebb duplakuplungos váltóval egy házban kapott helyet. Hogy miért lett ilyen rövid? Mert hátramenetre nincs szükség: a tolatásról is az elektromotor gondoskodik. A kompakt egység 95 lóerőt és 225 Nm nyomatékot tesz hozzá a hajtáshoz, energiasűrűsége pedig 33 százalékkal nagyobb, mint a P1 korábbi rendszeréé. Ennek köszönhetően a plusz tömeg nem hatalmas (130 kg), ugyanakkor alacsony fordulaton is bőséges, azonnali nyomatékkal kínozhatjuk a hátsó kerekeket.
Nem nehéz, de villámgyors, minden eddiginél nyomatékosabb és hatékonyabb
Megfelelő tapadás esetén a 0-100-as sprint csupán 3 másodperc, a 0-200 pedig 8,3 másodperc. 0-300? Immár arra is van adat: a 21,5 szekundum magáért beszél. A végsebességet elektronika korlátozza 330 km/h-ban. Mindez nem csak a tekintélyes teljesítmény érdeme, de a viszonylag alacsony tömegé (üresen 1498 kg) és a kivételes aerodinamikáé. Az Artura így csupán 27 kilogrammal nehezebb, mint egy 720S, miközben legalább ugyanolyan gyors, viszont sokkal hatékonyabb és kulturáltabb.
A másik oldalon nyugodt elektromos közlekedésre is képes az Artura, igaz, mindössze 7,4 kWh-s akkucsomagja csak 30 kilométeres elektromos hatótávot biztosít – cserébe viszont 2,5 óra alatt hagyományos konnektorról is tölthetünk bele 80 százalékot. A teljes rendszerteljesítmény egyébként 680 lóerő és 720 Nm nyomaték.
A kicsi akku 30 kilométeres elektromos hatótávot ad
Ha már új fejlesztés, a teljes elektromos vezérlőrendszert is hatékonyabbra és gyorsabbra cserélte a McLaren, és a futóműnél is igyekeztek további menetdinamikai előrelépéseket tenni. További modern megoldás a Pirelli CyberTyre technológiája, amely az egyes abroncsokba épített mikrocsip segítségével küld adatokat a fedélzeti rendszer számára, ami nem csak az abroncsnyomás megfigyelését, de a hőmérséklet alakulásának monitorozását is lehetővé teszi. Ha már Pirelli: a speciális abroncsok kiegészítő zajcsillapítással rendelkeznek, ami ugyancsak hozzájárul ahhoz, hogy az Artura egyben a valaha készült legkulturáltabb McLaren is.
Kivételes csendességet és praktikumot ígér a McLaren
Ami a formákat illeti, igazi McLaren modellel van dolgunk, de azért elég sok dolog változott. Minden eddiginél nagyobb a jármű orrán található vigyor, azaz nagyobbak a légbeömlők. Nem csak itt, hanem oldalt, az első kerékjáratnál is találunk egy rácsot, a középső légbeömlők pedig hatalmasak lettek. Hátul a középen fent kivezetett kipufogó ad beszédtémát, egyébként pedig az egész megjelenés úgy lett vadabb, hogy letisztultabbá is vált.
[embedded content]
Belül a tágas kabin még 193 centiméteres magassággal is abszolút kompromisszummentes elhelyezkedést biztosít, a beszállást pedig a karosszériához közelebb nyíló szárnyasajtók segítik. A kimagasló csendesség mellett minden eddiginél intuitívabb vezérlést is ígér a McLaren, a személyre szabhatóságot pedig számos lehetőség fokozza, például az egyrészes Clubsport ülések, amelyek könnyű, kagylós kialakításuk mellett is széles tartományban állíthatók.
A vásárlói bizalmat 5 éves garancia igyekszik növelni
A McLaren Artura ára hazai forgalomba helyezéssel nagyjából 80 millió forinttól indul, a bizalmat pedig ötéves általános garancia erősíti.