Egyre több autós figyelmét keltik fel a régebbi modellek. Egyesek számára a letűnt korok hangulata miatt kedvesek a veteránok, mások a könnyebb szerelhetőség, vagy a sokkal közvetlenebb ember-gép kapcsolat okán preferálják a youngtimereket. A kilencvenes évek autói még közöttünk vannak, akár napi használatban is találkozhatunk velük. A nyolcvanas, esetleg hetvenes évekből megőrzött járművek már egy egészen más kategória képviselői, az 1960-as évek négykerekűit pedig szinte csak napsütéses hétvégi gurulásokon csíphetjük el.
Százéves autókat leginkább csak szökőévente látni a forgalomban, jellemzően múzeumok kiállítótermeiben találkozhatunk velük. Térjünk is rá a képeken szereplő, hivatalosan 1921-es, de bizonyos szempontból még ennél is régebbi példányra. A Laurin & Klement RK/M történetének megismeréséhez egészen a múlt század elejére, a ma Liberecként (német nevén Reichenberg) ismert városba kell visszautaznunk.
Sehol egy LED-es lámpa vagy egy diffúzor; mégis hatalmas érték ez a Laurin & Klement
A báró Theodor von Liebing által alapított Reichenberger Automobil Fabrik (RAF) egyedi gyártású luxusautókra szakosodott. Az üzlet a folyamatosan növekvő költségek miatt egyre kevésbé bizonyult jövedelmezőnek, így a báró alternatív megoldások után kutatott. Nem is kellett sokáig töprengenie, a Laurin & Klement igazgatósági tagjaként egészen kézenfekvő volt a hatékonyabban működő vállalat átvétele. Mladá Boleslavról, a Škoda hazájáról beszélünk, az összeolvadás 1912-ben történt meg.
Von Liebingnek ekkoriban sikerült megszereznie a Daimlertől a Knight-elv szerint működő – vagyis a a hagyományos szelepek helyett hüvelyszelepes megoldást alkalmazó – motor szabadalmát. A svábok által kifejlesztett motor gyakorlatilag változtatás nélkül, RAF-Knight néven került a Laurin & Klement RK jelzésű, landaulet (avagy landaulette) kocsiszekrényes típusába. 1915-ig 116 darabot készítettek belőle.
[embedded content]
A Prágai Nemzeti Múzeum egyik legértékesebb tétele egyike a 116 darabnak. A történetében találunk néhány izgalmas fordulatot. Az RK/M alverzió megszületése egy bizonyos Alexander ’Sascha’ Kolowrat-Krakowsky grófnak köszönhető. A vállalkozó nagy hatással volt az osztrák filmiparra, emellett ismert autóversenyzőnek számított.
Kolowrat gróf egészen korán felfigyelt az RK-ra. Rendelt is belőle egy sportos verziót, ami akkoriban egy 50 lóerős, 1400 kg-os autót jelentett. A 4712 köbcentis négyhengeres erejét többtárcsás tengelykapcsolóval továbbították a négyfokozatú sebességváltó felé. Alvázát hosszában sorakozó félelliptikus rugók alkották, csavarorsós kormányzást kapott, a hátsó kerekekre kézi vezérlésű dobfékek hatottak. Két lábfék is került az autóba: egyik a sebességváltó előtt, a másik pedig mögötte hatott az erőátviteli rendszerre.
Patinás utastere sok évtizeddel repít vissza a múltba
Sascha alapvetően hétköznapi autóként használta az RK-t, de kétszer is részt vett vele az Alpine Rally-n. A háború kitörésekor átadta a katonaságnak, 1916-ra már 70 ezer kilométeres futásteljesítményt tudott felmutatni. Az autó különösebb meghibásodás nélkül falta a kilométereket, ami akkoriban figyelemre méltó teljesítménynek számított.
A béke beköszöntét a gróf az autó újjáépíttetésével ünnepelte. Új, szintén négyhengeres, de sokkal erősebb motort kapott a jármű: az immár 4713 köbcentis, felülszelepelt versenymotor kettős gyújtást kapott, és 75 lóerőt adott. Ettől a ponttól nevezhetjük az autót RK/M-nek. Az eredetileg szűk 100 km/h-s végsebesség 125 km/h-ra nőtt, és több versenyen is diadalmaskodott. Nyertes volt az 1921-es csehszlovák megbízhatósági túrán és az 1922-es Schöber verseny 5,3 literes kategóriájában is, a Zbraslav – Jílovišt hegyi felfutón pedig bronzérmes lett a František Svoboda vezette gép.
Váltási segédlet az 1900-as évek első feléből
Az autó számos átalakítás után nyerte el jelenlegi (talán végleges) formáját. Méretei, formája, patinája, nem utolsó sorban kalandos története is hozzájárult eddigi utolsó győzelméhez. A 2015-ös Classic Car Elegance Competition (klasszikus autók elegancia versenye) első helyével is büszkélkedő Škoda Laurin Klement RK-M azóta is Prágában pihen. Szerencsésebb időszakban bárki megcsodálhatja.