Már rendelhető a Volkswagen ID.3 nagytestvére, amely SUV kialakításával napjaink trendjét meglovagolva tűzi célkeresztbe az elektromos autóra vágyó családokat. A későbbiekben valószínűleg érkezik szerényebb és kedvezőbb változat, addig pedig egészen potens kivitelhez juthatunk hozzá 16,76 millió forinttól.
Az (ős) Bogárral való párhuzamig elég az ID.4 hátuljáig ballagnunk: az új VW-SUV ugyanis farmotoros. Újabb bizonyíték az MEB padlólemez rugalmasságára. A 12 modulba foglalt összesen 288 akkucella (matematika feladvány iskoláskorú gyermekek számára: hány cella van egy modulban?) természetesen ideális helyre, vagyis a padlóba került. Alacsony súlypont és kedvező súlyelosztás pipa. Ráadásul a pakk az autó merevségéhez is hozzájárul, ugyanis a vázhoz rögzített alumínium tartószerkezetbe építik be.
A forgalmazás a 82 kWh (bruttó) kapacitású akkumulátorral, 204 lóerővel és hátsókerékhajtással kezdődik, a forgatónyomaték értéke 310 Nm. Mindez a WLTP szerint 520 km-es vegyes hatótávolságot jelent, ami jellemzően kellemesen langyos tavaszi napon, 50-90 km/h-s viszonylatban jön össze. Az erősebb, immár összkerékhajtású ID.4 2021-ben, mintegy 306 lóerővel érkezhet. Eleinte 8,5 másodperces sprintidőre és 160 km/h-ra korlátozott végsebességre számíthatunk az ID.4-től. Előbbi értéken faraghat, utóbbin emelhet a később megjelenő erősebb változat.
Kompakt, nem túl magasra nőtt SUV az ID.4
A töltési lehetőségeket az autóba óránként bő 50 km-es hatótávolságot pumpálni képes 11 kW-os töltő és a 125 kW-os villámtöltési lehetőség képviseli. Ez utóbbi esetében 38 perc telik el a teljesen lemerült akku töltőre csatlakoztatása és a 80%-os töltöttségi szint elérése között. A falitöltőről adagolt elektronok esetében mintegy hét és fél órás kábelen töltött idővel számolhatunk.
Az ID.4 egyik érdekessége, hogy a hátsó kerekekhez dobfék került. Nem a múltidézés miatt, hanem (a kommunikáció szerint legalábbis) műszaki okokból választották a megoldást. Jellemzően regeneratív fékezéssel lassulnak az elektromos autók, emiatt ritkábban használják az üzemi féket. Ez vezet ahhoz, hogy alkalmi használat mellett a dobfék jelenti a kedvezőbb (és olcsóbb, egyszerűbb, tartósabb) megoldást.
A Bogár szerepét szánják a típusnak
A jármű külalakja úgy mutat a jövőbe, hogy nem feledkezik meg a múltról sem. Nincs hűtőrács az ID.4-en (éppúgy, mint a Bogárnál), a különleges fényekről pedig tegnapi cikkünkben számoltunk be részletesen. A széles C-oszloppal rendelkező karosszéria alaktényezője 0,28, méretei pedig: 4,58 méteres hosszúság, 1,85 méteres szélesség és 1,64 méteres magasság; míg a tengelytáv 277 centiméter. A fordulási kör átmérője 10,2 méter, vagyis méretéhez képest meglehetősen fordulékony a többlengőkaros hátsó felfüggesztéssel szerelt modell.
Tágas utasteret és 543 literes (lehajtott ülésekkel 1575 literes) csomagtartót kapunk a pénzünkért, a jármű funkcióinak többségét hangunkkal, érintéssel, esetleg kézmozdulatokkal vezérelhetjük. Az ID.Cockpit eljövetele azt is jelenti, hogy az ID.4-ben nincs helye hagyományos műszerfalnak, teljesen digitális megjelenítővel nézhet farkasszemet a sofőr.
Néhány belső hangulat sikeresen idézi meg az ősét
Az alapáron 10 vagy opcionálisan 12 colos méretben elérhető központi kijelző enyhén a vezető felé fordul, gesztusvezérlésre is képes lehet. A megjelenítő alatt lakó rendszer hangfelismerésre és – bizonyos kereteken belül – az elhangzottak értelmezésére is képes. A ’Hello ID’ vezérszó után kimondott ’fázom’ szóra például emel az utastérben beállított hőfokon.
A 16,76 milliós (ez már 600 ezer forint kedvezményt tartalmaz) árba belefért többek között a LED-es főfényszóró, egy gazdag asszisztens csomag, az okostelefon-integrációs, indukciós töltős navigációs rendszer, a hangulatvilágítás, az esőérzékelő, az ülésfűtés, a hőszivattyú, a kétzónás automata klíma és a radarok is. Érdekesség a 19 colos dísztárcsás acélfelni, amit 275 ezerért válthatunk könnyűfémre.
Tágas és világos; főleg a magasabb szinteken elérhető napfénytetővel
Különösebb személyre szabási lehetőségek itt nincsenek, hanem a Life szintről különböző lépésekben haladhatunk felfelé. A Family, a Tech és a Max nagyjából 2, 3 és 4 milliós pluszt jelent, illetve van még egy Business szint is, ami kedvezménnyel együtt 18,2 millióért igyekszik amolyan optimális konfigurációt kínálni.