Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Tesztek

Taki bácsi beájulna – LEVC TX taxi (2021) teszt

2021.04.06.
in Tesztek
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

View Comments

Képzeljék el, hogy egy lehúzott tetős Ferrari drifteli körbe a Hősök terét, a kormánynál Károly herceg, az utasülésen Greta Thunberg ül. Nagyjából ekkora figyelmet kapott az LEVC TX, vagyis a londoni taxi legújabb, hatótávnövelős benzinessel megtámogatott és már hazánkban is kapható elektromos változata, amikor teszten járt nálunk.

A feltűnően kényelmes (Volvótól érkező) vezetőülésben helyet foglalva hamar megszokjuk a farzsebekből fotózási céllal villámgyorsan előhúzott mobiltelefonok látványát. Érdemes az átlagos londoni taxisoknál (akik aligha tartoznak a legjobban öltözött bérkocsisok közé) elegánsabb ruhában vezetni az autót, hacsak nem akarunk rossz benyomást tenni az utókorra. Számos járókelő képgalériájába bekerülünk majd, a hozzám hasonlóan kevésbé extrovertált sofőrök eleinte szinte feszengve terelgetik majd ezt a modern – nevére rácáfolva sárga-fehér-zöld színkombinációban pompázó – Black cabet.

Arányosan nagy karosszériája vonzza az emberek tekintetét

Londonban 2018 óta tilos dízelüzemű taxit forgalomba helyezni, sőt, kötelező a tisztán elektromos meghajtás képessége is. A 150 lóerős, hátul hajtó villanymotorral (az elv például a Volvo XC90 T8-ból lehet ismerős) szerelt, orrában egy háromhengeres, turbós létére csupán 82 lóerős, 1,5 literes benzinest (szintén Volvo motor) hordó LEVC természetesen mindkét követelménynek megfelel. Fő bevetési területén még azt is megoldották, hogy a GPS-adatok alapján a helyi kibocsátásmentes övezetek határához érve magától váltson tisztán elektromos üzemmódba.

A legtöbb helyzetben teljesen megfelelő normál álláson felül ugyanis ilyennel is rendelkezik az autó. A másik végletet a töltöttségi szintet őrző menetmód jelenti. Ez utóbbiban már háromnegyedes akkutöltöttségnél beindul a kerekekkel közvetlen kapcsolatban nem álló benzines áramfejlesztő, így ’fontosabb’ esetekre tartogathatjuk az elektronokat.

Magasabb és szélesebb, de nem sokkal hosszabb a tipikus hétszemélyes konkurenciánál

A stabilmotor jellegű csettegő hangszíne nem szép, némi rezonanciát is átad az utasoknak, de legalább nem kirívóan hangos. Tekintsünk rá egy elektromos használatot ösztönző berendezésként. Ha így teszünk, a bolygó által is preferált csendes üzemben – ésszel és kedvező körülmények között használva – akár 20 kWh-s fogyasztás alatt is eljárhatunk vele.

A 31 kWh kapacitású akku alapján már a 200 km-es villanyos hatótáv felé kezdenénk kacsingatni, de a telepek élettartamának növelése miatt csupán a bruttó kapacitás háromnegyedével gazdálkodhatunk. A norma szerinti 129 e-kilométer így sem lehetetlen érték. A papíron 50 kW-os, a tapasztalatok szerint biztonsággal inkább csak 40 kilowattos DC-töltés segítségével pedig egy ráérős ebédszünet alatt újratölthető a csomag.

Az alacsony küszöb és a nagy tengelytáv valakit már megviccelt

Komolyabb gyorsulgatással, esetleg az óra szerint 135 km/órás leszabályozáson gyötörve jelentősen csökkenthető az elektromos hatótáv, de London belsőbb részein az ilyesféle elektrongyilkos használatnak még csak a lehetősége sem merül fel.

Nem véletlenül térünk vissza ilyen gyakran az Egyesült Királyság fővárosához. A London Electric Vehicle Company már a nevében is mutatja a fő célpontot. Azt a poént persze nem lövi le a gyártó, hogy kinek a tulajdonában áll. A britek főnöke ilyen szempontból a kínai Geely. Igen, pontosan: a Volvo, vele együtt pedig a Polestar tulajdonosa. Szemléletes, hogy két évtizede még a németek szálltak be a brit autóiparba – lásd a BMW és a Mini esetét –, most pedig Kína játssza el a megmentő-feltámasztó-nyereségessé varázsló szerepét.

A vezető környezete a Volvókét idézi; azok minden előnyével és hátrányával együtt

Fentiek miatt nem is meglepő, ha a már említett, nagyon kényelmes, extrán kihúzható combtámasszal rendelkező vezetőülés mellett a központi rendszer, de még a kormány is a svéd gyártó termékeit idézi. A székért jobban lehet lelkesedni, mint a kissé nehezen kiismerhető agyért, de idővel ez utóbbi kezelése is megszokható. Ráadásul szabadjelzőt is kapott a képernyőn megjelenő stilizált autó. Mi ez, ha nem kőkemény profizmus?

Ha családi használatra fognák be ezt a majdnem teljesértékű hétülésest… akkor van pár rossz hírünk. ISOFIX csatlakozóból ’csak’ két pár jutott az autóba, a menetiránynak háttal elhelyezett lehajtható ülések kényelme elmarad a fix társakétól, továbbá a légzsák és az ablakemelő egyaránt hiányzik az anyósülés környékéről. De miket is beszélek: maga az anyósülés is hiányzik. A jobb-egy ugyanis a csomagok helye, tisztességes utas nem foglal helyet a sofőr mellett.

Fűtés, minőségi világítás, rögzítőpontok, lehajtható ülések, narancssárga kapaszkodók és Braille-írás: van itt minden

A kormányost és utasait ráadásul egy szépen kidolgozott, meglehetősen aprólékosan tagolt plexifal választja el egymástól. Ez járványvédelmi és általános biztonsági szempontból jó hír, a londoni előírások meg is követelik; egy férj-feleség páros számára viszont csak egy kihűlt kapcsolat esetében elviselhető. Még akkor is, ha a két félteke közötti diskurzust egy elölről-hátulról egyaránt vezérelhető kommunikációs rendszer segíti.

Taxiként vizsgálva számos területen kiemelkedően teljesít az LEVC: az utastér padlója strapabíró, seprűvel is tisztán tartható burkolatot kap. Az ülések anyaga szintén könnyen tisztán tartható és ránézésre tartós (mű)bőr. Kivéve a vezetőülést, mert azt otthonos szövettel vonták be. A sofőr egyébként egy gyakorlatilag kosztaszító szőnyeget taposhat, meggyőződésem, hogy az anyagválasztáskor űrtechnológiát vetettek be. Az autó áttekinthetősége a méretéhez képest zseniális, ez a tulajdonság még a kissé alulméretezettnek tűnő tükrök holtterét is kompenzálja.

A rámpa (ami akár lépcső is lehet) és a tágas ajtó áldás a kerekesszékesek számára

Ha már tükrök: kimaradt belőlük az elektromos behajthatóság és a házukba integrált irányjelző is, így olcsón javíthatók a szélesség miatt szinte elkerülhetetlen kisebb sérülések. Alufelni helyett könnyen cserélhető dísztárcsák kerülnek az autóra, a futómű pedig a kényelem mellett egészen normális stabilitást is ad – ez utóbbi a 2,3 tonnás saját tömeg kedvező eloszlásából is adódik.

A jármű vezetése közben személyautós és buszos elemek keverednek egymással. A buszos vonalat az erősen a vezető felé forduló kijelző, a garantáltan hiányzó első utas, továbbá a dedikált pénzátadó (a mai világban inkább bankkártyás) nyílás adja. No meg a hihetetlen (de tényleg az) fordulékonyság. Út menti parkolóból indított megforduláskor a felezővonalhoz érkezik az autó, fotózáskor pontosan ugyanarra a helyre lehetett beterelni az autót orral előre, mint ahonnan háttal indultunk. Egészen pontosan 63 fokos szögben fordítható el az első kerék.

A széles könyöklőről kényelmesen vezérelhető a visszatáplálás (vagyis a motorfék) erőssége

Egészen jó (bár kicsit szintetikus hatású) hangrendszer is került az LEVC-be. Ha a céges irányelvekkel nem megy szembe, hamar a londoni utcakép részévé válhatnak a Panjabi MC-re bólogató dél-ázsiai sofőrök. Egészen csendes a jármű, óránként 40 mérföldes (vagyis mintegy 65 km/h-s) sebességig szinte teljes a némaság, fölötte is csak a szélzaj jelenik meg. Nagyobb gyorsításkor kapunk még a villamos hajtás zajából is, ami a hasonló hajtásláncú autókhoz képest határozottabban tolakodik be az első sorba. A benzinesről pedig már beszéltünk.

Speciális részletekből sincs hiány. Elvileg csak becsatolt biztonsági övvel indul el az autó (mintha a tesztautóban nem lett volna aktív ez a funkció), az utastéri ajtók induláskor reteszelődnek, és egészen a rögzítőfék behúzásáig zárva is maradnak. Narancssárga kapaszkodók és Braille-írás segíti a gyengén látók életét, kiforgatható ülés a nehezen mozgók ki- és beszállását.

A hátsó sor az igazi, de városi távokra a lehajtható középső ülések is megteszik

Sokat tud az LEVC, érezni rajta az évtizedes tapasztalatot; de vajon találni rajta fogást? Beszerzése előtt érdemes megvizsgálni néhány sajátosságát. Magasabb, mondjuk skandináv származású járművezetőknek szűkös lehet a kabin. 185 centivel már szinte falnak koppan a háttámla, (kiszálláskor) a kormányoszloppal sokszor nem várt közelségbe kerül a térd. És ott van még a vételár is, de azt hagyjuk a végére.

Nem jutott bőr bevonat a kormányra, bár vélhetően az LEVC-k 99 százalékába amúgy is kerülne egy jóféle kormányvédő. Az elektromosan állítható ülésből hiányzik a memória, így elsősorban kocsigazdás (vagy erősen hasonló testfelépítésű váltósofőrös) rendszerű használatra hivatott az autó. A fedélzeti rendszert nem bírtam rávenni telefonom tükrözésére, telefonos zenehallgatáskor sem sikerült kormánygombokkal léptetni a számok között.

Töltőcsatlakozók a hűtőrács két oldalán; háromhengeres aggregátor a jármű orrában. Na és a városba pont elég jó LED-es fényszórók

A magyar nyárban veszélyes lehet a londoni szürkeségben áldásnak számító nagy üvegtető, hiszen az óceáni éghajlat nem követelte meg az árnyékoló beszerelését. A tavaszias időjárás alapján nem merünk ítéletet mondani, bár az igaz, hogy akkor sem panaszkodott alkalmi ötfős vendégseregem, amikor átmenetileg kikapcsolt hátsó légkondival autóztunk a városban.

Nagyjából ennyi a hátulütők listája, minden potenciális vevő mérlegelheti a kontra érveket. De kik gondolhatnak egyáltalán az LEVC-re? A legkézenfekvőbb módon természetesen a taxisok. A 30 millió forint körüli listaár elsőre (és még másodikra is) magasnak tűnhet, de a forgalmazó szorgosan dolgozik egy kedvező finanszírozási konstrukción. Nissan e-NV200-ból rögtön kettőt is adnak egyetlen, Coventryben készülő célszerszám áráért, de azt azért el kell ismerni, hogy a japán autó egy másik kategória. Rajtuk kívül nem sok hétszemélyes elektromos autó akad: egyrészt a hasonló árú Mercedes-Benz EQV, másrészt a másfélszer ennyibe kerülő Tesla Model X kelleti magát, a szokásos hatótávparával fűszerezve. A konnektoros hibridek pedig (mint például a nemrég tesztelt Kia Sorento PHEV) egyelőre túl alacsony hatótávot adnak a taxiüzemhez.

Néhány szóban

Egy hamisítatlan célszerszám, amely öt-hat személy (Transporterek világán innen nézve) komfortos szállítására alkalmas. Egy bő 100 elektromos kilométerre képes, hatótávnövelős motorját működtetve 8 liter körül fogyasztó, kifejezetten kellemes munkakörnyezetet, továbbá a tömegből kitűnés lehetőségét adó személyszállító. Egy autó, amit kerekesszékesek is használhatnak; nem csupán a kihajtható (egyébként lépcsőként is használható) rámpa, hanem a tartozék hevederrendszer miatt is. Egy stílusikon, amely a könnyűfém vázszerkezetre épített kompozit karosszéria-elemek ellenére – főleg az akkumulátor miatt – bőven két tonna feletti saját tömeggel rendelkezik. Ez mind az LEVC, aminek legfontosabb tulajdonsága talán mégis az: senkinek sem kell elmondanunk, milyen járművel érkeztünk, hiszen (egyelőre legalábbis) a híradóban is említésre méltó eseménynek számít, ha vele jelenünk meg. A színre lépéssel ráadásul nem sok gond adódhat. Az alapból 3 évig vagy 190 ezer kilométerig érvényes garancia 288 ezer forintért 5 év / 240 ezer kilométerig tolható ki. 442 ezer forint befizetésével teljes 90 hónapon keresztül nem lesz gondunk a hajtáslánccal, míg a hajtóakkumulátorra egy általános, 5 éves, ráadásul km-korlátozás nélküli vállalás érvényes. Szülei nagyon is bíznak az autóban, az már egyszer biztos.

Előnyök: Egyedi, figyelemfelhívó formaterv; Funkcionális beltér korrekt helykínálattal; Ügyes futómű; Ideális körülmények között, városban kedvező (elektromos) fogyasztás; Ultra fordulékony kormányzás; Nagyvonalú garanciális intervallumok

Hátrányok: Családi használatra nem alkalmas; Megszokást kívánó fedélzeti rendszer; Magas vételár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
Alapadatok
Márka: LEVC
Modell: TX (2021) taxi
Motor felépítési módja: Soros benzines turbómotor
Hengerszám: 3
Szelepszám: 12
Lökettérfogat: 1477 cm3
Teljesítmény (max.): 150 LE (110 kW) (villanymotor)
Forgatónyomaték: 255 Nm (villanymotor)
Erőátvitel
Tipus: Hátsókerékhajtás
Váltómű Egyfokozatú hajtómű
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Multilink
Kormányfordulat végállástól végállásig 3.8
Fordulókör 8.45 m
Fékek
Elöl: B.h. tárcsa
Hátul: Tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Bridgestone Blizzak LM005
Méret elöl: 215/65 R17
Méret hátul: 215/65 R17
Karosszéria
Hosszúság: 4857 mm
Szélesség: 1874 mm
Magasság: 1880 mm
Tengelytáv: 2986 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 440 liter
Üzemanyagtartály mérete: 36 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 2300 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 14.11 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 600 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 13.2 másodperc
Végsebesség: 128 km/h
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 4.5 liter/100 km
AutoPult normakör (min.): 3.5 liter/100 km
Árak
Alapár: 29 252 466 Ft
Tesztautó ára: 30 140 672 Ft
Autó Pult normafelszereltség 3.0 29 252 466 Ft

View the discussion thread.

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: Tesztek
Előző hír

Helyszínelő rendőrök közé hajtott az ámokfutó férfi – VIDEÓ

Következő hír

Fürgébbé vált elődjénél a Toyota vadonatúj sportautója

admin

admin

Következő hír
Fürgébbé vált elődjénél a Toyota vadonatúj sportautója

Fürgébbé vált elődjénél a Toyota vadonatúj sportautója

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

2022.07.01.
Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

2022.07.01.
Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

2022.07.01.
Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

2022.07.01.

Friss Hírek

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

2022.07.01.
Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

Legördült az utolsó BMW i3 a gyártósorról

2022.07.01.
Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

Megint elhalasztják az F1 nagy szigorítását

2022.07.01.
Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

Ebbe tényleg mindent beleraktak! – Erőmérő: Volvo XC90 T8 TWIN

2022.07.01.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

Kellemetlen meglepetés érheti a Balatonnál tankolni akaró autósokat

2022.07.01.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek