Nyakunkon a Mercedes-Benz EQS premierje, méghozzá olyannyira, hogy a gyártó már meg is mutatta a modell belső térét, sőt, a műszaki adatok kapcsán se sokat titkolózik. Akár 770 kilométeres hatótávról is beszélhetünk az elektromos hajtású újdonság kapcsán, az 524 lóerős teljesítmény pedig csak a kezdet lesz…
Mielőtt a nyers számokra ugrunk, kicsit érdemes beszélnünk a belső térről is. Miközben alapáron az EQS az S-osztályban látott kezelési sémát kapja, a premier egyik főszereplője a Hyperscreen néven emlegetett műszerfal, amely tulajdonképpen nevéhez hűen egy gigantikus méretű (1,41 méter széles) képernyő. Persze ez ebben a megfogalmazásban csalóka: inkább egy hatalmas üveglapról van szó, amelybe beleépül a vezető digitális műszercsoportja, a központi kijelző és az utas oldali kijelző úgy, hogy ezek látványra egységes egészet alkotnak. Így nézve a két szélén egy-egy 12,3 colos, illetve középen egy 17,7 colos megjelenítőt kapunk, méghozzá kristálytiszta OLED panelekkel. A hagyományos képernyőegyüttes egyébként 12,3 és 12,8 colos. A képernyő különböző helyeire épített 12 aktuátor pedig arról gondoskodik, hogy érintésnél haptikus, észlelhető visszajelzést kapjunk a bevitelről.
Alaphelyzetben egyel hagyományosabb is tud lenni az EQS
A hagyományos elrendezésnél sokkal jobban tud érvényesülni a műszerfali betét, amely fölé szinte láthatatlanul épül be a látványban a műszerfal teljes egészén végigfutó légbeömlő, ugyanakkor itt középen meg kell barátkoznunk egy nagy zongoralakk felülettel. Hyperscreen esetén alulra más elrendezés jár, kiegészítő érintőgombos kezelőkkel, így lehet, hogy összességében a feláras megoldás lesz a praktikusabban használható.
Kiegészítő kezelőpanelt is kap a Hyperscreen
Jól látható módon az EQS-ben kihasználták a tervezők a klasszikus kardánalagút hiányát, így hatalmas tárolót kapunk a középkonzol alá, illetve magára a középkonzolra is (elhúzható fedéllel). Hátul még zavartalanabbul terpeszkedhetünk el így, és valószínűleg az ötödik utasnak is jobb dolga van, de láthatóan nem az ő jelentétére alakították ki az üléspadot.
A dedikált elektromos platform lehetővé tette a kardánalagút hiányát
A belső térben való ténykedést mesterséges intelligencia teszi könnyebbé, amely kiismeri szokásainkat, így a megfelelő helyen és időben kínál fel bizonyos szolgáltatásokat, például navigálást az olyankor jellemző úti cél felé vagy csupán előtérbe helyezi a Hyperscreen kijelzőjén az olyankor általában igénybe vett funkciót. A beszédfelismerés még fejlettebb lett (angol nyelven), így például telefonunk Bluetooth-os csatlakozásának kezdeményezéséhez is elég csak pár szót váltanunk. Az MBUX rendszer maga egyébként 8 magos processzort és 24 GB RAM-ot használ, és 46,4 GB-os adatforgalomra képes másodpercenként.
Természetesen asszisztensek tekintetében is továbbfejlődik a modell, és szolgáltatásokban is a maximumot kívánja nyújtani. A klímaberendezés HEPA szűrővel tisztítja a levegőt, a 15-hangszórós, 710 W-os Burmester hifi pedig nem csak gyönyörűen szól, de különféle hangzásvilággal fokozza a személyre szabhatóságot – és mímelhet motorhangot is.
A kormányról mindent kezelhetünk
Nem a Mercedes-Benz-ről lenne szó, ha egy ilyen fontos modellnél csak ennyi világújdonságot hoztak volna. Már most is tudjuk, hogy az EQS légellenállási együtthatója csupán 0,2 lesz. Még soha nem született ilyen áramvonalas sorozatgyártású autó. Ez is jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy akkumulátorainak kapacitását jól használja ki a modell. Ilyen tekintetben már a premierkor kétféle megoldásra számíthatunk: a nettó 90 kWh-s kapacitású megoldás fölött egy nettó 107,8 kWh-s maximális csomag is helyet kaphat a 400 V-os architektúrában. A kisebb, 10-modulos akku a WLTP szerint 640, a nagyobb, 12-modulos pedig akár 770 kilométeres hatótávot is biztosíthat, ami azt jelenti, hogy még hűvös időben, viszonylag sokat autópályázva is 300-350 kilométeres hatótávra számíthatunk. Várhatóan 10 év vagy 250.000 kilométer garanciát kapunk az akkukra.
Hajtáslánc tekintetében alapból hátsókerékhajtásra számíthatunk: az EQS 450 összesen 333 lóerővel dolgoztathatja meg a hátsó gumikat. Az EQS 580 4MATIC a nevéhez hűen mindkét tengelyét hajtja. Hátul 347, elöl pedig 184 lóerős villanymotort találunk, összesen pedig 524 lóerővel gazdálkodhatunk. Ez még mindig nem a csúcs, ugyanis vélhetően a Mercedes-AMG márkanév alatt jön majd egy még potensebb verzió. A hajtásban nem lesz kétfokozatú váltó, mint például a Porsche Taycan esetében, így a végsebesség is földhözragadtabb: 210 km/h.
Bemutatkozásakor a világ legjobb légellenállású sorozatgyártású autója lesz
Hatótáv kapcsán a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az NEDC fogyasztási adatok alapján az alapverzió akár 19,1, a csúcsverzió pedig akár 20 kWh/100 km-es étvággyal is rendelkezhet, így nem érdemes meglepődni azon, ha a beígért 770 kilométeres hatótáv a valóságban inkább 500 kilométer körül alakul visszafogottabb használat közben is, a nagyobb adat ugyanis ideális hőmérsékleti viszonyokhoz és városi tempóhoz kapcsolódik.
Nagyon jó hír, hogy széria lesz a 22 kW-os AC töltő – végre ide is megérkeztünk, ki lehet használni a három fázis teljes kapacitását, vagyis a nálunk legtöbb helyen megtalálható állomásokon (néhány esetben még mindig ingyenesen) egy óra alatt akár 150 kilométeres hatótávot is vételezhetünk. A DC gyorstöltés maximuma 200 kW lesz, amivel a fenti adathoz jó 7 percnyi töltés után juthatunk.
A gyártás a kezdetektől karbonsemleges lesz
Az EQS április 15-én esedékes digitális premierjét szorosan követi a sorozatgyártás, így augusztustól már a kereskedések is elkezdik megkapni az első példányokat az újszerű zászlóshajóból. Ennek megkönnyítése okán már üzemel a németországi Hedelfingenben felépült akkumulátor-gyár, ahol most részben, 2022-től pedig teljesen karbonsemlegesen készítik az energiatárolókat – a szokásosnál kevesebb, kb. 10 százalékos kobaltfelhasználással.
A töltési hálózat is szépen gyarapodik: Európában már 200.000 töltőt vehetünk igénybe a Mercedes-Benz saját szolgáltatásán keresztül, egyszerű fizetéssel, átlátható árakkal és havi számlázással. Ezt könnyíti meg az EQS Plug & Charge funkciója, ahol az azonosítás a gépjármű kábelén keresztül magától történik, így csupán csatlakoztatnunk kell az autót a kompatibilis nyilvános töltőhöz és már működésbe is lép a folyamat. Az üzemeltetés pedig teljesen zölden történhet, ugyanis a felhasznált energiát utólag zöld energiából pótolja a márka, tovább csökkentve az elektromos autók lábnyomát.
A Mercedes-Benz tényleg igyekszik eleget tenni az elektromos autózástól elvárt környezetkímélő törekvéseknek
Az EQS teljes premierje április 15-én esedékes, és még az idén bemutatkozik az alá érkező EQE is.