Napjaink világa a lehető legkevésbé ideális környezet az igazi autórajongók számára – egyre kevesebb az inger, egyre kevesebb az izgalom, és ezzel párhuzamosan a műszaki igényesség és a kidolgozottság iránti vágy is mintha elhalványulna a gyárakban. De ma nem azért jöttünk, hogy könnyeket hullajtsunk a motorháztetőn, ma azért vagyunk itt, hogy végre az egyre nagyobb ritkaságnak számító izgalmakat érezhessük bőrünkön egy vérbeli olasz úriember, a Maserati Levante jóvoltából.
Talán nem csoda, hogy a manapság készülő autók 95%-át kitevő, A-ból B-be a lehető legkevesebb hajcihővel eljuttató szürke eminenciások mellett minél inkább kiéhezettek vagyunk az igényes technikára, a finom megmunkálásra, a példaértékű törődésre. Ezen erényeket az olaszok mindig is kiválóan használták fel a tervezés-gyártás során, s bár korábban divat volt fricskákkal illetni a talján termékeket, mára már ők sem maradnak el megbízhatóságban a nagy átlagtól.
Eleganciát sugároz minden porcikája – úriember, sportzakóban
De bennük talán még mindig ott a tűz, vagy legalábbis egy kis láng, ami számunkra a fényt jelenti az éjszakában. Évekkel ezelőtt az újdonságok és az innovációk elmaradása, a csekély darabszámok miatt már mindenki temette az olasz gyártókat, ám a mediterránok mindig is képesek voltak megújulni és bebizonyítani, hogy ostobaság halálhírüket terjeszteni. Persze a Lancia jó ideje kiszállt a buliból, ám ott van még az Alfa és az igazi olasz sportos luxus, amit a Maserati képvisel – remélhetőleg még sokáig újratermeli a finomabbnál finomabb modelleket.
Számomra egyébként a Maserati által megtestesített szellemiség a Ferrari egykoron mindenható urára, Luca di Montezemolóra emlékeztet. A Formula 1 paddockjában ő volt az a figura, aki a határokat feszegető verseny- és sportautók mellett a lehető legtermészetesebb kiállással feszített, úgy, hogy közben a mindig is hibátlanul összeállított szettje, és persze minden porcikája sugározta a példaértékű eleganciát. És valahogy a Maserati nekem pont ilyen jelenség – még a legsportosabb, üvöltő V8-as versenyautójuk is úriembernek hat a vetélytársak mellett.
A mélykék fényezés még jobban kiemeli a sportos eleganciát, passzol hozzá a barna belső
Persze az SUV-k korában eljött a nap, amikor már a Maserati sem tarthatta tovább a frontot és a Levante megalkotásával ők is ráléptek a többiek által már járt ösvényre. De hát miért ne tették volna, senki sem akar a saját ellensége lenni, ha most ez a divat, hát ezt a hullámot kell meglovagolni, csak amolyan stílusos formában. A Maserati egyébként a szívfájdítóan stílusos és sportos GranTurismo (igeiglenes) leköszönésével egyébként elbúcsúzott a teljesen manufakturálisan készülő autóktól, ami előny és hátrány is egyben, ám a váltás elkerülhetetlen volt a patinás olasz márkánál.
Immár nyolc éve, hogy a Maserati lerántotta a leplet SUV tanulmányáról, a Kubangról. Akkoriban egy ígéretet is tettek a gyáriak, hogy hamarosan sorozatgyártásban is elkészül a márka első hobbiterepese. Gyors fejlesztésről ugyan nem beszélhettünk, de végül 2016-ban bemutatkozott a Levante névre keresztelt crossover SUV, amely végül a Genfi Autószalonon ünnepelhette premierjét.
Minden vele töltött perc élmény, ehhez kétség sem férhet
A mérnökök saját portékájukat vették elő, így a formai hasonlóságok mellett a műszaki tartalom terén is a Quattroporte és a Ghibli megoldásai köszönnek vissza. Az alumínium vázszerkezettel és a könnyűfémből készülő elemekkel operáló SUV motorpalettája szerencsére még nem esett a downsizing áldozatául: manapság szinte hihetetlen módon nem kérhetünk még dízel variáns esetében sem hat hengernél kevesebbet.
A Levante láttán egyértelműen kirajzolódik a Maserati aktuális márka arculata, jellegzetes formai megoldásai visszaköszönnek a kisebb modelleken is. A hűtőmaszk, a szúrós tekintetű fényszórók és maga a méretes kocsitest mokány jelenséget szül, ám mindezt a határozott kiállást finomítja és elmélyíti a sok-sok szépen kidolgozott részlet, az ízlésesen elhelyezett szigony emblémák és a különleges kék fényezés.
Luxus színvonalú az utastér egyedi és finom megoldásokkal
A felsőkategóriás SUV modell 5005 mm hosszú, és a 3 méter feletti tengelytáv is árulkodik arról, hogy a helykínálattal itt nem lesz probléma. És nem csak hátul, hanem elöl is hajt. Mindez egy biztonságos, elérhető csúcsteljesítményű ragadozót eredményez. Ráadásként ez a fajta filozófia nemcsak a hajtásban mutatkozik meg, hiszen maga a külső inkább visszafogott, elegáns, amolyan hamisítatlanul úrias lett, jól leplezvén a valós dinamikai képességeket.
Kétarcú mivolta ennek tükrében vitathatatlan tény. A normál közlekedés során finom és szépen dolgozik a futómű, a 21 colos, peres abroncsokon sportautóhoz mérten komfortos a (lég)rugózás, a korrektnél is magasabb szintű a zajcsillapítás, vagyis, ha úgy döntünk, hogy a normál vagy az I.C.E. (Increased Control & Efficiency) hajtásmódot választjuk, egy (szinte) teljes mértékben komfortra optimalizált luxus SUV modellben gurulhatunk.
Szőtt bőrkárpit – jelenleg senki sem csinál ilyet, kizárólag a Maserati
Ugyanakkor azonban mindig hallatszik a V6-os muzsikája. És mindez felülíródik, amint az üzemmódválasztót Sport módba tekerjük, olyannyira, hogy nem csak a kapott teljesítmény és élmény, hanem a két véglet határozott elkülönülése is önmagáért beszél. Annyit azért meg kell jegyeznünk, hogy aktív kipufogórendszer ide vagy oda, normál módban pont a 130 km/h-s tempót elérve érkezik meg a 2000-es fordulatszám és vele a tipikus, mély sportkipufogós búgó hang. Mindez főleg annak tükrében kellemetlen, hogy méréseink szerint kivételesen halk a Levante utastere, azonban az autópálya-tempónál mért 65 dB csak elméleti, a búgás miatt 68,5 dB-re növekszik, ami egy kisautó zajszintje. A megoldás, hogy egyet visszaváltunk, vagy gyorsabban megyünk, de ettől még ez kompromisszum.
Egy autókat és autózást szerető számára a négykerekűekhez fűződő viszony messze túlmutat a szimpla helyváltoztatási igénykielégítésen, mindinkább egyfajta életérzés, egy kis plusz élmény, vidámság, kötődés, menekülőút a szürke mindennapi életből. A Levante pedig mindezt hihetetlen eleganciával, finomsággal és kellően sportos menetteljesítménnyel fűszerezve adja meg tulajdonosának – érzelmek vegyülnek az autózásba, a helyváltoztatás utazási élménnyé, a hétköznap ünneppé változik. Az, hogy a V6-os például minden körülmények között érezteti jelenlétét, egyrészről tekinthető zavaró hibának, másrészt viszont kétségtelenül karaktert ad. A tökéletesre való túlzott törekvés ugyanis kihipózza az élmények egy részét a mai autókból.
A keret nélküli ablakok is jelzik a sportos irányvonalat
Ünnep: a tengerkék zakóra tökéletesen rímelő konyakbarna bőrbe bújtatott utastér amolyan különleges, emelkedett hangulatot teremt. A Maserati persze okkal lehet büszke a piacon egyedülálló szőtt üléskárpitra, ami méltó és egyedi látvány. Emiatt fel kellett áldozni a szellőzési funkciót, ugyanis az ilyen módon megmunkált bőrrel ez nem megoldható. Szerintünk megérte, különösen, hogy ez a megoldás jobban is szellőzik. A műszerfalon már puha, fekete bőr feszül, de az ülések színe a varrásban itt is visszaköszön.
Az eleganciát kellőképpen fokozza a középkonzol tetejére illesztett analóg óra is, aminek környezete egy kissé műanyagos. Emellett a klímakonzol matt fekete műanyag kapcsolói is elmaradnak a luxus érzettől. Az itt-ott ismerős kapcsolók egyébként minőséget sugárzó súllyal mozognak, összességében rendben van az ergonómia is. A most érkezett központi rendszer kijelzője is szép felbontású, az egység logikus, gyors és modern, és támogatja az Apple CarPlay és Android Auto rendszereket – ráadásul immár magyarul is tud.
Részletgazdag a Levante, mindenütt érezni a figyelmes tervezés nyomait
Ezúttal a másoknál már napjainkban megszokott vetített óracsoport elmarad, ám az analóg órák alkalmazásának is megvan az oka – a márka szerint az ügyfelek kifejezetten preferálják a hagyományos műszereket a teljes mértékben kijelzős megoldásokkal szemben. Egyet értünk velük. Az igényes, részletgazdag kivitelezés esetében mindenképp meg kell említenünk a tömör fémből készült kormányváltó füleket, amelyeket bármikor, még a szimpla városi gurulások alkalmával is élvezet megérinteni és használni. A szénszálas betét ízlés kérdése: a Maseratinál ezt is sokféleképpen lehet variálni, de mi a nemes műanyag helyett biztosan a gyönyörű fabetétek valamelyikét kértük volna.
Az üléspozíciót semmi panasz sem érheti, a sportülések ugyancsak remekül szolgálják a kényelmet, oldaltartásuk pedig szintúgy dicséretes. Az első ülések helykínálata nem lehet kérdés tárgya ebben a szegmensben, ám hátul sem kell rosszabbra számítani: még a napfénytetővel szerelt modellek esetében is elfér a 180 centis utas, miközben a poggyásztér 580 literrel várja a csomagokat. Igaz, az 5 méteres hosszúság tükrében erre számíthatunk is. 5 méter? Bizony, a Levante ügyesen rejti el dimenzióit; a modell hosszabb, mint egy Porsche Cayenne. Apró figyelmesség az oldalra kihelyezett ajtónyitó- és záró gomb, amelyet így kényelmesebb használni, mint az ajtó peremén nyújtózkodva elérhető kapcsolókat.
A hat henger négy csövön trombitálja a világba vidám dalát
És talán mindemellett a lényeg az S GranSport lemezei alatt: állandó összkerékhajtás, 2979 köbcentis, V6-os biturbó motor, 430 lóerő, 580 Nm, nyomatékvektorozást is tudó, részlegesen (25%) önzáró hátsó differenciálművel szerelt Q4 összkerékhajtás. A motortér tartalma az egyik legvérpezsdítőbb, ha nem a legizgalmasabb pont tesztalanyunkban: a V6-os turbómotor.
Amennyiben szabad az út, gyakorlatilag mindenféle szituációban találunk élményforrást. A váltót manuális módba biccentve a fém váltókarok pöcögtetése, a hat henger vad trombitálása, a kipufogó durrogó, csattogó hangjátéka nem mindennapi élvezetekhez nyújt méltó körítést. A Levante S még magas építésmódja ellenére is gyors autó, ehhez kétség sem fér. De a gyorsaság mellékes, az élmény többet számít, ezt pedig a szépen egyensúlyozott, aprólékosan megalkotott futómű adja meg – ami itt jelen van.
Az ergonómia is korrekt, a kezelőszervek prémiumhoz méltóan működnek
A két turbóval lélegeztetett motor a nyolcgangos automatával jóformán minden fordulaton tekintélyes erőt szavatol, ám a masszív turbólyuk sokszor érezteti hatását, padlógázra is majd’ másodperces reakcióidőt kér – fordulatszámtól függetlenül. Sebaj, a mérve 5,39 másodperces 0-100-as sprint bőven jelzi a potenciált. Több kell? Van! A GTS már a 3,8 literes, V8-as turbómotorral kínál 530 lóerőt, amire a Trofeo még 50 lóerőt és sok egyebet tesz rá.
A Levante Sport módban igazi sportmodellé változik, az összkerékhajtásnak, ám az adaptív futómű okozta kétarcúságnak hála a mindennapokban is bőven kordában tudjuk tartani. Persze illúziói senkinek se legyenek, ekkora teljesítmény mellett az étvágy nem visszafogott, gázpedálkezeléstől függően 12-16 liter (vagy rövid távokon még több), azonban józanul dirigálva 9-10 liter környékén is képes elvegetálni a modell, ám a Maseratinál nyilvánvalóan nem ez a fő szempont.
A motorpalettát V6-os és V8-as motorok alkotják
Mindenféle elfogultság nélkül el kell ismernünk, hogy a külső tekintetében is kiemelkedő munkát végeztek az olaszok, de talán az odafigyelő tervezés, az igényesség és a vérpezsdítő hajtás összjátéka a legcsábítóbb a mindeközben maximálisan eleganciára és egyediségre fókuszáló Maseratiban. Ennyire kezes és jól viselkedő, de egyébként valóban sportosnak ható luxusképességeket is felmutató erőautót ritkán vezethetünk, ami mindenképp a gondos olasz mérnökök és tesztpilóták munkáját dicséri.
Mindeközben kicsit megfeledkeztünk arról, hogy az egyébként ma már kötelezőnek tekinthető vezetői segédek, asszisztensek itt is megtalálhatóak, ráadásul a konfigurálás során színekben, anyagokban gazdag paletta áll a vevők rendelkezésére, hogy egyedi igényeik érvényt szerezhessenek. A Maserati Levante nem csupán egy valóban sportos luxus-SUV, hanem egy egyedi ékszer is egyben.
A Levante kategóriájában egyediségével és exkluzivitásával is ki tud emelkedni
Persze nem kérdés, hogy az olaszok megkérik az élmény árát, de abszolút értékarányosnak nevezhető a Maserati ajánlata. A 430 lóerős Levante S 42 milliótól indul, a minden jóval, ráadásul a legkülönlegesebb bőrrel megspékelt tesztautó pedig már 53,2 millió forintot kóstál. A méretben és teljesítményben hasonló Porsche Cayenne S vagy a Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ indulóára ugyan alacsonyabb, ám az extrázás során jobban olvad a különbség, ráadásul a Maserati exkluzivitása nem számszerűsíthető pluszt is jelent egyben. Nagyjából kijelenthető, hogy a Levante ugyanúgy felszerelve egy Porsche Cayenne GTS árába kerül, ami kupésított verzióban (végtére úgy fair az összehasonlítás) néhány millióval drágább. Nem kérdés, hogy a Porsche gyártja a jobb utazóautót. De a tökéletesség az izgalmak rovására megy. A Levante pedig inkább a karaktert és az autózás klasszikus ünnepét helyezi előtérbe.
[embedded content]
Néhány szóban
A Maserati izgalmas ajánlattal csábít a Levante személyében: a manapság divatos, magasépítésű autók között exkluzív, kifinomult luxust nyújt, remek hajtásláncokkal. Az összkerekes, biturbós V6 hajtás igazán finom, jó hangú és kellően erőteljes – cserébe tekintélyes turbólyukkal és kissé búgó kipufogóval kell kompromisszumot kötnünk. A szépséges külsőhöz ugyancsak kifinomult belső társul, opcionálisan különleges bőrkárpittal, kiváló hangszigeteléssel és jól összeszerelt, finom anyagokkal. Használni, vezetni élmény, hiszen valódi luxust teremt magas komfortjával, miközben gombnyomásra libabőrt kiváltó hanghatással és sportautós élményekkel reagál.
Előnyök: Hangulatos és erős, erejéhez mérten hatékony motor és hajtáslánc; Komfortos futómű; Luxus kategóriához méltó anyag- és összeszerelési minőség; Exkluzív megoldások; Helykínálat
Hátrányok: Turbólyuk; 130-nál búgó kipufogó; Borsos vételár
Alapadatok | |
Márka: | Maserati |
Modell: | Levante S GranSport |
Motor felépítési módja: | V elrendezésű turbós benzines |
Hengerszám: | 6 |
Szelepszám: | 24 |
Lökettérfogat: | 2979 cm3 |
Sűrítési arány: | 9.7:1 |
Teljesítmény (max.): | 430 LE (316 kW) / 5750 |
Forgatónyomaték: | 580 Nm / 4500 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6700 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Összkerékhajtás |
Differenciálmű | Központi |
Váltómű | Nyolcfokozatú automata |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.75 |
Fordulókör | 11.7 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsa |
Hátul: | B.h. tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental WinterContact TS860S |
Méret elöl: | 265/40 R21 |
Méret hátul: | 295/35 R21 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 5005 mm |
Szélesség: | 1981 mm |
Magasság: | 1693 mm |
Tengelytáv: | 3004 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 580 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 80 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 2109 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 4.9 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 591 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 5.2 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 5.4 másodperc |
Végsebesség: | 264 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 67 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1500 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 1950 főtengelyfordulat/perc |
Gyorsulás | |
0-40 km/h: | 1.77 mp |
0-60 km/h: | 2.77 mp |
0-80 km/h: | 4.23 mp |
0-100 km/h: | 5.39 mp |
0-120 km/h: | 8.18 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 39 dB |
100 km/h-nál: | 61 dB |
130 km/h-nál: | 68.5 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 12.8 liter/100 km |
Mérési körülmények: | 5 Celsius fok, szélcsend |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 15 liter/100 km |
Országút: | 8.5 liter/100 km |
Vegyes: | 10.9 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 253 g/km |
Árak | |
Alapár: | 42 508 220 Ft |
Tesztautó ára: | 53 225 757 Ft |