Érdemes hozzászokni ahhoz, hogy a közeljövőben minden a fenntarthatóságról, a környezettudatosságról és az újrahasznosításról fog szólni az autóiparban. A zöld irány, mint eladható termék és a tényleges környezetkímélés szerencsés találkozása az abroncsok területén is fontos – erre kínál választ a Michelin az e.Primacy képében.
A gumisok szeretik az elektromos autókat, ugyanis a hirtelen érkező nyomatéktenger csak úgy falja az abroncsokat – a környezet viszont ennek nem örvend túlságosan. Erre részmegoldás, ha a korábbiaknál tartósabb és környezetkímélőbb abroncsok készülnek, amelyek a technológia fejlődésével tapadás tekintetében sem feltétlenül kötnek kompromisszumot. Az élettartam és az egyenletes teljesítmény tekintetében eddig is kiemelkedő Michelin új terméke nagyjából erről szól.
A lábnyom csökkentése, kompromisszumok nélkül
Az életciklus-elemzés alapjain fejlesztett Michelin e.Primacy változatlanul magas teljesítmény mellett igyekszik a negatív hatásokat csökkenteni. Az új abroncs A minősítést kapott üzemanyag-hatékonyság és B minősítést nedves tapadás kategóriában. Vagyis címkézés tekintetében a legjobb 1 százalékban foglal helyet.
Az alacsony gördülési ellenállás a jármű típusától függően számos előnnyel jár a tulajdonosok számára: a belső égésű motoros járművek esetén 100 kilométerenként akár 0,21 literrel csökkentheti a fogyasztást, amely az abroncs élettartamára vetítve megközelítően 30 ezer forint megtakarítást jelenthet – meglepő adat, igaz?
Az elektromos autók úgyis pazarlóan bánnak a gumikkal, így nem árt a tartósság növelése
A bolygónk számára fontos, hogy a becslés szerint az abroncs élettartama alatt 174 kg-mal csökken a CO2-kibocsátás, amely megfelel annak a mennyiségnek, amit a jármű 1600 kilométer megtétele során bocsátana ki. Továbbá elektromos járművek esetén az e.Primacy abroncs használata akár 7 százalékos hatótáv-növekedést is jelenthet (ez persze belső égésű motoros autókra is igaz, csak ott ez nem annyira szempont).
Az e.Primacy gyártásánál jelentkező széndioxid-kibocsátást a Michelin kompenzálja, vagyis a gyártás karbonsemleges, épp úgy, mint jónéhány prémium autó előállítása. A tervezés során fontos volt, hogy a gumi képességei tartósan fennálljanak, így a mérések szerint még 30 ezer megtett kilométer után is képes eleget tenni a nedves úton való fékezés kritériumainak.
A Citroen és a Toyota már használja – galéria
A 15 és 20 colos méretek között 56 különböző verzióban elérhető e.Primacy a normál személyautó-abroncs kategóriában zászlóshajó szerepre törekszik, és főként Európa számára, Európában készül. Nem meglepő, hogy az elmúlt hónapokban jó néhány autógyártó döntött úgy, hogy új modelljeit ezzel szereli fel. Így például a Citroën C4, a Citroën C5 Aircross, a DS4 Crossback és a Toyota Aygo is Michelin e.Primacy abroncsokkal lesz elérhető. Már csak a tapadásra vagyunk kíváncsiak, de hamarosan talán már ilyen tekintetben is szolgálhatunk teszteredménnyel.