58 és 78 kWh-s akkumulátorral már egy ideje rendelhető a Škoda Enyaq iV, a márka első nagyméretű villanyautója, amely már kimondottan elektromosnak tervezett padlólemezre épül. Most azonban megérkezett az alapváltozat is: az 50-es utónevű típus közel másfél millió forinttal teszi alacsonyabbra a beszállót.
A típusról itt minden információt megtalálnak, most koncentráljuk az új modellre! Az alapmodell az Enyaq iV 50, amely 52 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, és a hátsó tengelyre szerelt 148 lóerős (220 Nm) villanymotorjával egy töltéssel akár 340 kilométer megtételére is képes lesz. Gyorsulása százra nem túl acélos 11,4 másodperc. A töltése DC-n (egyenárammal) 50 percig tart 5-ről 80%-ra, és max. 50 kW-os a töltési teljesítménye. A végsebesség itt is 160 km/h, akárcsak az izmosabb modellek esetében. Ugyanakkor a 0-100-as adatot mi meglehetősen szerénynek érezzük ahhoz képest, hogy a 180 lóerős változatnál 8,7 másodperc szerepel. Egyelőre nem tudni, hogy ez csak marketing alapú kozmetikázás azért, hogy az izmosabb változatokat válasszák többen, de valami láthatóan nincs rendben az adatok körül: utóbbi túl optimista (ne feledjük a közel 1,9 tonnás üres tömeget), előbbi pedig egy kicsit talán pesszimista, igaz, csak 25 kilogrammal könnyebb társánál.
Egy kicsit sok kompromisszumot követel a beszálló modell – a képen látható a 18 colos dísztárcsás acélfelni is
Ugyanakkor az Enyaq iV 50 tagadhatatlanul kedvezőbb választás: listaáron 14,488 millió forintos árával bő 1,4 millió forinttal kedvezőbb vételnek számít. Ezzel együtt a felszereltségi listája sem olyan bőséges: ugranak a fekete tetőlécek, a gerinctámaszos komfortülések, a hátsó könyöktámasz, a LED-es hangulatvilágítás, a lábtérvilágítás, a szőnyegbetét, és a 8-hangszórós hifi (itt csak 4 van), de nincs esőérzékelő, automatikusan sötétedő belső tükör, Coming/Leaving Home funkció, elektromos tükörbehajtás, csomagtérajtó-világítás, beépített esernyő, akusztikus üvegezés sem, sőt, 11 helyett 7,2 kW-tal történhet csak az AC töltés. A hatékonyságnövelő hőszivattyú még felár ellenében sem elérhető, a szériában 18 colos kerekek pedig acélfelnik, dísztárcsával. Egy kicsit sok kompromisszum akad tehát, nem?
Íme, az alapbelső egyszerű ülésekkel és sok apró, de fontos plusz nélkül
Szerencsére a fenti felszereltségek javát pótolhatjuk, így bruttó 15,86 millió forintos árat kapunk, még mindig szerényebb listával, mint a jóval izmosabb 60-as széria, amely nagyjából ugyanennyibe kerül. Tehát kaptunk is új beszállót, meg nem is – ilyen feltételekkel mi rögtön hátat is fordítanánk az 50-es Enyaq-nak.
Összehasonlítási alapként itt látható a másik véglet
Az áraknál egyébként érdemes figyelembe venni, hogy a gyártó 600 ezres meghirdetett kedvezményt is nyújt, így tehát papíron 14 millió forint alatt lesz a modell beszállója, igaz, nem feltétlenül jóleső felszereltséggel. Persze más piacokon, ahol mondjuk azon az árszinten már van plusz kedvezmény (gondoljunk csak bele, mi lenne, ha beférne 11 millió alá – ami 300 forintos euróval nem is lett volna lehetetlen), teljesen érthető a szerényebb alternatíva létjogosultsága.
Egyébként innen egészen könnyű meghúzni a nadrágszíjat: a kedvezménnyel együtt számolva bruttó 16,6 millió forint egy olyan Enyaq iV 60, amit mi ajánlunk (a 100 kW-os gyorstöltés és a hőszivattyú opciójával a hatékony működés és a valamennyire értéktartó befektetés reményében). Egyébként teljesen elszállva jó 25 millióig extrázható a jelenlegi csúcsmodell (80), amely bő 200 lóerőt és bő 500 kilométeres hatótávot nyújt, de még nem összkerékhajtású – utóbbi később érkezik a palettára.