
53
Ebbe az arculatba illeszkedik a kortárs Jazz isGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
Nem ezt vártam tőled, fiam! kontra Túlnőttél a bátyáidon! – megközelítés kérdése, hogyan vizsgáljuk a hetedik generációs Honda Civicet. Való igaz, megtörte azt az ívet, amelyet elődei felépítettek, de hogy ez jó vagy rossz, az már egyéni ízléstől függ. Hiszen a közvetlen előd, nevezzük úgy, a béka a nídforszpíd-generáció kedvence volt. Nem csoda: használtként olcsón megvehető, lapos, széles, egyszóval sportos megjelenésű gép, pörgős motorokkal. Még ha mondjuk, egy 1,4-es csak némi jóindulattal és viszonylagosan nevezhető igazi csapatósnak.
Ennek a karakternek, valamint a rengeteg aftermarket és háztáji tuningalkatrésznek köszönhetően nagyon sok átalakított Civic készült, jellemzően porig ültetve, hangos kipufogóval, toldatokkal, szárnyakkal. A nagy számok törvénye alapján igen vegyes volt a kép, minden igényes építésre jutott legalább öt kókányolt gagyi. De ez az életpálya jutott ki nemcsak a békának, hanem az azt megelőző két generációnak is.
Honda Civic 1.4i LS – 2004. forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 29 700 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 17 000 Ft |
Regisztrációs adó | 26 000 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 31 éves vidéki férfi, 14 éves jogsival) | 32 808 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 9 240 Ft |
Ezzel szemben az ezredforduló táján jött a hetedik Civic, ami teljesen más lett, mint a korábbiak. Közvetlen elődjéhez képest azonos szélesség mellett rövidebb, magasabb, szerényebb tengelytávú, vagyis összességében kevésbé vagány, kevésbé sportos. Nem véletlenül kapta a busz becenevet. Halkan teszem hozzá, hogy sokkal inkább a Jazz-zel volt rokon ez a forma, mintsem bármelyik Civickel. Érdekes, mert az utána következő ufó egészen máig meghatározza az irányvonalat, a béka és elődei szintén felrajzolhatók egy közös koordináta-rendszerbe, csak szegény busz lóg ki nagyon mindenhonnan. Lehet, elfuserált az ízlésem, nekem mégis ez jön be leginkább.

53
Három ajtóval és a küszöbdíszléccel van benne némi sportosságGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
Gyökerestül azért nem lehetett kiirtani a sportos Hondák örökítőanyagát, ha jó szögekből nézzük, a műfajhoz – értsd: egyterűsre hizlalt kompaktok – képest még így is van benne valami. A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kapott tesztautón küszöbtoldat, hátsó tetőszpojler, valamint – fészliftes kiadásról lévén szó – Lexus-szerű hátsó lámpák hivatottak feldobni az összképet. Ezen a konkrét példányon rozsda nincs, csupán egy ujjbegynyi pörsenés a jobb hátsó íven, egy sérülés nyomán.

53
Viszonylag magasnak tűnik, de elég széles isGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
A háromajtós sokkal jobban néz ki, mint az ötajtós, és akkor a viszonylag kevés országban forgalmazott szedánt ne is keverjük ide. Ugyanakkor az ajtók igen nagyok, a szűk helyre parkolást kétszer is meg kell gondolni, ha vastagabbak vagyunk egy átlagos vonalkód bármely eleménél.

53
Nem csicsás, nem túl komplikált, de strapabíró beltérGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
Odabent jó tartású, kagylós ülésekbe huppanunk, és az összkép bár szürke, de teljesen kulturált. Inkább a részleteket közelebbről szemlélve lehet olyan érzésünk, hogy egy kis kreativitást még vihettek volna a melóba. Gondolok itt a csúnyácska, szög egyszerű kapcsolókra, tekerentyűkre, egyebekre. Cserébe viszont masszív, strapabíró minden, csak a középkonzol fényes műanyagjának felülete sérülékeny. A háromküllős kormány jól néz ki, de a műanyag körben már kopottas, közeledve a 140 ezer kilométerhez. De úgy általánosságban is kulturált a beltér.
Kisbuszos-haszonjárműves elem a középkonzolon elhelyezett váltókar, ergonómiai szempontból ugyanakkor kifejezetten előnyös, hogy közel van a kormányhoz, nem kell messzire nyúlni, ha kapcsolgatunk. Rögtönzött méréssel egy szűk arasznyi a távolság. A praktikum egyébként is fontos szempont lehetett, mindenfelé kisebb-nagyobb tárolórekeszeket, pohártartókat találunk. A váltókar áthelyezésével felszabadult helyen például egy dupla fenekű gödröt: tetejét elhúzva először két pohártartó, alatta pedig egyszerű tároló.
Ennek a szemléletnek fényében meglepő volt, hogy hiába kerestem a vezetőülésen a kallantyút, amivel előrebillentem, hogy hátra is be lehessen jutni. Lehet, hogy én voltam a sügér, de ilyet csak az utasülésen találtam. Oké, indokolható azzal, hogy így legalább nem a sofőrnek kell ki-beszállnia, de akkor is életszerűtlen kicsit. Ahogy az ülés oldalán található állító-tekerentyű hozzáférhetetlensége is, zárt ajtó mellett.

53
Azt nem találtam meg, a vezetőülést hogyan lehet előrebuktatniGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
Egy japán benzinmotornak ekkora futással még nem szabad, hogy bármi baja legyen, de nincs is. Az 1,4-es négyhengeres csöndesen, simán jár, szép az alapjárata, és jól veszi a gázt, egyenletesen gyorsul vele az autó. Szereti, ha forgatjuk, de seggbe rúgni nem fog sehol, ebben nincs változó szelepvezérlés, de nem feltétlenül mondanám, hogy vétek volt kihagyni a VTEC-et. Ekkoriban ugye már Euro 4-et írtunk, ennek ellenére nem döglött a 90 ló, bár ma is ilyen lenne némely gyártó alapmotorja.

53
315 liter. Nem túl nagy, de elég a napi teendőkhözGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
Nyugodt stílus mellett egész jó fogyasztást lehet vele produkálni, a német Spritmonitor adatai szerint hét liter körüli átlaggal bátran számolhatunk, de ha gyakran forgatjuk az 5600-as teljesítménycsúcs közelébe, azért literekkel többet is lenyelhet. Menni viszont ott sem fog sokkal jobban, úgyhogy nem is igazán érdemes ezt a szeánszot ismételgetni. Nekem inkább a váltó volt kicsit zavaró: hidegen az egyes-kettes fokozatokat akadósan vette. Városi használatnál rém kellemetlen, tekintve, hogy gyakran kapcsolgatjuk ezeket a gangokat, de bemelegedve egyszerre megszűnt a jelenség.
Alkatrészárak | ||
Alkatrész megnevezése | Bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 15 126 Ft | Bosch |
Első fékbetét (garn.) | 17 747 Ft | Textar |
Első lengéscsillapító (db) | 35 300 Ft | Al-Ko |
Vezérműszíj készlet (szett) | 47 989 Ft | Ina |
Kuplungkészlet (szett) | 53 800 Ft | Borg & Beck |
Olajszűrő (db) | 5 334 Ft | Honda |
Levegőszűrő (db) | 4 513 Ft | Japanparts |
Motorolaj (4 liter) | 18 909 Ft | Motul (5W-40) |
Az összképhez illő a futómű karaktere is. Inkább kényelmesnek mondhatjuk, mint feszesnek, sportosnak. Ez a gyakorlatban mindenképpen pozitívum, különösen, ha szétnézünk az ország útjain, a tél végéhez közeledve igencsak megviselt állapotúak az aszfaltcsíkok. Viszonylag korán feltűnt viszont a teszt közben, hogy kanyarodás után a kormány nem hajlandó magától visszatérni középre, rendesen rá kell segíteni. Ez egyrészt kellemetlen, másrészt veszélyes is lehet, ha valakit váratlanul ér. Mindenképpen feltárást igényel a hiba, sokféle oka lehet: egy-egy kormányösszekötő vagy gömbfej cseréje nem húzós tétel, de a kormánymű-felújítás már zsebbenyúlósabb lehet. Mindenesetre ez nem Civic-típushiba, ilyesmi bármilyen kocsival előfordulhat.

53
Már az 1,4-es motor is egész jól viszi a CivicetGaléria: Honda Civic 1.4 – 2004.
De ha már típushibák, az autónak 7,49-es, azaz igen meggyőző a Népítélet-átlaga, ráadásul közel kétszáz értékelésből. Említettem a kissé akadós váltót: ezzel egyébként is akad olykor probléma, főként csapágygondok jellemzőek. A rozsda a tapasztalatok szerint a csomagtérajtót szereti megkezdeni. A futómű nem túl jól bírja a rossz utakat, elég gyorsan elhasználódik, és a fent már említett kormányműbajt is többen említik. Elektromos kapcsolók, zárak fáradhatnak még el. Az összeszerelési pontatlanságokat többen az angliai gyártásnak szeretik tulajdonítani.
Hasonló Civicből jelenleg mintegy hetvenet hirdetnek Magyarországon. A kínálat alja 400 ezer forint körül van, ennyiért azért sokszor már minden forintra jut egy futott kilométer. 600-700 ezer körül már igen nagy a választék rozsdamentesnek mondott példányok között is, míg a keveset futott Civicek az egymilliót is környékezik. Tesztautónk 1,2-be került. Ez volt az első olyan generáció, amelyből Type-R készült, azokat kétmillió alatt nem adják.
A motorpalettán az 1,4-es fölött találjuk a már VTEC-es 1,6-ost, én inkább azzal venném. Van aztán kétliteres, 160 lóval, a Type-R 200-at tud. Négyajtósban léteztek az 1,3-as ős-hibridek IMA jelzéssel, míg kupéból 1,7-es benzines is volt. Dízelből egyféle, 1,7 literes került a Civic orrába, kereken 100 lóerővel. Igen takarékos, de a turbóra oda kell figyelni.
Ha tesztautónk árában keresgélünk ezredforduló utáni, mondjuk 2001 és 2004 közti benzines kompaktokat, akkor találunk Focus II-ket, a kategória talán legjobb futóművével, ötös Golfokat, Toyota Corollákat, de választhatjuk akár az Opel Astra H-t is. A Mazda 3-nál a rozsda a sarkalatos pont. Felbukkannak Mégane II-k is. A választék tehát elég nagy, változatos, ebben a mezőnyben is jó tippnek számít a Civic.
Honda Civic 1.4i LS – 2004. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat, cm3 | 1396 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 66 (90)/5600 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 130/4300 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 177 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 11,8 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 6,4 |
CO2 kibocsátás, g/km | 153 |
Fordulókör átmérő, m | 11,4 |
Saját tömeg, kg | 1067 |
Hosszúság, mm | 4140 |
Szélesség, mm | 1695 |
Magasság, mm | 1440 |
Tengelytáv, mm | 2575 |
Csomagtartó, l | 315 |
A tesztben szereplő Honda Civicet a kazincbarcikai Szabó Suzukitól kaptuk kölcsön. További hasonló autók közt itt böngészhetsz.