Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Tesztek

Veteránnak látszó villanyautót tessék! – Teszt: Fiat 500e

2021.02.23.
in Tesztek
0
0
SHARES
3
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren
Alapszinten nem jár a LED-es fényszóró. Az alatta lévő karika irányjelző is

35

Alapszinten nem jár a LED-es fényszóró. Az alatta lévő karika irányjelző isGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Ha valakit nem irigylek az autók fejlesztésén fáradozók közül, azok a formatervezők azok, akik egy retróautó modellfrissítését, vagy új generációjának megformálását kapják feladatul. Mégis, hogyan lehet ezt megoldani? Adottak az eredeti, régi autó stíluselemei, azokat nem lehet eldobni, hiszen akkor hova lenne a hasonlóság? Ugyanakkor mégiscsak ki kell találni valamit, hogy a frissített változaton látsszon, hogy az az újabb. Kicsit olyan ez az egész, mint a róka fogta csuka.

A Fiat formatervezői a 2007-ben útjára bocsátott 500-as esetében immár másodszor szembesültek ezzel a feladattal, hiszen egyszer, 2016-ban már átesett egy modellfrissítésen a típus. Most azonban egy teljesen új megjelenésű (de persze az eredetire emlékeztető) generációt kívántak piacra dobni. A feladatot megoldották, az eredmény pedig olyan, amilyen egy ilyen autó esetében lehet. Ha csak önmagában látjuk az újat, és nem vagyunk a típus nagy rajongói, nem biztos, hogy kiszúrjuk a különbséget. Ha azonban egymás mellé tesszük az újat és a – továbbra is forgalomban maradó – régit, máris soroljuk az eltéréseket.

Szélesen terpesztenek a hátsó kerekek, nincs is gond a kanyarstabilitással

35

Szélesen terpesztenek a hátsó kerekek, nincs is gond a kanyarstabilitássalGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

A különböző külső pedig nagyon fontos, mert alapjaiban eltérő belsőt takar. Az új 500-as, amit úgy is hívnak, hogy Fiat New 500, nem kevesebb, mint 93 százalékban tartalmaz új elemeket és alkatrészeket a New melléknév nélküli, előző generációhoz képest. Teljes lelki nyugalommal állítható, hogy új alapokon áll, mivel hajtáslánca kizárólag elektromos. Padlólemeze csak azt képest magába fogadni és kizárólag azzal készül. Aki belső égésű motorral hajtott változatot szeretne, kénytelen beérni a régebbi 500-assal.

Hátul főként azon látszik, hogy ez az új, hogy a hátsó lámpákban nincs betét

35

Hátul főként azon látszik, hogy ez az új, hogy a hátsó lámpákban nincs betétGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Ha valakit még ez sem győzne meg, nézze meg, mekkora az új 500-as a régihez képest. A hossza és a szélessége 6-6, a magassága 4 centivel nagyobb, és még a tengelytávja is gyarapodott két centit. Az ily módon megtermettebb, bár összesen 363 centis hosszával továbbra is a miniautók táborát gyarapító új generáció a hagyományosabb felfogáshoz közelebb álló felépítésű. A 118 lóerős, állandó mágneses szinkron elektromotor és a teljesítményelektronika elöl, a gépháztető alatt kapott helyet, míg a papíron 42 kWh áramtároló képességű akkumulátor – a hátsó végénél hozzáépített töltőelektronikával együtt – a padló alatt van.

Töltőcsatlakozó hátul, ahogy a töltőelektronika is

35

Töltőcsatlakozó hátul, ahogy a töltőelektronika isGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Az akku elhelyezése azon is tetten érhető, hogy az utastér padlója egy szintben van a küszöbökkel, nem mélyed be ahhoz képest. Ennek megfelelően az üléshelyzet magas, ami azonban általában is jellemző a Fiatokra. Az pedig, hogy ennek ellenére nincs gond a belmagassággal, annak tulajdonítható, hogy az egész kisautó eléggé magasra nőtt: 153 centire, amivel magasabb például a SUV-szerű crossoverek közé tartozó Cupra Formentornál és épp olyan magas, mint a magát SUV kupénak mutató új Citroën C4.

Ebből is adódóan az első két ülésen nincs gond az elhelyezkedéssel, megtermettebb utasok akár nagykabátban is kényelembe helyezhetik magukat. Ugyanakkor az egészen kis növésűeknek is kedvében jár az új 500-as, ugyanis a vezetőülés olyan magasra emelhető, hogy még a 160 centi alatti (hölgy?)vezetők is rendesen kilátnak belőle.

Hívogató a műbőr kárpitozású ülés és kényelmes is, de oldaltartás nincs. Az üléshelyzet magas

35

Hívogató a műbőr kárpitozású ülés és kényelmes is, de oldaltartás nincs. Az üléshelyzet magasGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Hátul, ahová már bejutni sem egyszerű, már nem ennyire örvendetes a helyzet, de mit várunk egy ekkora autótól? Egy alig 170 centi magas utas ott csak akkor helyezheti tagjait kényelembe, ha elöl sem ül nála magasabb. A csomagtartó is akkora csak, mint egy méretesebb bőrönd, ráadásul a kabrió kivitelnél csak egy kicsi, hasmagasságban nyíló fedélen keresztül pakolhatjuk. Előnye viszont, hogy befogadóképessége mit sem változik attól, hogy a tető fent, vagy lent van-e éppen. A csomagtér elméletileg bővíthető, de a hátsó ülésnek csak a támlái hajthatók előre, így nagy lépcső marad, míg felülről a csomagtér nyílásának alacsonysága jelent korlátot. Röviden: az új Fiat 500 ugyanúgy nem bútorszállításra való, mint elődei sem. Akinek szüksége van legalább az átalakítás után nagyobb méretre, válassza az ebből a szempontból praktikusabb fémtetős kivitelt. Amiből egyébként olyan is kapható, amelynek a jobb oldalán az első ajtó kinyitása után egy kisebb, hátrafelé nyíló ajtó is nyitható (500e 3+1 kivitel), így abba könnyebb beszállni hátra.

Nem egy táncterem, de, ahogy mondják, sok jó ember... (illetve kettő)

35

Nem egy táncterem, de, ahogy mondják, sok jó ember… (illetve kettő)Galéria: Fiat New 500 e – 2021.

Elöl ülni azonban nemcsak a kényelmes elhelyezés miatt jó, hanem azért is, mert egyszerre nosztalgiázhatunk, és örülhetünk a modern technika vívmányainak. Alapformájával a műszerfal az ősi 500-ast idézi, már amennyiben ugyanúgy a kormány mögött, egy boltozat alatt nézegethetjük a műszeregységet, mint a régiben. Maga a műszer azonban már nem mechanikus, hanem modern LCD kijelző, amelyen a kormány bal küllőjén nyomogatható gombokkal számos információt jeleníthetünk meg, köztük például a fogyasztást és a várható hatótávot, a navigációs térképet, vagy akár a vezetőtámogató rendszerek használati utasítását.

Majdnem mint a régi. Csak a műszeregység LCD, és van érintőképernyő

35

Majdnem mint a régi. Csak a műszeregység LCD, és van érintőképernyőGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Persze ez nem minden, a jobban felszerelt kivitelekben egy 26 centi átlójú érintőképernyő a fő informatikai egység. Alapvetően ezen változtathatjuk meg az autó beállításait, tárolhatjuk el a rádióadókat, párosíthatjuk és kezelhetjük a mobilunkat, és ezen jelenik meg a tolatókamera nem túl széles látószögű, ámde borotvaéles képe. Még az ülésfűtést is innen kapcsolhatjuk, de szerencsére a klímának saját gombsora is van. A rendszer menüje nem túl komplikált, közérthető piktogramok segítik az egyes funkciók megtalálását, viszont nem biztos, hogy első érintésre sikerül bekapcsolni azt, amit szeretnénk.

Bő arasznyi átlójú az érintőképernyő. A menü gyorsan kitanulható

35

Bő arasznyi átlójú az érintőképernyő. A menü gyorsan kitanulhatóGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Ugyanezt tapasztaltuk az üzemmódváltó kapcsolójánál is. Egy pöccintésre nem biztos, hogy átugrott a Normálból Range-be, vagy az utóbbiból Sherpába. A himalájai hegyi vezetőkről elnevezett Sherpa üzemmód a legtakarékosabb, de a lespártaibb is. Ilyenkor a legnagyobb sebesség 80 km/h (ami csak a gázpedál kegyetlen padlóba tiprásával léphető túl), és se klíma, se fűtés, se ülésfűtés. Minden energia a hajtásnak jut. Ebben az üzemmódban egy pedállal vezethető az 500-as, a pedál lenyomására gyorsul, visszaengedésére lassul, sőt, végül teljesen meg is áll.

Balra az üzemmód-váltó, balra a hangerő egyik gombja

35

Balra az üzemmód-váltó, jobbra a hangerő egyik gombjaGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

A városi forgalomban leghasználhatóbbnak bizonyult Range üzemmódban szintén lehet és érdemes egy pedállal vezetni. A fokozottabb visszatáplálás miatt ez is takarékosnak tekinthető, de engedi a fűtést, klimatizálást. A Normal üzemmódban teljesen olyan érzésünk van, mintha automataváltós autót vezetnénk, a gázpedál felengedésére továbbgurul az 500-as, és a fékpedállal tudjuk a lassítás, illetve a visszatáplálás mértékét beállítani. Utóbbiban segít a műszeregység alap kijelzője is.

Amiben nincs különbség a Normal és a takarékosabb Range állás között az az, ahogy a gázpedál lenyomására meglódul az 500-as. A hagyományos, belső égésű motoros hajtáslánchoz szokottak valószínűleg nem hinnék el, hogy a motor csak 118 lóerős. Mindenesetre ült az autóban olyan utas, aki egy masszív gyorsítás után közölte, hogy inkább kiszáll és gyalog hazamegy, mert ez hajmeresztő.

Kedves kisautó, de nagyon szigorúan meg tud indulni

35

Kedves kisautó, de nagyon szigorúan meg tud indulniGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Az alapvetően egyszerű felépítésű, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű hangolása a feszes felé hajlik, így a 205/45 R 17-es gumikkal együtt nem gond a gyors kanyarvétel. A rugózás emiatt nem a legkényelmesebb, ami azt jelenti, hogy ugyan a fekvőrendőröket szépen feldolgozza, a rosszabb útburkolat megrázkódtatásai egyértelműen érezhetők. Mivel ezért leginkább a gumik okolhatók, akinek a rugózási kényelem számít, válasszon kisebb, 15-ös, vagy 16-os kereket, ami azonban a felszereltségi szintet is behatárolja.

Felirat a felnin is, a gumi 205/45 R 17-es. Az úttartáson javít, a túlszervózott kormányzáson nem, viszont az úthibákat közvetíti

35

Felirat a felnin is, a gumi 205/45 R 17-es. Az úttartáson javít, a túlszervózott kormányzáson nem, viszont az úthibákat közvetítiGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Egy elektromos autó esetében azonban talán nem is ez a kulcskérdés, hanem az, mennyit megy el egy töltéssel, illetve hogyan tölthető. Az első kérdésre a legőszintébb, ámde semmit mondó válasz az, hogy attól függ. Sikerült ugyanis éppúgy elérni 100 kilométerre vetítve 28 kWh-s fogyasztást, mint 14 kWh-sat. Az első esetben mínusz két fokos volt a külső hőmérséklet, ment a fűtés, sőt, az ülésfűtés is, a tempó meghaladta a 100 km/órát, és néha kapott egy komolyabb gázfröccsöt is az 500-as. A bekapcsolt üzemmód a Normal volt. A második esetben Range üzemmódban, városban, legfeljebb 70 km/órával, de többnyire ötvennel autóztunk a plusz két fokos külső hőmérséklet ellenére fűtés és ülésfűtés nélkül.

Utazásonként és összesen is ellenőrizhető a fogyasztás

35

Utazásonként és összesen is ellenőrizhető a fogyasztásGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Ha az első, körülbelül a csúcsterhelésnek megfelelő fogyasztással számolunk, akkor az elérhető hatótáv alig 150 km, ami körülbelül a fele a WLTP szabvány szerint mért 320 kilométernek. Ám a második esetben már akár 300 km-re is elegendő a 42 kWh-s akkumulátor egy töltése. (A teszt alatt a számítógép folyamatosan 260 km körüli hatótávot jósolt.) Mint ebből is látszik, sok függ a körülményektől, nem kis részben a külső hőmérséklettől, ezért jó lenne kipróbálni az 500-ast melegebb időben, 20 fok körüli hőmérséklet mellett is. Reméljük, lesz rá mód, már csak a kabriótető aktívabb használata miatt is, mert  a mostanában tomboló mínuszok miatt valahogy nem fűtött annyira a lelkesedés, hogy próbálgassam kinyitni.

Ezzel a hatótávval ideális városi kisautó az 500-as, sőt, kisebb kiruccanásokra is elegendő ez a kapacitás. A hosszabb távú utakat a 35 perces újratöltési időt ígérő 85 kW-os egyenáramú töltési lehetőség támogatja, hozzá kell azonban tenni, hogy a masszív kábel jó sok helyet foglal el az amúgy is csak jelképes méretű csomagtartóból.

Elegáns táskát kapott az egyenáramú töltőkábel. Ha visszük, ennyivel kevesebb hely jut a csomagoknak

35

Elegáns táskát kapott a La Prima felszereltség esetén alaptartozék Mode3-as töltőkábel. Ha visszük, ennyivel kevesebb hely jut a csomagoknakGaléria: Fiat New 500 e – 2021.

Az elektromos autók árát alapvetően befolyásolja akkumulátoruk mérete. Erre élő, pontosabban működő bizonyíték az 500-as. A legolcsóbb 42 kWh-s akkumulátorú, 118 lóerős modell kis híján tízmillió forintba kerül (amiből lejöhet a 2,5 milliós állami támogatás, már ha éppen van), ugyanakkor kapható 24 kWh-s kivitel 95 lóerős motorral kétmillióval olcsóbban. Persze ennek hatótávolsága kisebb.

A legolcsóbb 42 kWh-s modell tehát tízmillióba kerül, ezt a plusz hátsó oldalajtó 700 000, a kabriótető egymillió forinttal fejelheti meg, de csak külön-külön, mert együtt nem rendelhető. A képeken is látható kabrió változat a csúcsmodell, 12,7 millió forintos listaárért cserébe. Ebben minden benne, ami az Fiat New 500-ashoz csak elérhető: nagy kerék, bőrkárpit, bőrkormány, LED-es fényszóró, automata klíma, nagy érintőképernyő, rengeteg vezetést segítő rendszer, minden, de minden. De valószínűleg lesz, akinek megéri, ha másért nem, az utánozhatatlan megjelenésért és hangulatért cserébe.

Totalcar értékelés – Fiat 500ec La Prima – 2021

Finoman elszórt új stíluselemekkel ügyesen játszik rá az eredeti, ikonikus 500-as külsejére, miközben a technikája szupermodern. Hajtása tisztán elektromos, műszeregysége LCD, fényszórói LED-esek. Két személynek elég tágas, jól gyorsul, hatótávja pedig városi és elővárosi forgalomban is bőven elegendő.

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: ujauto,nextc,evautoja
Előző hír

Itt a Harley-Davidson első kalandgépe, a Pan America

Következő hír

Elhunyt Fausto Gresini

admin

admin

Következő hír
Elhunyt Fausto Gresini

Elhunyt Fausto Gresini

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
A rézangyalát! – Cupra Born teszt

A rézangyalát! – Cupra Born teszt

2022.05.24.
Dakar-versenyautót álmodtak a Škoda gyakornokai

Dakar-versenyautót álmodtak a Škoda gyakornokai

2022.05.24.
7 év után a Zagato elkészítette a Mostro nyitott változatát

7 év után a Zagato elkészítette a Mostro nyitott változatát

2022.05.24.
Szexuális zaklatással vádolják Elon Muskot, a Tesla vezér tagad

Szexuális zaklatással vádolják Elon Muskot, a Tesla vezér tagad

2022.05.23.

Friss Hírek

A rézangyalát! – Cupra Born teszt

A rézangyalát! – Cupra Born teszt

2022.05.24.
Dakar-versenyautót álmodtak a Škoda gyakornokai

Dakar-versenyautót álmodtak a Škoda gyakornokai

2022.05.24.
7 év után a Zagato elkészítette a Mostro nyitott változatát

7 év után a Zagato elkészítette a Mostro nyitott változatát

2022.05.24.
Szexuális zaklatással vádolják Elon Muskot, a Tesla vezér tagad

Szexuális zaklatással vádolják Elon Muskot, a Tesla vezér tagad

2022.05.23.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

A rézangyalát! – Cupra Born teszt

A rézangyalát! – Cupra Born teszt

2022.05.24.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek