Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Veterán

Százhúsz év két keréken: jubilál a Peugeot motorkerékpár-részlege

2020.10.23.
in Veterán
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

View Comments

Magyarország az 1956-os forradalomra emlékezik október 23-án, de Európa más tájain is történnek jelentőségteljes események. Ne is menjünk messzebb Franciaországnál, ahol időről időre olyan folyamatok zajlanak, amire az egész világ felkapja a fejét. Pozitív hírekre koncentráló autós magazinként megmaradnunk a dicső múlt felidézésénél: a Peugeot immár 120 éve gyárt motorkerékpárokat, így mai cikkünk a francia gyártót állítja középpontjába. Következzék néhány meghatározó modell a márka történelméből – a válogatás természetesen a teljesség igénye nélkül készült.

A XX. század hajnalán a Peugeot már virágzó, sokoldalú vállalat. A motorsportban is sikeres automobiljait saját fejlesztésű és gyártású erőforrások hajtották,  a járművek kerekére húzott tömör gumiráf pedig népszerű húzásnak bizonyult a vásárlók körében. A cégcsoport gyakorlatilag mindent gyártott, amire a modern, iparosodó társadalomnak szüksége lehetett. A kínálat fűrésztől kerékpárig, illetve fűzőtől kávédarálóig terjedt. A fogyasztók egy része azonban nem volt maradéktalanul elégedett. Ők túlságosan nagynak, nehézkesnek találták a kor automobiljait, a kerékpárok viszont fárasztóak és lassúak voltak a számukra.

A megoldás 1898-ban érkezett: a Peugeot mérnökei egy Dion-Bouton segédmotort építettek be egy bicikli robusztus vázába. A találmány elnyerte az ügyfelek tetszését, így a cég máig tartó fejlesztésbe fogott, ami egyben azt is jelenti, hogy a Peugeot Motorcycles a világ leghosszabb ideje működő motorkerékpár-gyártója. De vissza a kezdetekhez: a pozitív visszajelzések után a Peugeot felvette a kapcsolatot Zédel céggel (a vállalkozást az alapítók – Ernest Zürcher és Hermann Lüthi – vezetéknevének kezdőbetűi után nevezték el), és 1901-ben bemutatták a modern és erős Peugeot ZL-t, amelyet aztán éveken át gyártottak, akkoriban jelentősnek számító, havi négyszáz példányban.

Az első Peugeot motorkerékpár

Az innováció a cég mindennapjainak részéve vált. 1903-ra kifejlesztették saját motorkerékpár-blokkjukat, amelyet már a vázbölcsőn belül helyeztek el, ezzel is javítva a jármű tömegeloszlását. 1905-ben a világon elsőként építettek 45 fokos V2-es erőforrást motorkerékpárba, amelynek továbbfejlesztett változata 1907-ben (egy Norton-vázba szerelve) megnyerte az angliai Man-szigeteken első ízben megrendezett országúti versenyt, a máig legendás TT-t.

A tízes években értékesítési és sebességi csúcsokat döntögettek a márka modelljei, ám ezeket ugyanúgy beárnyékolta az első világháború, mint a további fejlesztéseket. A Peugeot a háborús években több mint ezer motorkerékpárt szállított a fronton harcoló francia katonáknak – a kéthengeres Moto 350 MC váltókarját a nyersanyaghiány miatt Peugeot kávédarálókról leszerelt karokkal pótolták.

A háború nem dicső dolog, de a Peugeot büszke lehetett a termékeire

A világégést követően a Cycles Peugeot alá csoportosították át a motorkerékpárok gyártását, ami viszonylag hamar új erőre kapott: már 1922-ben folytatódott a gyártás – mégpedig egy segédmotoros kerékpárral, a CM1-gyel. Az évtized második felében pedig modern nagymotorokkal és olcsó belépőmodellekkel alapoztak meg egy másfél évtizeden át sikeres modellpalettát.

A harmincas években Európa a motorkerékpár lázában égett, a Peugeot pedig egy percig sem habozott kiaknázni a lehetőséget. Legalább akkora figyelmet fordítottak a nyilvánosság erejére, mint a műszaki fejlesztésekre. A cégalapító Eugène Peugeot fia, Antoine mindkét téren jeleskedett: az évtized elején egy korai P110-es nyergében hódította meg az Alpok hágóit, miközben minden korábbinál erősebb és megbízhatóbb új modelleket tervezett.

Ez a Vélo-Moteur 1931-ben jelent meg

Hatalmas mennyiségben fogytak a márka motorjai, hosszú távon azonban fontosabbnak bizonyult egy könnyű motorkerékpár: az 1931-ben bemutatott Vélo-Moteur, a későbbi mopedek korai koncepcionális elődje. Amikor a második világháború kitörésekor, illetve az első békeévekben már megcsappant a kereslet a nagy motorkerékpárok iránt, apró blokkokat szereltek a meglévő vázakba, amelyeket aztán áruszállításra alkalmas, háromkerekű kivitelben, nagy elülső puttonnyal is készítettek – ezek későbbi változatai még az ötvenes évek végén is hozzátartoztak a francia utcaképhez.

Egyértelmű volt azonban, hogy csak egy forradalmian újszerű ötlet mentheti meg az iparágat. A Peugeot nem is egy, hanem rögtön két elgondolást is megvalósított: az emancipált hölgyek kedvence, az 1951-es Bima a mopedek; az 1953-as S55 pedig a robogók egyre duzzadó piacára biztosított belépést a márkának. Az olaszországi robogó műfajának francia átirata a modern Peugeot 203 szedánt idéző vonalaival kecses, elülső csomagterével ráadásul praktikus is volt.

Bár Olaszország a robogók hazája, de Franciaországban is népszerűek

Utóbbi alkatrészt az évtized végére elveszítette, cserébe sokkal elegánsabb lett, méltó előfutáraként napjaink modern, dinamikus Peugeot-robogóinak. A nyolcvanas évektől fogva ezek uralják a francia márka palettáját, a legkülönfélébb oldalhajtásokat hozva, az elegánstól a minimalistán át a sportosig.

A hetvenes években azonban nem a robogók, hanem a pedálos (később berúgókaros) segédmotorok határozták meg a piacot. A 100-as széria (a 101-től a 105-ösig) az eladási listák élére repítette a Peugeot-t, amelynek üzemeiből végeláthatatlan sorban áradtak ki a mopedek – évente akár 800 ezer példányban. A Peugeot 103 mindmáig kultikus darab, a gyűjtők nagy kedvence, nem utolsósorban a tervezőmérnökök szárnyaló fantáziájának köszönhetően: több tucatnyi, olykor markánsan eltérő változat született a modellből.

A Peugeot kínálatában is szerepel háromkerekű robogó

Mielőtt végleg elkötelezte volna magát a robogók gyártása mellett, a Peugeot még egyszer visszakanyarodott gyökereihez: kis lökettérfogatú közúti és terepmotorkerékpárjai a hosszú életet megélt Antoine Peugeot (1910-2002) hagyatékát, a közúti motorsport  és az expedíciós motorozás világát dicsőítették.

Az elmúlt harminc évben a Peugeot neve egyet jelentett a robogókkal. A márka mérnökei egy percig sem pihentek babérjaikon, olyan innovatív megoldásokkal színesítették a kínálatot, mint a maga korában különösen modern akkutechnológiát alkalmazó, tisztán elektromos Scoot’Elec (1996), a sportmotorok műszaki és stíluselemeit felhasználó SpeedFight (1997), vagy a nagykerekű Looxor (2001), amellyel rossz minőségű utakon is kényelmesen és biztonságosan lehetett haladni.

Minden 2020-as válogatásban szerepel elektromos jármű: ez a Peugeot robogó 1996-os!

2002-ben dobták piacra blokkolásgátló fékrendszerrel szerelt robogójukat (Peugeot Elystar), 2013-ban pedig színre lépett a Metropolis, a dupla első kerekének köszönhetően különösen stabil, opciós oldallégzsákjával pedig már a személyautókat idéző utasvédelmet nyújtó óriásrobogó.

Ami a Peugeot motorkerékpárok jövőjét illeti, az biztosabbnak ígérkezik, mint valaha. A márka 2015-ben csatlakozott a világ egyik legnagyobb ipari vállalatcsoportjához, így biztosítva, hogy mérnökei és formatervezői még hosszú időn át életre kelthessék újszerű elképzeléseiket, a motorozó közönség legnagyobb örömére.

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: veterán
Előző hír

Hogy tetszik a modern Kispók?

Következő hír

Ötven éves a Volkswagen Passat ősatyja

admin

admin

Következő hír
Ötven éves a Volkswagen Passat ősatyja

Ötven éves a Volkswagen Passat ősatyja

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
7 autó CR7 garázsából

7 autó CR7 garázsából

2023.01.01.
Új szabadidőjárművekkel erősít a Suzuki

Új szabadidőjárművekkel erősít a Suzuki

2023.01.12.
Lada Niva 300 lóerővel? Ilyen is van!

Lada Niva 300 lóerővel? Ilyen is van!

2023.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
A Honda VTEC nélkül csinált új DOHC V6-os szívómotort

A Honda VTEC nélkül csinált új DOHC V6-os szívómotort

2023.01.28.
A legaranyosabb Corvette-et nem V8 hajtja

A legaranyosabb Corvette-et nem V8 hajtja

2023.01.28.
Súlyos Vettel-hiba és Solberg-győzelem a ROC Nations Cupon

Súlyos Vettel-hiba és Solberg-győzelem a ROC Nations Cupon

2023.01.28.
Botrány az F1-ben, magyarázkodik az FIA

Botrány az F1-ben, magyarázkodik az FIA

2023.01.28.

Friss Hírek

A Honda VTEC nélkül csinált új DOHC V6-os szívómotort

A Honda VTEC nélkül csinált új DOHC V6-os szívómotort

2023.01.28.
A legaranyosabb Corvette-et nem V8 hajtja

A legaranyosabb Corvette-et nem V8 hajtja

2023.01.28.
Súlyos Vettel-hiba és Solberg-győzelem a ROC Nations Cupon

Súlyos Vettel-hiba és Solberg-győzelem a ROC Nations Cupon

2023.01.28.
Botrány az F1-ben, magyarázkodik az FIA

Botrány az F1-ben, magyarázkodik az FIA

2023.01.28.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

A Honda VTEC nélkül csinált új DOHC V6-os szívómotort

A Honda VTEC nélkül csinált új DOHC V6-os szívómotort

2023.01.28.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek