Autós Hírek
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Forma-1
  • Sport
  • Motor
  • Veterán
No Result
View All Result
Autós Hírek
No Result
View All Result
Kezdőlap Sport

Jöttek, láttak, győztek – összefoglaló és búcsú a 2020-as Le Mans-tól

2020.09.21.
in Sport
0
0
SHARES
0
VIEWS
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

View Comments

A World Endurance Championship (WEC) futamaként – a koronavírus járvány miatt június helyett szeptemberben – rendezték meg a 2020-as Le Mans-i 24 órás versenyt, immáron nyolcvannyolcadik alkalommal. A mostani futam leintésével lezárult egy korszak. Az LMP1 kategóriás hibrid szuperautók mezőnye ezzel végleg elbúcsúzott a legendás pályától, hogy átadják a helyet a jövőre érkező új szuperautó kategóriának, a Le Mans Hypercar-nak. De ne szaladjunk ennyire előre, mert addig történt egy és más!

Az idén négy kategóriában, összesen 59 autó rajtolt el végül a versenyen, ahová az ismét fellángoló járványhelyzet miatt mégsem engedtek be nézőket, még a tervezett csökkentett létszámot sem. Az LMP1 csúcskategóriában mindössze öt autó indult, ezzel is jelezve, hogy a reformok elkerülhetetlenné váltak. Az LMP2 és a GTE mezőny már jóval népesebb volt, a maradék 54 autó ebben a két kategóriában indult azzal, hogy a GTE mezőny további két alkategóriára, a profik és amatőrök mezőnyére oszlott (Pro és Am). A nemek közötti egyenlőség jegyében két – teljesen hölgyekből álló – csapat is indult idén. Az egyik trió az LMP2-ben a Richard Mille Racing autóját kormányozta, míg a másik csapat az Iron Lynx Ferrariját a GTE Am kategóriában. Egyéb tekintetben is volt érdekesség a pilóták mezőnyében, ugyanis új kor-rekorder versenyzett a mezőnyben, 74 évesen. Elismerésre méltó teljesítmény ezen a szinten, hiszen több órán át teljesíteni igazán kiélezett körülmények között egyetlen nagyon stresszes napon belül, az előkészületekről nem is beszélve.

A Rebellion búcsúzóul megizzasztotta azért a Toyotát

Az LMP1-ben a két gyári Toyota mellett két Rebellion és egy ByKolles gép állt a rajtrácshoz. Az LMP2 legnagyobb autóbeszállítója az Oreca volt, de indult még Ligier, Dallara és Alpine is. A GTE mezőnyben a Corvette távolmaradásával csak három márka volt jelen. A Ferrari a 488 GTE-vel, a Porsche a legújabb 2020-as 911 RSR-rel és az Aston Martin a legújabb Vantage GTE-vel. A Porsche semmit sem bízott a véletlenre. Mivel több mint félszáz éve indulnak itt Le Mans-ban, ezért megadták a módját és alaposan áttervezték a tavalyi gépet. A 4,2 literes hathengeres boxer a legnagyobb motor, amit valaha 911-esbe építettek és még a sokat látott (pontosabban hallott) versenyzők szerint is a leghangosabb 911-es RSR az idei modell. Sajnos ez a tény nem hozott győzelmet; már tudjuk, hogy még tapasztalatot kell gyűjtenie a gyárnak az új versenyautóval ahhoz, hogy labdába rúghasson. A csütörtöki időmérőn az Astonok nagyon erősen kezdtek, de a pénteki hiperpole-t már a Porsche (GTE Pro) és a Ferrari (GTE Am) vitte el. Ám mindenképpen jelzésértékű volt a csütörtöki eredmény, számolni kellett az Aston Martinokkal szombaton.

Még dolgozni kell a Porsche új versenyautóján

Az LMP1 kategóriában papírforma szerint Kamui Kobayashi kis híján körrekorddal szerezte meg a pole-t, jelezve ezzel, hogy a Toyoták csak rendkívüli esetben győzhetők le, nyílt versenyben esély se nagyon lesz rá.

Kiváló napsütéses idő várta a mezőnyt a szombati rajtnál, ami szerencsésen, gond nélkül megtörtént. A Dempsey-Proton egyik Porschéja volt az első autó, amely szerencsétlenül járt. A bokszba visszajutva közel két órán át szerelték, mire vissza tudott jönni a pályára, de ez a hétvége nem kedvezett ennek az autónak, lényegében folyamatosan történt vele valami malőr. A mezőny már viszonylag hamar, a 40. perc környékén kijött az első tervezett bokszlátogatásra. Kisebb események történtek, a forgalom nagy volt a verseny első szakaszában, de az izgalmak a sötétedéssel kezdődtek igazán, a Safety Car is ekkor jött először.

A rutinos GT menő Alex West csapta oda Ferrariját a szalagkorláthoz a Porsche egyenes vége felé a 92. körben. A Safety Car távozása után az egybe gyűlt mezőny és a sötétség kettőse megtette a magáét, nem is kellett várni sokáig az újabb balesetekre. Bruno Spengler LMP1-es ByKolles versenyautójáról a Dunlop sikánnál nagy sebességnél szakadt le a hátsó szárny és a kanyargós, leszorító erőt igénylő részen azonnal elvesztette az uralmát az autó felett. Szerencsére széles volt a bukótér és alig ütötte oda az autót a gumifalhoz. Ekkor tipikus Le Mans-i  szituáció következett, ugyanis Spengler hősiesen elindult a sérült autóval, hogy megtegye majdnem a teljes kört, hogy a bokszba vigye a sérült autót. Nem volt könnyű feladat, ugyanis a majdnem irányíthatatlan autót a Mulsanne-ban eléggé sikerült odacsapnia újra a szalagkorláthoz, olyan szinten vezethetetlen volt. A küldetés még így is sikerrel járt, az autót összekalapálták, nem Spengleren múlt, hogy végül mégse tudta a ByKolles befejezni a versenyt.

Az LMP2-es hölgyek nagyon ügyesen helyt álltak

Spengler balesetével szinte egyidejűleg következett be a futam egyik legnagyobb – szerencsés kimenetelű – balesete, amikor Tristan Gommendy LMP2-es Orecája csapódott a Mulsanne végén a szalagkorlátba a versenyautó hátuljával érkezve. Az ütközés erejét jól mutatja, hogy egy 3-4 méteres szakasz gyakorlatilag kiszakadt a szalagkorlátból, amit komplett karbantartó brigád kezdett a nulláról helyreállítani újabb Safety Car beküldése mellett. 

Az éjszaka nem várt és ritkán látott meghibásodásokat is okozott. Mind a G-Drive, mind a Jackie Chan csapat autója elektronikai meghibásodás áldozata lett és teljesen sötétbe burkolózva kellett leállniuk a pálya szélére. A pilóták a szabály szerint ilyenkor csak adó-vevőn kaphatnak segítséget és nem távolodhatnak el 10 méternél messzebb az autótól. A G-Drive viszonylag hamar el tudott indulni a pálya széléről, de a Jackie Chan hosszú ideig vesztegelt, többször életre kelve, majd újra elsötétülve. A csapat végül alkatrészt vitt a helyszínre, ezzel viszont a saját kizárásukat okozták, mert ez egyértelműen tilos.

Az Aston Martin nem akármilyen győzelmet húzott be

Az LMP1-ben nem sok közdelem volt a versenynek ezen szakaszán, de az LMP2 és a GTE Pro és Am igen élvezetes versenyzést mutatott. A 7-es rajtszámú Toyotát és az 1-es rajtszámú Rebelliont is több műszaki hiba sújtotta a verseny alatt, ezzel a 8-as számú Buemi, Hartley és Nakajima vezette Toyota lépett az esélyes autóvá.

Az éjszaka szokatlanul hosszú és hűvös volt a júniusban megszokotthoz képest. Ez jót tett a motorok megbízhatóságának és a gumik kopásával is másképp kalkulálhattak a mérnökök. Az eső is megkímélte a versenyzőket, pedig a radarképek alapján folyamatosan közeledtek a ciklonfelhők. Erre szerintem senki sem számított, különösen szeptember végén.

Reggelre már kezdtek kristályosodni a helyezések. A 8-as Toyota előnye több kör volt a másik Toyota és a Rebellionok előtt. Az LMP2 kategóriában a United Autosports csapatában versenyző korábbi Forma 1-es Paul di Resta, a rutinos GT és WEC menő Filipe Albuqerque és a sorozatban még újonc Philip Hanson állt az élen. A GTE Pro és GTE Am kategóriát pedig teljesen megérdemelten egy gyári és egy privát Aston Martin vezette. A Porschék és Ferrarik technikai és vezetői hibák sorozatának köszönhetően nem tudták felvenni velük a versenyt.

A megbízhatósági lista élén – galéria

A Richard Mille Racing versenyzőnői az összetett 13. és kategória 9. helyen közeledtek a cél felé. Ha figyelembe vesszük, hogy ebben az évben debütáltak a Le Mans Seriesben LMP2 kategóriában és mindössze három versenyük volt ezzel az Orecával, továbbá a legnagyobb versenyautós tapasztalatuk a Forma-3 volt, illetve a kolumbiai Tatiana Calderon még az Alfa Romeo Sauber F1 Team tesztpilótája, ahhoz képest igen érett és taktikus versenyt futottak. Tőlük sokkal rutinosabb csapatok is estek ki a verseny folyamán, ahogy búcsúznia kellett az LMP2-ből a korábbi nagyágyú Juan Pablo Montoyának is.

Vasárnap 14:30 után nem sokkal intette le a 8-as számú Toyotát a kockás zászló, véget vetve ezzel egy újabb korszaknak a leghíresebb 24 órás verseny történetében. A Toyota triplázni tudott, bár ha őszinték akarunk lenni, csak a technika fordulhatott volna ellenük, igazi ellenfelük nem volt idén sem. Ezért is várjuk különösen kíváncsian az új Hypercar kategóriát, ahol immár igazi, nagyköltségvetésű vetélytársakkal mérhetik össze erejüket a japánok.

Egy korszak zárult le – galéria

Az LMP2-ben viszont nagyon kemény és izgalmas csatákat láthattunk. A United Autosport és a JOTA autója között 23 óra és 45 perc elteltével 6 másodperc (!!) különbség volt csupán, de a versenyen legtöbbet vezető 22-es Oreca, a fiatal Philip Hansonnal megérdemelten nyerte meg a kategóriát.

Új győzteseket hozott a GTE Pro és Am kategória is. Mindkét kategóriában (mondhatni, meglepetésre) Aston Martin győzelem született. Alexander Lynn, Maxime Martin és Harry Tincknell hármasa nyerte a GTE Pro kategóriát, míg a TF Sport csapat privát Astonja az Am kategóriát. Érdekesség, hogy a győztes trióból Charlie Eastwood és Salih Yoluc – bevallottan a Le Mans-i felkészülés jegyében – benevezett az International GT Open bajnokságba is idén, amelynek az augusztusi hungaroringi futamán jelen sorok írója találkozott is velük. Ha lenne lehetőségem időutazásra, akkor egy interjút biztos készítettem volna velük.

A szeptemberi időpont miatt jóval tovább tartott a sötétség

Jövőre megújul a széria és jönnek a Le Mans Hiperautók. A szervezők célja az volt, hogy olcsóbbá tegyék a csúcskategóriát és több gyártót tegyenek érdekeltté az indulásban, hiszen láthattuk, hogy egy gyártó dominanciája érdektelenné tudja tenni a részvételt, különösen ilyen irreálisan magas fejlesztési költségek mellett. Egyre több gyártó jelenti be, hogy részt vesznek a Hipercar projektben, így már dörzsölhetjük a tenyerünket, mert a legnagyobb győztesek mi magunk a nézők leszünk. Reményeink szerint elvonul végre a világjárvány, vagy az orvostudomány végre megoldást talál rá, mert roppant szomorú volt látni az üres lelátókat. Ha ez így lesz, akkor jövő júniusban ismét együtt szurkolhatunk kedvenceinknek.

Teljes cikk a forrás oldalon

Címkék: Motorsport
Előző hír

Videó: Kipróbáltuk a Ferrari F8 Spidert, az eredmény egyszerűen csodás!

Következő hír

A Peugeot is megmutatta Le Mans-i hiperautóját

admin

admin

Következő hír
A Peugeot is megmutatta Le Mans-i hiperautóját

A Peugeot is megmutatta Le Mans-i hiperautóját

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Felkapott
  • Hozzászólás
  • Legfrissebb
Autós és motoros rendezvények 2022-ben

Autós és motoros rendezvények 2022-ben

2022.01.04.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

2018.02.11.
Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

Döntés született a veszélyhelyzetről, így érinti a lejárt műszakisokat

2021.09.28.
Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

Újabb klasszikus nevet melegít fel a Ford

2020.07.16.
Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

Renault Mégane RS: van, hogy nem a teljesítmény az, ami igazán számít

0
Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

Ford EcoSport hazai menetpróba: élni tud a második eséllyel?

0
Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

Meglepetéssel nyit – BMW X2 hazai bemutató

0
BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

BMW 630d GT xDrvive teszt: Jónás mosolyog a bálna gyomrában

0
Életet mentett a glória az F1-es hétvégén

Életet mentett a glória az F1-es hétvégén

2022.07.03.
BMW 223i Active Tourer teszt 2022

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

2022.07.03.
Kabrió-fiaskó: 80 darab 700 milliós Ferrari ázott az esőben

Kabrió-fiaskó: 80 darab 700 milliós Ferrari ázott az esőben

2022.07.03.
F1: Elismerték, csapatutasítás jöhet a Ferrarinál

F1: Elismerték, csapatutasítás jöhet a Ferrarinál

2022.07.03.

Friss Hírek

Életet mentett a glória az F1-es hétvégén

Életet mentett a glória az F1-es hétvégén

2022.07.03.
BMW 223i Active Tourer teszt 2022

BMW 223i Active Tourer teszt 2022

2022.07.03.
Kabrió-fiaskó: 80 darab 700 milliós Ferrari ázott az esőben

Kabrió-fiaskó: 80 darab 700 milliós Ferrari ázott az esőben

2022.07.03.
F1: Elismerték, csapatutasítás jöhet a Ferrarinál

F1: Elismerték, csapatutasítás jöhet a Ferrarinál

2022.07.03.
Autós Hírek

Autós Hírek összegyűjtve

Kategóriák

  • Forma-1
  • Hírek
  • Magazin
  • Motor
  • Sport
  • Tesztek
  • Veterán

Friss hírek

Életet mentett a glória az F1-es hétvégén

Életet mentett a glória az F1-es hétvégén

2022.07.03.

© 2021 Autós Hírek

No Result
View All Result

© 2021 Autós Hírek