A Volkswagen Transporter idén már 70 éves, mondhatjuk kiállta az idő próbáját. 1950 óta gyártják a haszonjárművet ugyanezen a néven, és hasonlóan az 1935 óta létező Chevrolet Suburban típushoz az évtizedek során többször is jelentős változásokon esett át. Megtaláltuk tehát az abszolút listát vezető modellt, a leghosszabb ideje használatban lévő haszonjárműnevet, emlékezzünk meg a pickupok rekorderéről is: 1948-ban jelent meg a Ford F-széria.
A Volkswagennél hagyományosan hosszú életűek az elnevezések: a győztes csapaton ne változtass elvnek megfelelően több évtizedig gyártottak autókat Bogár (Beetle) néven. Sőt, mivel a személyautót 1949-ben jelent meg, szintén szerepelhetne a legnagyobb hagyományokkal rendelkező típusnevek listáján – de a németek a közelmúltban nyugdíjazták a típust.
Egy ősi teherszállító változat
Visszatérve szülinaposunkhoz: összesen 13 millió Transportert gyártottak le az évek során. 50 év alatt öt generációváltás történt, így az aktuális példányok a hatodik nemzedék tagjai. A legelső Transporter 1950. március 8-án gördült le a wolfsburgi gyártósorról; a hátsókerékhajtású modellbe eleinte a Bogár motorját szerelték. 1967-es nyugdíjazásáig 1,9 millió példányt adtak el az akár nyolcszemélyes és 750 kg terhelhetőségű T1-esből. Neve összeforrott a hippi-korszakkal: a háborúellenes, gyakran művészi hajlamú fiatalok előszeretettel vásároltak Transportereket (vagy ahogyan még nevezték a típust: Bulli, Kombi, Bus, Microbus vagy Camper).
A T2-es széria is hosszú ideig maradt a kínálatban: 1967-től 1979-ig gyártották Németországban, de például Mexikóban egészen 1994-ig tartott a termelése. Az utolsó farmotoros Transporter a T3-as volt, 1992-ig tartó pályafutása felében folyadékhűtéses motorokkal is szerelték. Érezhetően nagyobb méretekkel rendelkezik elődjeihez képest.
A napjainkban kapható T6-os sokak szerint a T5 erős ráncfelvarrása
A T4-eseken és T5-ösökön keresztül pedig megérkeztünk a napjainkban forgalmazott T6-os szériához. Akár 200 lóerő feletti teljesítménnyel, modern vezetőtámogató berendezésekkel is megvásárolható a típus – modern, kényelmes és gyors busz az aktuális Transporter, de egészen más lelke volt egy T1-esnek.
Végül szeretnénk tisztázni egy elnevezéssel kapcsolatos félreértést: a Type 1 a gyári kódolás szerint a Bogarat jelentette, Type 2 kóddal pedig a Transporterek készültek. A Type 2 T1-es szériája tehát az első generációs Transporter, de a Type 1 semmiképpen sem haszonjármű.